Test Toyota Yaris Hybrid (2020) – Dokonalé auto (nejen) do města?

Nestává se často, abych vůbec někdy citoval propagační text výrobce v samotném textu recenze. Tím spíše se to nestává hned v titulku. U nového Yarisu mi to ale nedá. Asi to není nejprostornější, ani nejzábavnější auto na světě. Se zcela novým hybridním agregátem odvozeným z větší Corolly ale není ostuda se vypravit i na německou dálnici. A to z Yarisu dělá vůz, který by zájemci o městské supermini rozhodně neměli minout.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr


Toyota Yaris je svého druhu pojem. Letos máme tu čest setkat se už se čtvrtou generací tohoto modelu. Za dvě dekády na trhu se z ocucaného bonbonu stal osvalený pseudo-hot-hatch. Uvnitř ale došlo ještě k zásadnějším změnám. Jakkoli je Toyota hybridním mentorem zbytku světa, teprve v posledních letech se jí podařilo skloubit úspornost a řidičské zážitky. A protože jsem už od začátku věděl, že se pod kapotou malého Yarisu skrývají tři čtvrtiny agregátu, který jsem tolik vychvaloval v hybridní Corolle (test), nemohl jsem se našeho společného týdne dočkat.

Design a prostornost

Hned první kontakt ovšem znamenal svého druhu zklamání. K budově zastoupení Toyoty jsem přicházel s očima upřenýma na dvojici hybridních Yarisů přímo před vchodem a hypnotizoval ten v agresivně oranžové barvě. Ta dokonale seděla ke křivkám, které vybízejí k tomu instalovat nad páté dveře masivní spoiler.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Nakonec to ale při mém štěstí nemohlo dopadnout jinak. Namísto oranžové krásky jsem už za pár minut otevíral dveře její o poznání ordinérnější bílé kolegyně. To s argumentem, že oranžová verze je limitovaná edice a pro test prý bude lepší sériová barva. Zatímco mé ego nasupeně dupalo a odebíhalo se schovat do kouta, racionální já ve mně nemohlo než souhlasit.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Na barvě ostatně zase až tolik nesejde. Yaris je městské supermini, a od něj se nějaké velké emoce tak jako tak nečekají. Testovaný model se je přesto snaží rozdmýchat aspoň černou střechou a výraznými sedmnáctipalcovými disky. A částečně to funguje. Díky tomu tu najednou místo autíčka pro manželku stojí sebevědomý vůz, který koutkem oka pokukuje po subkultuře bosozoku. Výrazná tlama, široké zadní blatníky a pod barokními oblinami šikovně maskované zadní dveře. To všechno tvoří celek, do kterého se ani testosteronový řidič nebude stydět sednout. A to dokonce bez výmluvy, že má svého Mustanga v servisu a musel si půjčit druhé auto v rodině.

Sportovní dojem podtrhuje také samotný fakt, že oproti předchůdci se aktuální Yaris dokázal o 4 centimetry snížit a o 5 milimetrů zkrátit. Naopak pět čísel navíc získají v podélném rozměru cestující, kteří asi nebudou nadávat ani na pěticentimetrový bonus v příčném směru. I pocitově jsou tyto změny znát. Po usednutí do hybridního Yarisu nepociťujete typickou stísněnost nejnižší třídy. Popravdě jsem vlastně oproti Corolle ani nezaznamenal velký rozdíl. Na zadních sedadlech mohou i na delší cesty v klidu usednout dva 185 cm vysocí čahouni, kteří jen musejí trochu méně posilovat ramena a nebudou si na nic stěžovat. Snad jen na to, že ony zadní dveře, které zaoblený design tak hezky skryl, právě na tuto minimalizaci doplácejí nikterak štědrým úhlem otevírání a rozměry nástupního otvoru.

