Nová, nejrychlejší Škoda Octavia RS je poprvé v elektřině a její úkol je jasný – ukázat Čechům, že elektrifikace může být nejen ekologická, ale také hodně zábavná! Ve Vídni jsem si to vyzkoušel na vlastní kůži a můžu potvrdit, že nejvýkonnější plug-in hybrid si své zákazníky určitě najde.
TIP: Nová Škoda Octavia v elektřině, jako mild-hybrid a plug-in hybrid. Známe ceny
Kvůli tlaku na snižování emisí po letech zamrzlo peklo – nejvýkonnější nová Octavia RS využívá nejen tekuté palivo, ale i elektromotor s baterií. To je něco, co se zarytým petrolheadům nemusí a zřejmě nebude líbit. Ale! Zkuste si do vozu sednout a pořádně jej vyzkoušet na nějaké okreskové trase. A třeba zjistíte, že život s elektřinou nemusí být vlastně zas tak špatný a může být i dost zábavný. Protože plug-in hybrid dává možnost vybrat si, jestli s vozem budete jezdit jako se spalovákem, s elektromobilem, nebo s hybridem.
Zvenku vypadá elektrické RS iV skvěle. Ostře řezané tvary dávají jasně najevo, že tady jde o sportovnější verzi, kterou si člověk nekupuje jen tak pro nějaké cestování, ale spíše pro zábavu a styl. Přední maska působí hodně agresivně, stejně tak speciální kola s výraznými disky a červenými kotoučovými brzdami. Tohle je přesně ten typ auta, za kterým se fanoušci motorsportu a samozřejmě holky otáčí. Možná i díky takovým drobnostem, jako je dvojice výfuků, ačkoliv funkční je pouze jeden a druhý je pouhou atrapou.
Design je povedený také uvnitř, v interiéru. Posadíte se za volant a okamžitě si všimnete sportovních sedadel, sportovního volantu s praktickým perforováním, nebo členité palubní desky, která působí taktéž hodně sportovně a využívá kombinace příjemného jemného semiše s nějakou řekl bych imitací karbonu, ale každopádně dohromady jako celek to působí tak, že nemám slov. Pak už stačí jen RS iV zapnout a vyrazit vpřed.
Jenže! Pokud čekáte nějaké to hlasité zaburácení spalovacího motoru už po nastartování, budete překvapeni. Coby plug-in hybrid se totiž nastartuje pouze elektrická jednotka a dokud na to opravdu pořádně nešlápnete (a pokud nemáte zapnutý přímo čistě elektrický režim), tak o spalovacím motoru nebudete vůbec vědět. Ale, nebylo by to přeci RS, kdyby s tím nebylo možné něco udělat. Škodovka tak “vytunila” režim sport, který začne burácet uměle z interních reproduktorů, což za mě vytváří skvělou atmosféru a připraví vás na to, že tentokrát budete chtít rychle ukrajovat jeden kilometr za druhým.
Vše je ale na uživateli, co si nastaví. Ovládání je velmi jednoduché, když můžete vše nechat na automatice, která bude pracovat sama ve spolupráci se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nebo můžete autu pomoct a řadit si sami na volantu. Díky elektromotoru je zrychlení v hybridním režimu lepší a plynulejší především při rozjezdech, ve vyšších rychlostech už to tolik znát není. V nastavení lze aktivovat jízdu čistě na elektřinu či hybridní, nebo to nechat na vozu samotném, aby si sám vybíral, co je nejlepší podle něj. Obecně ale platí, že na dálnici a okreskách se vyplatí jezdit spíše v hybridním režimu či si nechat baterii dobíjet spalovacím motorem a rekuperací a nevyužívat ji k pohonu, naopak ve městě pak vsadit čistě na plně elektrický režim a nějaké ty emise nechat vně měst a vesnic. Se 13kWh baterií zvládne elektrická Octavia RS iV ujet až 60 km dle normy WLTP, nabito pak máte prakticky přes noc.
