Test Škoda Enyaq RS iV – První dojmy z nejostřejší verze oblíbeného SUV

Zdeněk Buček
  • Ve španělské Malaze jsme poprvé otestovali novou Škodu Enyaq RS iV
  • Nejostřejší verze oblíbeného elektrického SUV přichází i s novým softwarem
  • Jaké jsou naše první dojmy a co je vůbec nového?
Nová Škoda Enyaq RS iV
Nová Škoda Enyaq RS iV

Mladoboleslavská Škodovka nás pozvala na představení a otestování nejnovější verze elektrického modelu Enyaq iV, tentokrát s přídomkem RS. Ve španělské Malaze jsme měli možnost novinku otestovat na prvních pár stovkách kilometrů. S čím přichází a co se vůbec změnilo?

Škoda Enyaq RS iV – První jízdní dojmy

Na začátku letošního roku jsme se dočkali Škody Enyaq Coupé RS iV a nyní se „eresová“ varianta dostává i do klasického Enyaqu iV. Svými parametry se od Coupé verze příliš neliší a technicky je totožná. Škoda Enyaq RS iV dostává výkon 220 kW, o který se postará dvojice elektromotorů (299 koní) – na přední nápravě asynchronní elektromotor s výkonem 70 kW a na zadní synchronní elektromotor s permanentními magnety s výkonem 150 kW.

Dohromady tvoří točivý moment 460 Nm, který se přenáší na všechna čtyři kola. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 6,5 sekundy. O napájení se postará baterie o využitelné kapacitě 77 kWh (celková kapacita 82 kWh). Novinka se pyšní dojezdem přes 500 km dle WLTP. Dlužno dodat, že již standardně je nejvyšší výkon dostupný pouze po dobu až 30 sekund a za optimálních podmínek, zejména pak musí být akumulátor nabitý nad 88 % a jeho teplota je v rozmezí 23-50 °C.

Záď elektromobilu Škoda Enyaq RS iV
Záď elektromobilu Škoda Enyaq RS iV

Čtěte také: 5 vánočních dárků od Škodovky, které se řídí sloganem „Simply Clever“


Zelená „Mamba Green“ vás uchvátí

Na poli designu se mění zejména přední a zadní nárazník, řada černých prvků, a také Crystal Face přední maska se 131 LED diodami. Dále zde najdeme odlišné lišty kolem bočních oken, střešní ližiny, kryty vnějších zpětných zrcátek, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku kufru – ty jsou v černé lesklé barvě.

Kombinace sportovního vzhledu a na silnici nepřehlédnutelné křiklavě zelené „Mamba Green“ barvy karoserie tak tvoří na první pohled odlišnou a exkluzivní variantu praktického a oblíbeného prvního elektrického SUV domácí Škody Auto. Na předních blatnících pak najdete zelené logo RS, které zdobí také interiér.

V interiéru si vyberete ze dvou designů

Vnitřek Enyaqu RS iV nabídne dvě varianty – RS Lounge a RS Suite. Zákazníci mají nově na výběr ze dvou výbavových packetů – Advanced a Maxx, které kombinují oblíbené prvky výbavy a poskytují ještě přehlednější strukturu nabídky.

Kromě nových designů zůstává vše při starém. Interiér nabídne prostor pro 5 cestujících, objem zavazadlového prostoru činí 585 litrů (o 15 litrů více než verze Coupé RS iV) a při sklopení zadních sedaček můžete využít až 1 710 litrů prostoru.

Součástí standardní výbavy je také třízónový Climatronic, bezdrátové nabíjení telefonu, ambientní LED osvětlení a lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří jsou v dekoru Carbon.

Nový software ME 3.2

Již z výroby je Enyaq RS iV dodáván s nejnovější verzí softwaru ve verzi ME 3.2. Ta obsahuje mimo jiné vylepšené rekuperační brzdění, nové mapové podklady a možnost on-line importu tras vytvořených doma.

Také lze nově na vyžádání spustit podcasty, videa a další funkce vozu. Snadno můžete aktivovat například funkci navigace nebo adaptivní tempomat.