Toyota Yaris Hybrid (2020), kufr, test

Toyota Yaris Hybrid (2020), kufr

Právě pod zadními sedadly se nachází baterie hybridního systému a zavazadlový prostor tak oproti běžné benzinové verzi nezaznamenal žádný prostorový kompromis. I tak se ale člověk nemůže ubránit dojmu, že spíše než na zavazadla se myslelo na lidskou posádku. 281 litrů znamená oproti konkurentům poměrně značný ústupek vnitřnímu prostoru. Jen pro srovnání – i neprodloužená verze Renaultu Clio (dalšího z nedlouhé řady hybridních supermini na trhu) je skoro o sto litrů větší.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr


Interiér a výbava

Japonsko. Tímto slovem bychom mohli s popisem vnitřku nového Yarisu skončit, a asi by každý věděl, kam tímto termínem směřujeme. Je zarážející, jak se asijské interiéry některých vozů v důležitých atributech už dekády nemění. Stačí jen vedle sebe položit vnitřek Toyoty a už zmiňovaného hybridního Clia (test). Při sebevětší snaze nejspíš nenaleznete dva odlišnější obrázky.

Toyota Yaris Hybrid (2020), interiér, test

Toyota Yaris Hybrid (2020), interiér

Zatímco Clio je francouzsky barevné a podle nejnovějšího kánonu značky taky pohříchu vědecko-fantastické, u nové Toyoty Yaris hraje prim černá. Všude. Žádné diodové pásky, žádné ambientní podsvícení. Na dva tóny čalounění zapomeňte. A bude to tvrdé. Plasty na většině míst připomínají asijskou produkci před několika desítkami let. Nikde nic nevrže, ze všeho dýchá nekompromisní kvalita zpracování, ale při kontaktu s přístrojovou deskou si pokaždé div nerozbijete koleno.

Zní to vyčítavě? Vůbec ne. Interiér je omyvatelný, a hlavně neuvěřitelně praktický. Odkládací plochy nalézáme vlastně všude, kam se jen podíváme. Jen obyčejný telefon si můžete v dosahu pravé ruky odložit hned na dvě poličky. A ten volant… už dlouho jsem v této kategorii nedržel v ruce nic tak ergonomicky vyvedeného. A nejde jen o tvarování v přirozené poloze „za deset minut dvě“. Ergonomickým fajnšmekrům doporučím své tajné oblíbené místo uprostřed vertikálního ramene. Otvor v něm jako by někdo designoval přímo na položení lidské dlaně, dokonce i neuvěřitelně příjemným materiálem. Škoda jen, že jsou to právě plastové vložky ve volantu, které snad jako jediné místo v interiéru neuvěřitelně hlasitě vržou.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Kritiky se nemůžu zdržet i na jiných místech v interiéru, i když jich není moc. Celý týden jsem se například nenaučil ve tmě otevírat dveře zevnitř bez toho, abych musel pár vteřin hledat kliku. Nápověda: nachází se na místech, kde mívají ostatní auta ovládání stahování okének. Stahování okének se pak nachází právě na místě, kde byste jinde hledali kliku. Výdechy klimatizace se zase zbytečně utopily pod centrálním displejem, takže nejen že se takměř nedají nastavit směrem k rukám, ale ještě se k nim mnohdy musíte nepřirozeně natáhnout.

I centrální příplatkový osmipalcový displej infotainmentu je zastaralý už v okamžiku opuštění výrobní linky. Má hrubý rastr, nepříliš kvalitní viditelnost na přímém slunci a vlastně ani napevno usazené widgety na úvodní obrazovce nejsou z informačně nejbohatších. Opět nemohu nesrovnat s Renaultem a jeho velmi kvalitním systémem. Pravda – ten zase jmenovitě v Cliu stůně na extrémní zpomalenost, což je záležitost, která se rozhodně Toyotě vytýkat nedá. Přesto ale raději dejte přednost zrcadlení telefonu pomocí bohužel jediného USB konektoru, který se na přístrojové desce nachází.

Bezdrátové zrcadlení v Yarisu nehledejte. Dokonce i obyčejná bezdrátová nabíječka zůstává vyhrazena pro nejvyšší výbavový stupeň. To samé po japonsku platí i pro tak banální záležitost, jako jsou parkovací senzory – naštěstí je skoro ve všech výbavových stupních dokáže slušně zastoupit kvalitní couvací kamera. Kdo si nepřiplatí za výbavové maximum, které v hybridní verzi atakuje hranici 560 000 korun, neužije si ani vyhřívaného volantu.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Sedačky naštěstí v testovaném výbavovém stupni Selection Style přítomny byly. A právě u sedaček dovolte mi se na chvilku zastavit. Hned po usednutí jsem musel konstatovat, že se jedná o jedny z nejkvalitnějších sedadel ve třídě supermini. Aby také ne, když pocházejí z vyššího modelu C-HR (test). Hodnotný potah s kosočtvercovým vzorem by snad udržel sám o sobě řidiče na místě i bez výrazného sportovního tvarování. Škoda jen dvou věcí – sedák je příliš krátký, ale to se dá přiřknout rozměrovým limitům dané kategorie. Daleko horším prohřeškem je absence výraznějšího bederního tvarování a i samotné customizace v této oblasti. Kdyby totiž této slabiny nebylo, neváhal bych prohlásit, že s Yarisem můžete vůbec poprvé směle vyrazit i na delší dálniční cesty.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr


