Co dělat, když elektromobilu dojde šťáva? Tohle rozhodně nikdy nezkoušejte!

  • Jak nabít elektromobil, když není poblíž žádná nabíjecí stanice?
  • Nadšenec vyzkoušel dobít baterii pomocí tažení a rekuperace
  • Odtah byl sice zajímavý, ale přinesl poněkud mizerné výsledky
Lze Teslu Model 3 nabít tažením na laně?

Lze Teslu Model 3 nabít tažením na laně? | foto: vlastní, ilustrační

Tesla Model 3 skončila s téměř vybitou baterií uprostřed pustiny. Palubní systémy naštěstí fungují, ale zbývající 1 % energie v baterii v žádném případě nestačí k dojetí na dobíjecí stanici. Ještě, že je poblíž parta kamarádů s obstarožní Toyotou.

Úkol zní jasně – táhnout elektromobil tak dlouho na laně, dokud nebude mít baterie díky rekuperaci znovu dostatek energie. Je to možné? Ano, za určitých okolností to bude fungovat. Youtuber Cyber ​​Hooligan přináší důkaz ve videu.

Nabíjení elektromobilu pomocí tažení na laně?

Ale pozor. Takové akce jsou u poškozených elektromobilů tabu. Dokonce nelze doporučit ani tažení neporušených e-vozů. Nejen výrobci, ale také automobilové kluby, na tuto skutečnost výslovně upozorňují. „Elektromobily je zpravidla nutné naložit na vozidlo odtahové služby a nelze je bezpečně táhnout na laně. Při tažení automobilu bez aktivované elektroniky dochází k vysokému indukčnímu napětí, které může řídící elektroniku poškodit.”

Proč Tesla dokázala absolvovat test bez problémů? Vysvětlení je jednoduché. Baterie Modelu 3 ještě nebyla zcela vybitá a všechny systémy byly funkční. Tažení v závěsu je pak srovnatelné s dlouhým sjezdem, během něhož baterie získává energii rekuperací.

Tesla Model 3 se připravuje na odtah

Tesla Model 3 se připravuje na odtah | foto: Cyber Hooligan


Čtěte také: Tesla Model 3 je historicky prvním elektroautem, které se cenou vyrovná spalovacím konkurentům


Rekuperace je velice účinná

Tesla z našeho videa si tedy v klidu dopřává čerstvou energii, zatímco šestiválec Toyoty Camry musí zvládat silně zvýšenou zátěž. Na začátku experimentu má Model 3 v baterii necelých 5 km dojezdu. Po ujetí půl míle na laně se hodnota zvyšuje asi na deset kilometrů, tedy je dvakrát vyšší než na začátku.

Parta přátel nakonec během testu ujela přibližně deset kilometrů a to stačilo na 13% nabití baterie a celkový dojezd 64 kilometrů. To už bude stačit na dojetí k Superchargeru. Stáváme se očitými svědky, jak efektivní je rekuperace v elektromobilech. U modelu e-tron například Audi uvádí, že až třetina dojezdu pochází z rekuperace.

Tesla zvládla během cesty nabít několik kilometrů

Tesla zvládla během cesty nabít několik kilometrů | foto: Cyber Hooligan

Na podobné akce raději zapomeňte!

Jakkoli vzrušující může být akce ve videu, pokusy o její napodobení se nedoporučují. Podle předpisů o silničním provozu je odtah povolen pouze tehdy, pokud se auto skutečně porouchá a již není způsobilé k jízdě z důvodu technické závady. V opačném případě hrozí pokuta. Pokud jde o dálnice, zde je možné vozidlo táhnout jen za účelem jeho odstranění na nejbližším možném sjezdu.

Vraťme se ovšem zpět k testu rekuperace Tesly z videa. Bez ohledu na dopravní předpisy určitě existují lepší varianty nabíjení elektromobilu, než rekuperace starým benzínovým V6 z devadesátých let. Spotřeba paliva šestiválce není z videa jasná a je škoda, že nebyla pro zajímavost uvedena. Každopádně doporučujeme sledovat stav baterie a včas navštívit nabíjecí stanici.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Co dělat, když elektromobilu dojde šťáva? Tohle rozhodně nikdy nezkoušejte!

