Tesla našla prostor pro další inovace. Systém, který se postará o čistotu kamer?

Petr Bergmann
Tesla Model 3 | foto: Unsplash
Tesla Model 3 | foto: Unsplash

Čisté kamery jsou klíčem k bezpečné autonomii. Tesla řeší znečištění ostřikovači a povrchovými úpravami čoček. Budoucí inovace zůstávají otázkou.

Vyšší bezpečnost díky čistým kamerám

V pokročilých asistenčních systémech řízení hrají klíčovou roli kamery, které jsou nezbytné i pro budoucnost plně autonomních vozidel. Problém ale nastává, když se během jízdy v dešti, sněhu nebo po prašných silnicích čočky zašpiní. Bez spolehlivého systému čištění kamerových systémů nemohou robotaxi ani asistované řízení fungovat bezpečně.

Jeden z majitelů Tesly, Chuck Cook, proto na síti X oslovil tým Tesla AI s dotazem, zda Tesla počítá se sofistikovaným řešením daného problému: „Nemůžeme přece očekávat, že budou zákazníci kamery čistit ručně.“ Odpověď vývojářů naznačuje, že automobilka sice na komplexnějším řešení pracuje, ale podrobnosti si zatím nechává pro sebe.

Redesignovaný Model Y pro rok 2025 je, podobně jako Cybertruck, vybaven novou přední kamerou, což je v oblasti „vidění“ vozidel posun vpřed. Stejný krok se v budoucnu plánuje i pro Modely S a X. Se zavedením přední kamery ovšem musí vývojáři vyřešit další výzvu a sice jak zajistit, aby čočka kamery zůstala čistá, zejména za nepříznivého počasí.

Změna zadní kamery u Tesly v roce 2025 | foto: Sawyer Merritt/X
Změna zadní kamery u Tesly v roce 2025 | foto: Sawyer Merritt/X

Jak efektivně vyčistit kamerový systém?

V současné době je Cybertruck zatím jediným modelem Tesly, který má integrovaný systém ostřikovačů kamer. Mechanismus využívá k očištění nečistot proud vody, kterou vítr následně odfoukne z čočky. Zda má podobný systém i nový Model Y, zatím nevíme. U zadní kamery přidala Tesla malý kryt a přesunula ji z prostoru nad registrační značkou na víko kufru, což snížilo intenzitu zanášení nečistot. Ani tyto změny ale nedokážou, zejména v náročných podmínkách, znečištění čočky zabránit.

Tesla může problémy zašpiněných kamer řešit několika způsoby. Mohla by využít podobnou technologii jako u Cybertrucku, tedy použít ostřikovače kamer. Nebo aplikovat speciální voduodpuzující povrchovou úpravu čoček, či případně využívat softwarových upozornění ohledně znečištění kamer. Ta ale samotný problém fyzického čištění pochopitelně neřeší.

Problém i pro robotaxi

Pro robotaxi by Tesla mohla vytvořit čisticí stanice vybavené robotickými rameny, která by udržovala kamery čisté. To by mohlo fungovat dobře v městském prostředí, kde by robotaxi pravidelně zajížděly na údržbu. Pro běžné majitele vozidel ale podobné řešení zatím chybí. Tesla zřejmě počítá s tím, že si kamery budou čistit ručně.

I když americká automobilka „komplexní řešení čištění“ vyvíjí, nové Modely Y zatím žádné zásadní inovace neukazují. Jak bude problém špinavých kamer řešen v budoucnosti, zůstává otázkou. Jisté ale je, že čistota kamerového systému bude pro bezpečné používání pokročilých funkcí Tesly klíčová.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články