Jízda a spotřeba

Za to, že jsem výše uvedený text o dálnicích vůbec mohl napsat, samozřejmě může především motor. Věrní čtenáři si možná vzpomenou, jak jsem přibližně před rokem velebil dvoulitrovou hybridní Corollu. Takhle úsporný, a přitom dynamický motor aby člověk pohledal. Teprve s jejím uvedením jsem si dovedl představit, že bych si někdy pořídil hybrid od Toyoty. Teprve tehdy totiž hybridní motor skutečně začal jet.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

No a co Yaris? Ten ho teď dostal taky. Jen o jeden válec chudší. V otáčkách proto 1,5litrový tříválec nezní tak harmonicky jako tichý čtyřválec, ale vůbec to nevadí. Tenhle motor skutečně jako hybrid nejede. V nižších otáčkách jeho neochotu k tahu bez problémů supluje elektromotor, uprostřed spektra pomáhá tentokrát k nejlepším výkonům vyhnaná e-CVT převodovka a s pedálem na podlaze se začnou dít v hybridním světě ještě nedávno nevídané věci. Když jsem se v rychlosti 150 km/h rozhodl předjíždět, Yaris najednou začal bez problémů zrychlovat až ke 180. A to už mi došla odvaha – podvozek, a i komfortní řízení, které ani po přepnutí na jízdní režim Power neztuhne do závodní polohy, přeci jen nejsou stavěny na účast v časovce.

Yaris je zároveň také prvním vozem, kde mě nikterak nerušila přítomnost planetové CVT převodovky. Také máte zafixováno, že s CVT-čkem se šlape na plyn, ozývá se rozzuřený ryk, ale mnoho se toho neděje? Ne tak u Toyoty. Projev e-CVT má blízko ke klasické dvouspojce, a když už vytočí motor do vysokých otáček, má to svůj smysl i v přívalu točivého momentu. Nikdy se to neděje samoúčelně, ani zmateně a nelogicky (pozdravujeme do Renaultu).

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Změny se odehrály také v elektrické části pohonu. Oproti Corolle nepomáhá Yarisu Ni-MH, ale Li-Ion baterie, což vedlo ke snížení hmotnosti vozu o hezkých pár kilogramů. Akumulátor má větší energetickou hustotu a díky ní společně se spalovacím motorem dokáže elektromotor poskytovat systémový výkon 85 kW. Samotný výkon benzínové patnáctistovky pracující v Atkinsonově cyklu pak činí nevysokých 63 kW. V reálu je však Yaris daleko dynamičtější než čísla, jimž vévodí zrychlení z nuly na sto za 10 vteřin, naznačují.

Bylo by ale chybou vydávat Yaris za sportovní náčiní. Na dálnici, kde hybridy obecně nemohou uplatnit své efektivní fungování, se má spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů paliva. Za to ve městě se karta obrátila a často jsem měl problém dostat spotřebu nad hranici čtyř litrů. Toyota se chlubí tím, že Yaris dovede jet až o 30 % častěji na elektřinu, než jeho předchůdce. Percentuálně bych to asi vyjádřit nedokázal. Pravdou ale zůstává, že nový Yaris je vůbec první Toyotou, kterou jsem dovedl donutit jet čistě na elektřinu spuštěním příslušného jízdního režimu, aniž by protestovala, že jsem pro elektrickou jízdu v jakémkoli slova smyslu nenaplnil autem předepsané parametry.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Čistě na elektřinu jsem proto často ujel i čtyři kilometry v kuse, aniž by se spalovák hlásil o slovo. Elektrony pak pomáhají i ve vyšších rychlostech. Údajně se elektromotor umí autonomně zapnout i ve 130 km/h. To jsem za celou dobu nezpozoroval. Kolem devadesátky jsem ale na elektrickou energii jezdil poměrně často. I tzv. městský mix zahrnující 10 km městem a 10 km po okruhu jsem pravidelně zvládal za 4,2 l/100 km. Kodrcání městem, královskou disciplínu hybridů, zvládal Yaris bez mrknutí oka za 3,5 litru.