Jelikož jsem měl tu možnost současně během testovací akce jezdit i s elektrickým Superbem iV (test), taktéž v plug-in hybridu, musím říct, že oba sesterské modely mají poměrně dost podobné jízdní vlastnosti a ovládání. Tedy až na výkon a agresivitu, kterou dosáhnete spíše v Octavii RS než v Superbu, který má vozit spíše manažery řekněme poklidnějším tempem. Pokud koukáte na specifikace, pak u elektrifikované Octavie RS iV najdete výkon až 180 kW (245 koní) s pohonem předních kol, přičemž jde o kombinaci spalovacího 1.4 TSI motoru s výkonem 110 kW a elektromotoru se silou 85 kW. Maximální točivý moment je 400 Nm. Na stovku to zabere 7,3 sekund a maximálka činí až 225 km/h.
Pokud se ptáte, proč by si měl člověk pořídit raději plug-in hybridní verzi než tu konvenční pouze se spalovacím motorem, když je o dost levnější, pak mohou být důvodem například nižší provozní náklady v případě, že průběžně dobíjíte ze zásuvky a jezdíte s autem každý den do práce maximálně pár desítek kilometrů. Pak se vám větší investice v podobě vyšší pořizovací ceny vozu může za nějaký čas vlastně vyplatit a peníze se vám vrátí.
Nebo to může být o výhodách, jako je parkování v Praze ve vybraných barevných zónách zdarma nebo bezplatné využívání českých dálnic. A pokud jste dočetli až sem, tak dost možná i o ekologii, protože s vozem nemusíte jezdit pokaždé a všude jen na benzín, ale můžete si vybírat, zda třeba ve městě upřednostníte elektřinu a mimo město vsadíte raději na tekutou energii. Jenže musíte být schopní a ochotní si připlatit asi 40 tisíc oproti neelektrické verzi. Cena začíná na ne zrovna lidové částce 939 900 korun a podle příplatkové výbavy se vyšplhá ještě výše.
Nová, nejrychlejší Škoda Octavia RS je poprvé v elektřině a její úkol je jasný – ukázat Čechům, že elektrifikace může být nejen ekologická, ale také hodně zábavná! Ve Vídni jsem si to vyzkoušel na vlastní kůži a můžu potvrdit, že nejvýkonnější plug-in hybrid si své zákazníky určitě najde.
TIP: Nová Škoda Octavia v elektřině, jako mild-hybrid a plug-in hybrid. Známe ceny
Kvůli tlaku na snižování emisí po letech zamrzlo peklo – nejvýkonnější nová Octavia RS využívá nejen tekuté palivo, ale i elektromotor s baterií. To je něco, co se zarytým petrolheadům nemusí a zřejmě nebude líbit. Ale! Zkuste si do vozu sednout a pořádně jej vyzkoušet na nějaké okreskové trase. A třeba zjistíte, že život s elektřinou nemusí být vlastně zas tak špatný a může být i dost zábavný. Protože plug-in hybrid dává možnost vybrat si, jestli s vozem budete jezdit jako se spalovákem, s elektromobilem, nebo s hybridem.
Zvenku vypadá elektrické RS iV skvěle. Ostře řezané tvary dávají jasně najevo, že tady jde o sportovnější verzi, kterou si člověk nekupuje jen tak pro nějaké cestování, ale spíše pro zábavu a styl. Přední maska působí hodně agresivně, stejně tak speciální kola s výraznými disky a červenými kotoučovými brzdami. Tohle je přesně ten typ auta, za kterým se fanoušci motorsportu a samozřejmě holky otáčí. Možná i díky takovým drobnostem, jako je dvojice výfuků, ačkoliv funkční je pouze jeden a druhý je pouhou atrapou.
TIP: Bude takhle vypadat vytuněná Škoda Enyaq GT?