  • Jak nabít elektromobil, když není poblíž žádná nabíjecí stanice?
  • Nadšenec vyzkoušel dobít baterii pomocí tažení a rekuperace
  • Odtah byl sice zajímavý, ale přinesl poněkud mizerné výsledky
Lze Teslu Model 3 nabít tažením na laně?

Lze Teslu Model 3 nabít tažením na laně? | foto: vlastní, ilustrační

Tesla Model 3 skončila s téměř vybitou baterií uprostřed pustiny. Palubní systémy naštěstí fungují, ale zbývající 1 % energie v baterii v žádném případě nestačí k dojetí na dobíjecí stanici. Ještě, že je poblíž parta kamarádů s obstarožní Toyotou.

Úkol zní jasně – táhnout elektromobil tak dlouho na laně, dokud nebude mít baterie díky rekuperaci znovu dostatek energie. Je to možné? Ano, za určitých okolností to bude fungovat. Youtuber Cyber ​​Hooligan přináší důkaz ve videu.

Nabíjení elektromobilu pomocí tažení na laně?

Ale pozor. Takové akce jsou u poškozených elektromobilů tabu. Dokonce nelze doporučit ani tažení neporušených e-vozů. Nejen výrobci, ale také automobilové kluby, na tuto skutečnost výslovně upozorňují. „Elektromobily je zpravidla nutné naložit na vozidlo odtahové služby a nelze je bezpečně táhnout na laně. Při tažení automobilu bez aktivované elektroniky dochází k vysokému indukčnímu napětí, které může řídící elektroniku poškodit.”

Proč Tesla dokázala absolvovat test bez problémů? Vysvětlení je jednoduché. Baterie Modelu 3 ještě nebyla zcela vybitá a všechny systémy byly funkční. Tažení v závěsu je pak srovnatelné s dlouhým sjezdem, během něhož baterie získává energii rekuperací.

Tesla Model 3 se připravuje na odtah

Tesla Model 3 se připravuje na odtah | foto: Cyber Hooligan


Čtěte také: Tesla Model 3 je historicky prvním elektroautem, které se cenou vyrovná spalovacím konkurentům


Rekuperace je velice účinná

Tesla z našeho videa si tedy v klidu dopřává čerstvou energii, zatímco šestiválec Toyoty Camry musí zvládat silně zvýšenou zátěž. Na začátku experimentu má Model 3 v baterii necelých 5 km dojezdu. Po ujetí půl míle na laně se hodnota zvyšuje asi na deset kilometrů, tedy je dvakrát vyšší než na začátku.

Parta přátel nakonec během testu ujela přibližně deset kilometrů a to stačilo na 13% nabití baterie a celkový dojezd 64 kilometrů. To už bude stačit na dojetí k Superchargeru. Stáváme se očitými svědky, jak efektivní je rekuperace v elektromobilech. U modelu e-tron například Audi uvádí, že až třetina dojezdu pochází z rekuperace.

Tesla zvládla během cesty nabít několik kilometrů

Tesla zvládla během cesty nabít několik kilometrů | foto: Cyber Hooligan

Na podobné akce raději zapomeňte!

Jakkoli vzrušující může být akce ve videu, pokusy o její napodobení se nedoporučují. Podle předpisů o silničním provozu je odtah povolen pouze tehdy, pokud se auto skutečně porouchá a již není způsobilé k jízdě z důvodu technické závady. V opačném případě hrozí pokuta. Pokud jde o dálnice, zde je možné vozidlo táhnout jen za účelem jeho odstranění na nejbližším možném sjezdu.

Vraťme se ovšem zpět k testu rekuperace Tesly z videa. Bez ohledu na dopravní předpisy určitě existují lepší varianty nabíjení elektromobilu, než rekuperace starým benzínovým V6 z devadesátých let. Spotřeba paliva šestiválce není z videa jasná a je škoda, že nebyla pro zajímavost uvedena. Každopádně doporučujeme sledovat stav baterie a včas navštívit nabíjecí stanici.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."