Závěr a konkurence

Nový hybridní Yaris je Toyota. To není banalita. Pod názvem značky je cítit neuvěřitelné úsilí, které se hybridnímu pohonu právě u lídra této kategorie agregátů věnuje. Každá nová generace hybridů od Toyoty přináší progres, který není viditelný jen elektrickým geekům, ale ocení ho i běžní šoféři. Když k tomu všemu připočítáme i statistikami dokázanou spolehlivost hybridního systému japonského výrobce, zdálo by se, že zájemci o malý hybrid nemají co řešit.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Jenže pak přijde pohled do ceníku. A v tu chvíli zákazník zjistí, že Yaris v hybridní podobě a důstojné výbavě dokáže klesnout pod půl milionu pouze v akční nabídce. A to je na vůz, který se rozměry řadí pod Škodu Fabie, celkem síla.

Jenže je to vůbec důležité? Zákazníci Toyoty evidentně vědí, co chtějí. Statistiky českého dealerství prý hovoří o tom, že základní benzinový motor se téměř vůbec neprodával a zákazníci často sahají po vybavenějších modelech ve vyšší cenové kategorii, z velké části právě s hybridním pohonem. Je pak tedy důležité, že nějaký Renault nabízí srovnatelný model o pár tisíc levnější, trochu výkonnější, s větším kufrem, když se na něm neskví pečeť Toyoty? Odpověď jako vždy bude muset dát až trh, který se právě v oblasti hybridů poslední měsíce rozjíždí s dosud nevídanou dynamikou.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Toyota Yaris Hybrid (2020) – Dokonalé auto (nejen) do města?

Nestává se často, abych vůbec někdy citoval propagační text výrobce v samotném textu recenze. Tím spíše se to nestává hned v titulku. U nového Yarisu mi to ale nedá. Asi to není nejprostornější, ani nejzábavnější auto na světě. Se zcela novým hybridním agregátem odvozeným z větší Corolly ale není ostuda se vypravit i na německou dálnici. A to z Yarisu dělá vůz, který by zájemci o městské supermini rozhodně neměli minout.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr


Toyota Yaris je svého druhu pojem. Letos máme tu čest setkat se už se čtvrtou generací tohoto modelu. Za dvě dekády na trhu se z ocucaného bonbonu stal osvalený pseudo-hot-hatch. Uvnitř ale došlo ještě k zásadnějším změnám. Jakkoli je Toyota hybridním mentorem zbytku světa, teprve v posledních letech se jí podařilo skloubit úspornost a řidičské zážitky. A protože jsem už od začátku věděl, že se pod kapotou malého Yarisu skrývají tři čtvrtiny agregátu, který jsem tolik vychvaloval v hybridní Corolle (test), nemohl jsem se našeho společného týdne dočkat.

Design a prostornost

Hned první kontakt ovšem znamenal svého druhu zklamání. K budově zastoupení Toyoty jsem přicházel s očima upřenýma na dvojici hybridních Yarisů přímo před vchodem a hypnotizoval ten v agresivně oranžové barvě. Ta dokonale seděla ke křivkám, které vybízejí k tomu instalovat nad páté dveře masivní spoiler.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Nakonec to ale při mém štěstí nemohlo dopadnout jinak. Namísto oranžové krásky jsem už za pár minut otevíral dveře její o poznání ordinérnější bílé kolegyně. To s argumentem, že oranžová verze je limitovaná edice a pro test prý bude lepší sériová barva. Zatímco mé ego nasupeně dupalo a odebíhalo se schovat do kouta, racionální já ve mně nemohlo než souhlasit.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Na barvě ostatně zase až tolik nesejde. Yaris je městské supermini, a od něj se nějaké velké emoce tak jako tak nečekají. Testovaný model se je přesto snaží rozdmýchat aspoň černou střechou a výraznými sedmnáctipalcovými disky. A částečně to funguje. Díky tomu tu najednou místo autíčka pro manželku stojí sebevědomý vůz, který koutkem oka pokukuje po subkultuře bosozoku. Výrazná tlama, široké zadní blatníky a pod barokními oblinami šikovně maskované zadní dveře. To všechno tvoří celek, do kterého se ani testosteronový řidič nebude stydět sednout. A to dokonce bez výmluvy, že má svého Mustanga v servisu a musel si půjčit druhé auto v rodině.

