Pravděpodobně jste zaznamenali, že od července letošního roku musí být nové vozy vybavené čtením dopravních značek a především akustickým upozorněním při překročení maximální rychlosti. Každá automobilka se s tímto asistentem vypořádává po svém, základ je ovšem vždy velmi podobný. Stačí i drobné překročení rychlosti a kabinou se rozléhá nepříjemné cinkání. Jak si s tímto otravným systémem poradit a vypnout jej?
I zde si každý výrobce našel svojí cestu, jak asistenční funkci upravit či úplně vypnout. Bohužel tak jak to u takových nařízení chodí, vypnutí se vždy týká pouze aktuální jízdy. Po novém usednutí za volant tak musíte počítat s tím, že systém bude opět plně aktivní. Nejspíše by se systém dal ve vozech tolerovat z bezpečnostních důvodů, větším problém je ovšem spolehlivost čtení dopravních značek. Často totiž vozy neumí dostatečně adekvátně a rychle reagovat na změnu značek.
Velmi elegantní řešení nabízí ve svých vozech americká Tesla. Nejvyšší povolenou rychlost vidíte vždy na displeji v jeho horní části. Pro ztlumení akustických signálů stačí na zobrazenou „značku“ klepnout a zvuky vás přestanou v jízdě omezovat.
Jelikož automobilky musí vozy touto funkcí vybavit, jsou si i vědomy, že vypnutí by mělo být uživatelsky přívětivé. Podobně jako Tesla se se zvuky vypořádalo i Volvo, které u nového elektromobilu EX30 umožňuje deaktivaci funkce přes programovatelné tlačítko na volantu.
Čtěte také: Značka doporučená rychlost – Co znamená a hrozí pokuta při jejím nedodržení?
Svůj vozový park bude nyní softwarově vylepšovat i Hyundai. V nejnovějším modelu Santa Fe umožňuje řidičům zvukové hlášení překročení rychlosti vypnout pětisekundovým podržením čelní strany pravé podvolantové páčky. Postupně se toto řešení dostane i do starších modelů, v plánech je nová aktualizace pro modely Kona a Tuscon.
Stále je na trhu mnoho výrobců, kteří si nepřejí, abyste k takovým úpravám měli rychlý přístup. Funkce samozřejmě vypínatelné jsou, kromě hlídání rychlostních limitů může jít například o hlídání mrtvých úhlů nebo udržování v jízdním pruhu. Pro změny ale musíte navštívit nastavení vozu v infotainmentu, a to může být schované i pod několika úrovněmi možností.
V takovém případě se již nedá hovořit o rychlém a bezpečném úkonu. Takovou změnu byste měli vždy provádět pouze u stojícího vozidla. Děkujeme proto nejen Tesle za přívětivé a intuitivní řešení.
Pravděpodobně jste zaznamenali, že od července letošního roku musí být nové vozy vybavené čtením dopravních značek a především akustickým upozorněním při překročení maximální rychlosti. Každá automobilka se s tímto asistentem vypořádává po svém, základ je ovšem vždy velmi podobný. Stačí i drobné překročení rychlosti a kabinou se rozléhá nepříjemné cinkání. Jak si s tímto otravným systémem poradit a vypnout jej?
I zde si každý výrobce našel svojí cestu, jak asistenční funkci upravit či úplně vypnout. Bohužel tak jak to u takových nařízení chodí, vypnutí se vždy týká pouze aktuální jízdy. Po novém usednutí za volant tak musíte počítat s tím, že systém bude opět plně aktivní. Nejspíše by se systém dal ve vozech tolerovat z bezpečnostních důvodů, větším problém je ovšem spolehlivost čtení dopravních značek. Často totiž vozy neumí dostatečně adekvátně a rychle reagovat na změnu značek.
Velmi elegantní řešení nabízí ve svých vozech americká Tesla. Nejvyšší povolenou rychlost vidíte vždy na displeji v jeho horní části. Pro ztlumení akustických signálů stačí na zobrazenou „značku“ klepnout a zvuky vás přestanou v jízdě omezovat.
Jelikož automobilky musí vozy touto funkcí vybavit, jsou si i vědomy, že vypnutí by mělo být uživatelsky přívětivé. Podobně jako Tesla se se zvuky vypořádalo i Volvo, které u nového elektromobilu EX30 umožňuje deaktivaci funkce přes programovatelné tlačítko na volantu.
Čtěte také: Značka doporučená rychlost – Co znamená a hrozí pokuta při jejím nedodržení?
Svůj vozový park bude nyní softwarově vylepšovat i Hyundai. V nejnovějším modelu Santa Fe umožňuje řidičům zvukové hlášení překročení rychlosti vypnout pětisekundovým podržením čelní strany pravé podvolantové páčky. Postupně se toto řešení dostane i do starších modelů, v plánech je nová aktualizace pro modely Kona a Tuscon.
Stále je na trhu mnoho výrobců, kteří si nepřejí, abyste k takovým úpravám měli rychlý přístup. Funkce samozřejmě vypínatelné jsou, kromě hlídání rychlostních limitů může jít například o hlídání mrtvých úhlů nebo udržování v jízdním pruhu. Pro změny ale musíte navštívit nastavení vozu v infotainmentu, a to může být schované i pod několika úrovněmi možností.
V takovém případě se již nedá hovořit o rychlém a bezpečném úkonu. Takovou změnu byste měli vždy provádět pouze u stojícího vozidla. Děkujeme proto nejen Tesle za přívětivé a intuitivní řešení.