Design je povedený také uvnitř, v interiéru. Posadíte se za volant a okamžitě si všimnete sportovních sedadel, sportovního volantu s praktickým perforováním, nebo členité palubní desky, která působí taktéž hodně sportovně a využívá kombinace příjemného jemného semiše s nějakou řekl bych imitací karbonu, ale každopádně dohromady jako celek to působí tak, že nemám slov. Pak už stačí jen RS iV zapnout a vyrazit vpřed.
Jenže! Pokud čekáte nějaké to hlasité zaburácení spalovacího motoru už po nastartování, budete překvapeni. Coby plug-in hybrid se totiž nastartuje pouze elektrická jednotka a dokud na to opravdu pořádně nešlápnete (a pokud nemáte zapnutý přímo čistě elektrický režim), tak o spalovacím motoru nebudete vůbec vědět. Ale, nebylo by to přeci RS, kdyby s tím nebylo možné něco udělat. Škodovka tak “vytunila” režim sport, který začne burácet uměle z interních reproduktorů, což za mě vytváří skvělou atmosféru a připraví vás na to, že tentokrát budete chtít rychle ukrajovat jeden kilometr za druhým.
Vše je ale na uživateli, co si nastaví. Ovládání je velmi jednoduché, když můžete vše nechat na automatice, která bude pracovat sama ve spolupráci se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nebo můžete autu pomoct a řadit si sami na volantu. Díky elektromotoru je zrychlení v hybridním režimu lepší a plynulejší především při rozjezdech, ve vyšších rychlostech už to tolik znát není. V nastavení lze aktivovat jízdu čistě na elektřinu či hybridní, nebo to nechat na vozu samotném, aby si sám vybíral, co je nejlepší podle něj. Obecně ale platí, že na dálnici a okreskách se vyplatí jezdit spíše v hybridním režimu či si nechat baterii dobíjet spalovacím motorem a rekuperací a nevyužívat ji k pohonu, naopak ve městě pak vsadit čistě na plně elektrický režim a nějaké ty emise nechat vně měst a vesnic. Se 13kWh baterií zvládne elektrická Octavia RS iV ujet až 60 km dle normy WLTP, nabito pak máte prakticky přes noc.
Jelikož jsem měl tu možnost současně během testovací akce jezdit i s elektrickým Superbem iV (test), taktéž v plug-in hybridu, musím říct, že oba sesterské modely mají poměrně dost podobné jízdní vlastnosti a ovládání. Tedy až na výkon a agresivitu, kterou dosáhnete spíše v Octavii RS než v Superbu, který má vozit spíše manažery řekněme poklidnějším tempem. Pokud koukáte na specifikace, pak u elektrifikované Octavie RS iV najdete výkon až 180 kW (245 koní) s pohonem předních kol, přičemž jde o kombinaci spalovacího 1.4 TSI motoru s výkonem 110 kW a elektromotoru se silou 85 kW. Maximální točivý moment je 400 Nm. Na stovku to zabere 7,3 sekund a maximálka činí až 225 km/h.
Pokud se ptáte, proč by si měl člověk pořídit raději plug-in hybridní verzi než tu konvenční pouze se spalovacím motorem, když je o dost levnější, pak mohou být důvodem například nižší provozní náklady v případě, že průběžně dobíjíte ze zásuvky a jezdíte s autem každý den do práce maximálně pár desítek kilometrů. Pak se vám větší investice v podobě vyšší pořizovací ceny vozu může za nějaký čas vlastně vyplatit a peníze se vám vrátí.
Nebo to může být o výhodách, jako je parkování v Praze ve vybraných barevných zónách zdarma nebo bezplatné využívání českých dálnic. A pokud jste dočetli až sem, tak dost možná i o ekologii, protože s vozem nemusíte jezdit pokaždé a všude jen na benzín, ale můžete si vybírat, zda třeba ve městě upřednostníte elektřinu a mimo město vsadíte raději na tekutou energii. Jenže musíte být schopní a ochotní si připlatit asi 40 tisíc oproti neelektrické verzi. Cena začíná na ne zrovna lidové částce 939 900 korun a podle příplatkové výbavy se vyšplhá ještě výše.