Sportovní dojem podtrhuje také samotný fakt, že oproti předchůdci se aktuální Yaris dokázal o 4 centimetry snížit a o 5 milimetrů zkrátit. Naopak pět čísel navíc získají v podélném rozměru cestující, kteří asi nebudou nadávat ani na pěticentimetrový bonus v příčném směru. I pocitově jsou tyto změny znát. Po usednutí do hybridního Yarisu nepociťujete typickou stísněnost nejnižší třídy. Popravdě jsem vlastně oproti Corolle ani nezaznamenal velký rozdíl. Na zadních sedadlech mohou i na delší cesty v klidu usednout dva 185 cm vysocí čahouni, kteří jen musejí trochu méně posilovat ramena a nebudou si na nic stěžovat. Snad jen na to, že ony zadní dveře, které zaoblený design tak hezky skryl, právě na tuto minimalizaci doplácejí nikterak štědrým úhlem otevírání a rozměry nástupního otvoru.

Toyota Yaris Hybrid (2020), kufr, test

Toyota Yaris Hybrid (2020), kufr

Právě pod zadními sedadly se nachází baterie hybridního systému a zavazadlový prostor tak oproti běžné benzinové verzi nezaznamenal žádný prostorový kompromis. I tak se ale člověk nemůže ubránit dojmu, že spíše než na zavazadla se myslelo na lidskou posádku. 281 litrů znamená oproti konkurentům poměrně značný ústupek vnitřnímu prostoru. Jen pro srovnání – i neprodloužená verze Renaultu Clio (dalšího z nedlouhé řady hybridních supermini na trhu) je skoro o sto litrů větší.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr


Interiér a výbava

Japonsko. Tímto slovem bychom mohli s popisem vnitřku nového Yarisu skončit, a asi by každý věděl, kam tímto termínem směřujeme. Je zarážející, jak se asijské interiéry některých vozů v důležitých atributech už dekády nemění. Stačí jen vedle sebe položit vnitřek Toyoty a už zmiňovaného hybridního Clia (test). Při sebevětší snaze nejspíš nenaleznete dva odlišnější obrázky.

Toyota Yaris Hybrid (2020), interiér, test

Toyota Yaris Hybrid (2020), interiér

Zatímco Clio je francouzsky barevné a podle nejnovějšího kánonu značky taky pohříchu vědecko-fantastické, u nové Toyoty Yaris hraje prim černá. Všude. Žádné diodové pásky, žádné ambientní podsvícení. Na dva tóny čalounění zapomeňte. A bude to tvrdé. Plasty na většině míst připomínají asijskou produkci před několika desítkami let. Nikde nic nevrže, ze všeho dýchá nekompromisní kvalita zpracování, ale při kontaktu s přístrojovou deskou si pokaždé div nerozbijete koleno.

Zní to vyčítavě? Vůbec ne. Interiér je omyvatelný, a hlavně neuvěřitelně praktický. Odkládací plochy nalézáme vlastně všude, kam se jen podíváme. Jen obyčejný telefon si můžete v dosahu pravé ruky odložit hned na dvě poličky. A ten volant… už dlouho jsem v této kategorii nedržel v ruce nic tak ergonomicky vyvedeného. A nejde jen o tvarování v přirozené poloze „za deset minut dvě“. Ergonomickým fajnšmekrům doporučím své tajné oblíbené místo uprostřed vertikálního ramene. Otvor v něm jako by někdo designoval přímo na položení lidské dlaně, dokonce i neuvěřitelně příjemným materiálem. Škoda jen, že jsou to právě plastové vložky ve volantu, které snad jako jediné místo v interiéru neuvěřitelně hlasitě vržou.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Kritiky se nemůžu zdržet i na jiných místech v interiéru, i když jich není moc. Celý týden jsem se například nenaučil ve tmě otevírat dveře zevnitř bez toho, abych musel pár vteřin hledat kliku. Nápověda: nachází se na místech, kde mívají ostatní auta ovládání stahování okének. Stahování okének se pak nachází právě na místě, kde byste jinde hledali kliku. Výdechy klimatizace se zase zbytečně utopily pod centrálním displejem, takže nejen že se takměř nedají nastavit směrem k rukám, ale ještě se k nim mnohdy musíte nepřirozeně natáhnout.

