Tesla vydala ekologický report. Začíná ustupovat z ambiciózních cílů?

Matouš Vrchota
  • Nový report dopadu na životní prostředí od Tesly je venku
  • Společnost hodnotí poslední období pozitivně
  • Proč ale Tesla slevuje ze svých dlouhodobých cílů?
Tesla Model 3 Performance (2024)
Tesla Model 3 Performance (2024)

Tesla pravidelně zveřejňuje nejen své hospodářské výsledky, ale i reporty znázorňující dopad výroby a produktů na životní prostřední. Impact report, jak Tesla dokument nazývá, dostává novou verzi, ve které hodnotí minulý rok 2023. Překvapivě ale chybí dříve uváděná data o výhledu do blízké budoucnosti.

Měla Tesla nesmyslně vysoké ambice?

Tou největší záhadou je chybějící cíl pro rok 2030. Dosud Tesla prezentovala dosažení milníku výroby 20 milionů vozidel v roce 2030. Pokud vezmeme v potaz současná prodejní čísla, chybí americkému výrobci pár jednotek let, aby překonala prodeje koncernu Volkswagen i Toyoty dohromady. Na relativně mladou automobilku se jí podařil dosud nevídaný vývoj ve výkonu firmy ve všech oblastech.

Meta pro rok 2030 byla ředitelem společnosti, Elonem Muskem, stanovena v roce 2020 a dosud je považována za velmi ambiciózní. Aby toho byla Tesla schopná, musí své produkty učinit ještě více dostupnější. Takto se přímo vyjádřil Musk při svém tehdejším prohlášení. Krátkodobější cíle v navyšování prodejů jsou již tradičně v Impact Reportu uváděné. Společnost vždy navyšovala své cíle pro další rok zhruba o 50 procent. V minulém roce se těchto hodnot ale nepodařilo dosáhnout.

Tesla Model 2 concept malý levný elektromobil
Tesla Model 2 concept malý levný elektromobil

Čtěte také: Musk vyhrožuje akcionářům. Bez jeho AI technologií je prý Tesla bezcenná


Objem není hlavním cílem. Musk mění cíle za běhu

Místo kýžených 50 procent dosáhla Tesla v roce 2023 pouze 38% nárůstu. V absolutních číslech jde stále o rekordních 1,81 milionu vozidel prodaných během jediného roku. Toto drobné zakopnutí ale může mít dlouhodobější efekt na předpoklady pro následující léta. Chybějící hodnota pro rok 2030 v nejnovějším vydání reportu tak může dokazovat, že vedení Tesly bude muset svá očekávání upravit. Takového názoru je i renomovaná agentura Reuters.

I sám ředitel se aktuálně více zaměřuje na jiné aspekty, než je pouhé navyšování výroby. Hlavními záměry je nyní dostat ven produkční verzi autonomního řídícího systému FSD. Dalším potvrzením změny strategie je i údajné odložení vývoje menšího a levnějšího modelu. I zde se více hovoří o příchodu robotického autonomního taxi. Report zmiňuje, že každé vozidlo, které Tesla vyrobí za délku svého životního cyklu, ušetří zhruba 51 tun emisí uhlíkových plynů ve srovnání s běžnými spalovacími vozidly. Společnost do hodnoty zahrnuje i emise vznikající při samotné výrobě.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články