Najdete zde také funkci „Plug&Charge“, při které na podporovaných nabíječkách odpadá nutnost autorizace mobilní aplikací či kartou. Jednoduše tak připojíte kabel do nabíjecího konektoru a nabíjení se spustí již zcela automaticky.

Vylepšení se dočkala i grafika palubní desky a Head-up displeje. Dle mého dojmu se i celý infotainment dočkal mírného zrychlení, ale ještě je stále na čem pracovat. Zejména pak po startu vozu je systém zkrátka potřeba nechat naběhnout a až poté po něm něco chtít.

Spotřeba a nabíjení

Jelikož Enyaq RS iV sdílí stejnou techniku jako Coupé RS iV, můžete jej dobíjet až maximálním „papírovým“ výkonem 135 kW. Podle našeho testu nabíjení u verze Coupé RS iV víme, že maximální rychlost je až 180 kW, ale pro zjednodušení a přehlednost udává Škodovka nižší rychlost, která je jakýmsi mediánem.

V praxi tak dobijete baterii z 10 na 80 % za 36 minut na DC ultrarychlé nabíječce, případně můžete využít 11kW palubní nabíječku.

Během testování na silnicích v okolí Malagy jsme dosáhli kombinované spotřeby kolem 20 kWh/100 km. Nutno dodat, že profil trasy byl značně kopcovitý, velmi dynamický a za teplot kolem 10–19 °C. To by v našem případě odpovídalo dojezdu v kombinovaném režimu zhruba 385 kilometrů.

Škoda Enyaq RS iV
Škoda Enyaq RS iV

Jízdní vlastnosti

Vyšší systémový výkon pohonného ústrojí nabídne kromě dynamiky i krásně tichou jízdu. I díky součiniteli odporu vzduchu cx 0,265, což je pro vůz SUV vynikající údaj, se běžně můžete těšit na dojezd přes 500 kilometrů.

Rozhodně doporučujeme přidat do konfigurace tepelné čerpadlo, díky kterému si užijete vyššího dojezdu zejména v zimě, protože vůz spotřebuje méně energie na vytápění a naopak chlazení interiéru v létě.

Výkon 220 kW je při zrychlení opravdu znát, a to zejména při pružném zrychlení třeba při předjíždění. V zatáčkách ale narazíte na jeho limity, hmotnost přes 2,2 tuny už je opravdu znát.

Pohon všech kol u Enyaqu RS iV sice umožňuje projet zatáčky relativně vyšší rychlostí, ale odstředivou sílu zkrátka „neokecáte“. Těžké SUV se na mokré silnici v serpentinách a utažených zatáčkách sune ven.

Škoda Enyaq RS iV
Škoda Enyaq RS iV

Velká kola nemají negativní vliv na komfort

I přes sportovní podvozek v kombinaci s nízkoprofilovými 21palcovými pneumatikami je svezení pohodlné a dostatečně komfortní. Troufnu si tvrdit, že je zde poznat rozdíl v naladění podvozku oproti klasickému Enyaqu iV.

Ze seznamu volitelné výbavy si můžete vybrat i tažné zařízení. To zvládá až 1 400 kg nejvyšší hmotnost přípojného vozidla (při 8% stoupání).

Standardně dodávaný sportovní podvozek má specifické nastavení pružin a tlumičů. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní pak o 10 mm. Na přání je nabízen také adaptivní podvozek DCC, který neustále vyhodnocuje jízdní situaci a automaticky upravuje nastavení tlumičů. Na výběr máte z jízdních režimů Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual.

Závěrem

Nová motorizace RS iV u nejprodávanějšího elektromobilu v Česku by se k prvním zákazníkům měla dostat v prvním čtvrtletí příštího roku. Cena zatím není známá, ale dá se očekávat, ze bude dražší než Enyaq 80x iV Sportline a nižší než Enyaq Coupé RS iV.

Nyní je v Česku registrováno více než 1 800 vozů z rodiny Enyaq iV. Z toho 54 % tvoří modely 80 iV a například Enyaq Coupé RS iV si z koláče ukousl 19 %.

Na podrobný test nejnovější Škody Enyaq RS iV s nabíjecí křivkou a detailním testem spotřeby si počkejte do našeho klasického testu, který vám samozřejmě už teď můžeme na webu Elektickevozy.cz slíbit. Těšíte se?

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články