I centrální příplatkový osmipalcový displej infotainmentu je zastaralý už v okamžiku opuštění výrobní linky. Má hrubý rastr, nepříliš kvalitní viditelnost na přímém slunci a vlastně ani napevno usazené widgety na úvodní obrazovce nejsou z informačně nejbohatších. Opět nemohu nesrovnat s Renaultem a jeho velmi kvalitním systémem. Pravda – ten zase jmenovitě v Cliu stůně na extrémní zpomalenost, což je záležitost, která se rozhodně Toyotě vytýkat nedá. Přesto ale raději dejte přednost zrcadlení telefonu pomocí bohužel jediného USB konektoru, který se na přístrojové desce nachází.

Bezdrátové zrcadlení v Yarisu nehledejte. Dokonce i obyčejná bezdrátová nabíječka zůstává vyhrazena pro nejvyšší výbavový stupeň. To samé po japonsku platí i pro tak banální záležitost, jako jsou parkovací senzory – naštěstí je skoro ve všech výbavových stupních dokáže slušně zastoupit kvalitní couvací kamera. Kdo si nepřiplatí za výbavové maximum, které v hybridní verzi atakuje hranici 560 000 korun, neužije si ani vyhřívaného volantu.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Sedačky naštěstí v testovaném výbavovém stupni Selection Style přítomny byly. A právě u sedaček dovolte mi se na chvilku zastavit. Hned po usednutí jsem musel konstatovat, že se jedná o jedny z nejkvalitnějších sedadel ve třídě supermini. Aby také ne, když pocházejí z vyššího modelu C-HR (test). Hodnotný potah s kosočtvercovým vzorem by snad udržel sám o sobě řidiče na místě i bez výrazného sportovního tvarování. Škoda jen dvou věcí – sedák je příliš krátký, ale to se dá přiřknout rozměrovým limitům dané kategorie. Daleko horším prohřeškem je absence výraznějšího bederního tvarování a i samotné customizace v této oblasti. Kdyby totiž této slabiny nebylo, neváhal bych prohlásit, že s Yarisem můžete vůbec poprvé směle vyrazit i na delší dálniční cesty.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design a prostornost
» 2. Interiér a výbava
» 3. Jízda a spotřeba, Závěr


Jízda a spotřeba

Za to, že jsem výše uvedený text o dálnicích vůbec mohl napsat, samozřejmě může především motor. Věrní čtenáři si možná vzpomenou, jak jsem přibližně před rokem velebil dvoulitrovou hybridní Corollu. Takhle úsporný, a přitom dynamický motor aby člověk pohledal. Teprve s jejím uvedením jsem si dovedl představit, že bych si někdy pořídil hybrid od Toyoty. Teprve tehdy totiž hybridní motor skutečně začal jet.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

No a co Yaris? Ten ho teď dostal taky. Jen o jeden válec chudší. V otáčkách proto 1,5litrový tříválec nezní tak harmonicky jako tichý čtyřválec, ale vůbec to nevadí. Tenhle motor skutečně jako hybrid nejede. V nižších otáčkách jeho neochotu k tahu bez problémů supluje elektromotor, uprostřed spektra pomáhá tentokrát k nejlepším výkonům vyhnaná e-CVT převodovka a s pedálem na podlaze se začnou dít v hybridním světě ještě nedávno nevídané věci. Když jsem se v rychlosti 150 km/h rozhodl předjíždět, Yaris najednou začal bez problémů zrychlovat až ke 180. A to už mi došla odvaha – podvozek, a i komfortní řízení, které ani po přepnutí na jízdní režim Power neztuhne do závodní polohy, přeci jen nejsou stavěny na účast v časovce.

