Tesla si patentuje vylepšené baterie

Luboš Srb

Tesla dobře ví, že baterie jsou u elektromobilů alfou a omegou.

TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?

Až (nebo pokud vůbec z pohledu méně optimistického) se někdy elektromobily ve výrazném měřítku na trhu prosadí, pak to bude především díky technologickému pokroku nebo cenovému poklesu u baterií, či kombinací obou dvou faktorů.

Tesla to dobře ví, a tak se snaží nejen neustále zdokonalovat současné Li-Ion baterie a pracovat na nových technologií, ale také velkovýrobou a optimalizací snižovat výrobní náklady, aby došlo k cenové paritě elektromobilů a konvenčních aut co možná nejdříve. I proto například poskytuje veškeré patenty zdarma všem, včetně konkurenčním automobilkám.

Aktuálně Tesla přišla s žádostí o nový patent, který se týká baterií. Vylepšuje své současné lithium-ion baterie (ačkoliv by se měly nazývat spíše jinak, protože lithium je zde již obsaženo pouze okrajově), a to tak, že mají mít delší životnost a také by měly být levnější na výrobu.

U aktuálních baterií, které najdeme například u Modelu 3, Tesla hovoří o životnosti někde kolem 500 až 800 tisíci kilometry. Přitom životnost celého elektromobilu je prý přes 1,6 milionů kilometrů. Nové baterie by měly prodloužit životnost battery packů taktéž nad hranici 1,6 milionů kilometrů. Jinými slovy baterie vydrží nejspíše celý životní cyklus a nebudete ji tak muset u elektromobilu vůbec měnit.

TIP: Jak rychle degraduje baterie u elektromobilů?

Pokud jde o snížení výrobní ceny, v tomto směru zatím z patentové přihlášky nelze vyčíst podrobnější informace. Tesla popisuje, že Li-Ion baterie nové generace budou využívat monokrystalické NMC katody (sloučeniny niklu, manganu a kobaltu) a nového pokročilého elektrolytu. Využití najdou nejen u elektromobilů, ale také u bateriových úložištích.

Podle veřejně dostupných informací má Tesla už nějakou dobu celkově nejlepší baterie ze všech automobilek, pokud jde například o jejich hustotu, výrobní cenu, či jiné sledované parametry. A přesto se se všemi ostatními, kteří projeví zájem, dělí o veškeré své patenty včetně těch bateriových. Jde o něco opravdu nevídaného, ale má to samozřejmě své dobré důvody – Tesla chce urychlit přechod k elektrické dopravě a využívání obnovitelných zdrojů, ale nenechávat za sebou minové pole v podobě svých patentů.

zdroj: Electrek


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články