Tesla měla v roce 2024 na americkém trhu nejvíce svolávaček, 5,1 milionu kvůli 15 problémům. Stellantis měl rekordní 72 akcí, svolal 4,8 milionu vozů.
Svolávací akce nejsou v automobilovém průmyslu žádnou novinkou, ale s rostoucí složitostí moderních vozů přirozeně roste i jejich počet. Podle údajů americké Národní správy bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) se deset nejhorších „hříšníků“ podílelo v minulém roce na svolání více než 25 milionů vozidel.
Nejvíce svolávaných vozů měla Tesla
Nejvíce automobilů svolala Tesla, která sice vydala jen 15 svolávacích akcí (nebereme v potaz, kolik z nich automobilka vyřešila OTA updatem bez nutnosti návštěvy servisu), ty se ale týkaly více než 5 milionů aut. Naproti tomu Stellantis svolal přes 4,8 milionu vozidel a vydal rekordních 72 svolávacích akcí.
Tesla – 5 135 991 aut, 15 svolávacích akcí
Tesla obsadila první příčku v počtu dotčených automobilů. Největší počet svolaných vozů (2 193 869) zahrnul modely S, X, 3, Y a Cybertruck vyrobené mezi lety 2012 a 2024, přičemž důvodem bylo špatné zobrazení velikosti fontu varovných ikon na přístrojovém panelu.
Dalších 1 849 638 aut mohlo mít problém s detekcí nezajištěné kapoty. Zajímavostí je, že Cybertruck byl svolán sedmkrát, například kvůli zasekávajícímu se pedálu akcelerace nebo pro závadu měniče pohonu, způsobujícímu ztrátu výkonu.
Stellantis – 4 804 285 aut, 72 svolávacích akcí
Rekordní počet svolávacích akcí patří koncernu Stellantis. Mezi nejvýznamnější patří svolání 1 033 433 vozů (Dodge Durango, Chrysler Pacifica, Jeep Grand Cherokee a další) kvůli nefunkčním zpětným kamerám. Další významná svolávací akce zahrnula 1 025 432 vozů Ram 1500 (2019–2024) s možnou poruchou softwaru vedoucí k deaktivaci stabilizačního systému ESP.
Ford – 4 777 161 aut, 67 svolávacích akcí
Ford letos zaznamenal v rámci USA mírné zlepšení. Největší svolávací akce postihla 1 889 110 modelů Explorer (2011–2019) kvůli vadným klipům na čalounění sloupků A. Dalších 552 188 modelů F-150 z roku 2014 mohlo mít problém s řazením, kdy mohlo v jakékoliv rychlosti dojít k přeřazení na první rychlostní stupeň, což mohlo následně vést k nehodě.
Honda – 3 794 113 aut, 18 svolávacích akcí
U Hondy dominovalo svolání 1 693 199 vozů kvůli problémům řízení, které mohlo znesnadnit manipulaci s volantem. Další problém řady modelů se týkal 750 114 aut s poruchou senzoru hmotnosti na sedadle spolujezdce, což mohlo vést k nesprávné aktivaci airbagu. Třetí velká svolávací akce postihla 720 810 vozidel, které se potýkaly s problémy palivových čerpadel.
General Motors – 1 872 567 aut, 34 svolávacích akcí
Největší problém u GM se týkal 701 665 vozů Chevrolet Silverado a GMC Sierra s rizikem uvolnění víka zadního nákladového prostoru.
BMW – 1 832 968 aut, 36 svolávacích akcí
Mnichovská automobilka musela řešit potenciální riziko požáru 720 796 aut z důvodu špatnéhu těsnění vodního čerpadla. Dalších 394 029 vozů mělo problémy s airbagy, které mohly při aktivaci uvolňovat střepiny.
Kia – 1 234 611 aut, 20 svolávacích akcí
Největší svolávací akce korejské značky postihla 462 869 modelů Telluride (2020–2024) s rizikem přehřátí motoru posuvu sedadel. Jiná akce řešila u stejného modelu potenciální problém s funkcí převodovky.
Toyota – 1 221 666 aut, 16 svolávacích akcí
Toyotu postihly v roce 2024 významné problémy, například u 381 199 modelů Tacoma (2022–2023) kvůli možnému selhání zadní nápravy nebo u více než 100 000 modelů Tundra a Lexus LX s vadnými motory.
Hyundai – 1 109 978 aut, 25 svolávacích akcí
Hyundai svolal 226 118 modelů Elantra a Santa Fe kvůli poruše zadní kamery. Další významná svolávací akce zahrnula modely Ioniq 5 a 6 s potenciálním selháním dobíjecí jednotky.
Volkswagen Group – 1 088 407 aut, 18 svolávacích akcí
Německý koncern si v porovnání s jinými značkami nevedl špatně. Největší svolávací akce Volkswagenu se týkala 271 330 modelů Atlas a Atlas Cross Sport (2021–2024) kvůli problémům s airbagy. Další významná akce zahrnula 261 257 vozů s možným únikem paliva v souvislosti s vadným těsněním palivového čerpadla.
Závěrem
Rok 2024 na amerických silnicích ukázal, že i drobné technické problémy, jako špatný font na přístrojové desce, mohou vést k masivním svolávacím akcím. Automobilky jsou pod drobnohledem NHTSA, který může být na jednu stranu nepříjemný, na straně druhé je zárukou, že budou řešeny i ty nejmenší závady.
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".