Yaris je zároveň také prvním vozem, kde mě nikterak nerušila přítomnost planetové CVT převodovky. Také máte zafixováno, že s CVT-čkem se šlape na plyn, ozývá se rozzuřený ryk, ale mnoho se toho neděje? Ne tak u Toyoty. Projev e-CVT má blízko ke klasické dvouspojce, a když už vytočí motor do vysokých otáček, má to svůj smysl i v přívalu točivého momentu. Nikdy se to neděje samoúčelně, ani zmateně a nelogicky (pozdravujeme do Renaultu).

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Změny se odehrály také v elektrické části pohonu. Oproti Corolle nepomáhá Yarisu Ni-MH, ale Li-Ion baterie, což vedlo ke snížení hmotnosti vozu o hezkých pár kilogramů. Akumulátor má větší energetickou hustotu a díky ní společně se spalovacím motorem dokáže elektromotor poskytovat systémový výkon 85 kW. Samotný výkon benzínové patnáctistovky pracující v Atkinsonově cyklu pak činí nevysokých 63 kW. V reálu je však Yaris daleko dynamičtější než čísla, jimž vévodí zrychlení z nuly na sto za 10 vteřin, naznačují.

Bylo by ale chybou vydávat Yaris za sportovní náčiní. Na dálnici, kde hybridy obecně nemohou uplatnit své efektivní fungování, se má spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů paliva. Za to ve městě se karta obrátila a často jsem měl problém dostat spotřebu nad hranici čtyř litrů. Toyota se chlubí tím, že Yaris dovede jet až o 30 % častěji na elektřinu, než jeho předchůdce. Percentuálně bych to asi vyjádřit nedokázal. Pravdou ale zůstává, že nový Yaris je vůbec první Toyotou, kterou jsem dovedl donutit jet čistě na elektřinu spuštěním příslušného jízdního režimu, aniž by protestovala, že jsem pro elektrickou jízdu v jakémkoli slova smyslu nenaplnil autem předepsané parametry.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Čistě na elektřinu jsem proto často ujel i čtyři kilometry v kuse, aniž by se spalovák hlásil o slovo. Elektrony pak pomáhají i ve vyšších rychlostech. Údajně se elektromotor umí autonomně zapnout i ve 130 km/h. To jsem za celou dobu nezpozoroval. Kolem devadesátky jsem ale na elektrickou energii jezdil poměrně často. I tzv. městský mix zahrnující 10 km městem a 10 km po okruhu jsem pravidelně zvládal za 4,2 l/100 km. Kodrcání městem, královskou disciplínu hybridů, zvládal Yaris bez mrknutí oka za 3,5 litru.

Závěr a konkurence

Nový hybridní Yaris je Toyota. To není banalita. Pod názvem značky je cítit neuvěřitelné úsilí, které se hybridnímu pohonu právě u lídra této kategorie agregátů věnuje. Každá nová generace hybridů od Toyoty přináší progres, který není viditelný jen elektrickým geekům, ale ocení ho i běžní šoféři. Když k tomu všemu připočítáme i statistikami dokázanou spolehlivost hybridního systému japonského výrobce, zdálo by se, že zájemci o malý hybrid nemají co řešit.

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Toyota Yaris Hybrid (2020), test

Jenže pak přijde pohled do ceníku. A v tu chvíli zákazník zjistí, že Yaris v hybridní podobě a důstojné výbavě dokáže klesnout pod půl milionu pouze v akční nabídce. A to je na vůz, který se rozměry řadí pod Škodu Fabie, celkem síla.

Jenže je to vůbec důležité? Zákazníci Toyoty evidentně vědí, co chtějí. Statistiky českého dealerství prý hovoří o tom, že základní benzinový motor se téměř vůbec neprodával a zákazníci často sahají po vybavenějších modelech ve vyšší cenové kategorii, z velké části právě s hybridním pohonem. Je pak tedy důležité, že nějaký Renault nabízí srovnatelný model o pár tisíc levnější, trochu výkonnější, s větším kufrem, když se na něm neskví pečeť Toyoty? Odpověď jako vždy bude muset dát až trh, který se právě v oblasti hybridů poslední měsíce rozjíždí s dosud nevídanou dynamikou.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."