Kromě oficiální aplikace mají majitelé elektromobilů Tesla možnost využívat aplikace třetích stran, jako je například Tessie. Tyto aplikace mnohdy nabízí mnohem více možností, hlubší analýzy, a lepší uživatelský zážitek než oficiální aplikace od Tesly. Ta jim nyní hodila pořádný klacek do cesty, když se rozhodla zpoplatnit přístup ke se svému API. Pro mnohé oblíbené aplikace to může znamenat konec.
Aplikace třetích stran pro Teslu fungovala dlouhá léta v šedé zóně bez oficiálního API, což je rozhraní umožňující komunikaci se službou. Teprve na konci loňského roku vydala Tesla oficiální dokumentaci API, která je aktuálně zaměřena především na správu flotil, což vývojáři vnímali jako první krok k vytvoření zdravého ekosystému aplikací třetích stran pro Teslu.
Nový ceník za používání své Fleet API, který Tesla nyní zveřejnila na svém webu, však mnoho vývojářů doslova šokoval. Součástí oznámení byl také kalkulátor nákladů, který umožňuje odhadnout výdaje na základě různých signálů, příkazů a požadavků na data. Například podle vývojáře aplikace Tessie by provoz této analytické a automatizační aplikace, kterou aktuálně používá zhruba 400 000 uživatelů, při současném modelu cen vyšel na přibližně 60 milionů dolarů ročně, tj. více než 1,43 miliardy korun.
Tyler Corsair, zakladatel aplikace Teslascope, uvedl, že nové náklady na API by byly 7,5krát vyšší než měsíční příjmy aplikace. Jiní vývojáři přitom upozorňují, že jejich situace může být ještě horší. Některé užitečné aplikace třetích stran to pravděpodobně zabije. Naštěstí to vypadá, že řada z nich to bude schopná obejít. Například vývojář Tessie již ohlásil, že má v plánu komunikovat s vozidly přímo přes IP a BLE bez použití API.
Místo, aby Tesla vývojáře aplikací třetích stran, které umí nabídnout to, co oficiální aplikace neumí, podporovala, rozhodla se jich zřejmě zbavit. Nahrává tomu i fakt, že současně Tesla postupně zavádí vlastní funkce pro správu flotil, což může vysvětlovat tento krok, který znevýhodňuje aplikace třetích stran. Než, aby neoficiální aplikace prostě zakázala, což by vyvolalo ještě hlasitější odpor, na to jde přes peníze a snaží se, aby vývojáři své aplikace sami odpískali.
Kromě oficiální aplikace mají majitelé elektromobilů Tesla možnost využívat aplikace třetích stran, jako je například Tessie. Tyto aplikace mnohdy nabízí mnohem více možností, hlubší analýzy, a lepší uživatelský zážitek než oficiální aplikace od Tesly. Ta jim nyní hodila pořádný klacek do cesty, když se rozhodla zpoplatnit přístup ke se svému API. Pro mnohé oblíbené aplikace to může znamenat konec.
Aplikace třetích stran pro Teslu fungovala dlouhá léta v šedé zóně bez oficiálního API, což je rozhraní umožňující komunikaci se službou. Teprve na konci loňského roku vydala Tesla oficiální dokumentaci API, která je aktuálně zaměřena především na správu flotil, což vývojáři vnímali jako první krok k vytvoření zdravého ekosystému aplikací třetích stran pro Teslu.
Nový ceník za používání své Fleet API, který Tesla nyní zveřejnila na svém webu, však mnoho vývojářů doslova šokoval. Součástí oznámení byl také kalkulátor nákladů, který umožňuje odhadnout výdaje na základě různých signálů, příkazů a požadavků na data. Například podle vývojáře aplikace Tessie by provoz této analytické a automatizační aplikace, kterou aktuálně používá zhruba 400 000 uživatelů, při současném modelu cen vyšel na přibližně 60 milionů dolarů ročně, tj. více než 1,43 miliardy korun.
Tyler Corsair, zakladatel aplikace Teslascope, uvedl, že nové náklady na API by byly 7,5krát vyšší než měsíční příjmy aplikace. Jiní vývojáři přitom upozorňují, že jejich situace může být ještě horší. Některé užitečné aplikace třetích stran to pravděpodobně zabije. Naštěstí to vypadá, že řada z nich to bude schopná obejít. Například vývojář Tessie již ohlásil, že má v plánu komunikovat s vozidly přímo přes IP a BLE bez použití API.
Místo, aby Tesla vývojáře aplikací třetích stran, které umí nabídnout to, co oficiální aplikace neumí, podporovala, rozhodla se jich zřejmě zbavit. Nahrává tomu i fakt, že současně Tesla postupně zavádí vlastní funkce pro správu flotil, což může vysvětlovat tento krok, který znevýhodňuje aplikace třetích stran. Než, aby neoficiální aplikace prostě zakázala, což by vyvolalo ještě hlasitější odpor, na to jde přes peníze a snaží se, aby vývojáři své aplikace sami odpískali.