Tesla Model 3 skončila s téměř vybitou baterií uprostřed pustiny. Palubní systémy naštěstí fungují, ale zbývající 1 % energie v baterii v žádném případě nestačí k dojetí na dobíjecí stanici. Ještě, že je poblíž parta kamarádů s obstarožní Toyotou.
Úkol zní jasně – táhnout elektromobil tak dlouho na laně, dokud nebude mít baterie díky rekuperaci znovu dostatek energie. Je to možné? Ano, za určitých okolností to bude fungovat. Youtuber Cyber Hooligan přináší důkaz ve videu.
Ale pozor. Takové akce jsou u poškozených elektromobilů tabu. Dokonce nelze doporučit ani tažení neporušených e-vozů. Nejen výrobci, ale také automobilové kluby, na tuto skutečnost výslovně upozorňují. „Elektromobily je zpravidla nutné naložit na vozidlo odtahové služby a nelze je bezpečně táhnout na laně. Při tažení automobilu bez aktivované elektroniky dochází k vysokému indukčnímu napětí, které může řídící elektroniku poškodit.”
Proč Tesla dokázala absolvovat test bez problémů? Vysvětlení je jednoduché. Baterie Modelu 3 ještě nebyla zcela vybitá a všechny systémy byly funkční. Tažení v závěsu je pak srovnatelné s dlouhým sjezdem, během něhož baterie získává energii rekuperací.
Čtěte také: Tesla Model 3 je historicky prvním elektroautem, které se cenou vyrovná spalovacím konkurentům
Tesla z našeho videa si tedy v klidu dopřává čerstvou energii, zatímco šestiválec Toyoty Camry musí zvládat silně zvýšenou zátěž. Na začátku experimentu má Model 3 v baterii necelých 5 km dojezdu. Po ujetí půl míle na laně se hodnota zvyšuje asi na deset kilometrů, tedy je dvakrát vyšší než na začátku.
Parta přátel nakonec během testu ujela přibližně deset kilometrů a to stačilo na 13% nabití baterie a celkový dojezd 64 kilometrů. To už bude stačit na dojetí k Superchargeru. Stáváme se očitými svědky, jak efektivní je rekuperace v elektromobilech. U modelu e-tron například Audi uvádí, že až třetina dojezdu pochází z rekuperace.
Jakkoli vzrušující může být akce ve videu, pokusy o její napodobení se nedoporučují. Podle předpisů o silničním provozu je odtah povolen pouze tehdy, pokud se auto skutečně porouchá a již není způsobilé k jízdě z důvodu technické závady. V opačném případě hrozí pokuta. Pokud jde o dálnice, zde je možné vozidlo táhnout jen za účelem jeho odstranění na nejbližším možném sjezdu.
Vraťme se ovšem zpět k testu rekuperace Tesly z videa. Bez ohledu na dopravní předpisy určitě existují lepší varianty nabíjení elektromobilu, než rekuperace starým benzínovým V6 z devadesátých let. Spotřeba paliva šestiválce není z videa jasná a je škoda, že nebyla pro zajímavost uvedena. Každopádně doporučujeme sledovat stav baterie a včas navštívit nabíjecí stanici.
Tesla Model 3 skončila s téměř vybitou baterií uprostřed pustiny. Palubní systémy naštěstí fungují, ale zbývající 1 % energie v baterii v žádném případě nestačí k dojetí na dobíjecí stanici. Ještě, že je poblíž parta kamarádů s obstarožní Toyotou.
Úkol zní jasně – táhnout elektromobil tak dlouho na laně, dokud nebude mít baterie díky rekuperaci znovu dostatek energie. Je to možné? Ano, za určitých okolností to bude fungovat. Youtuber Cyber Hooligan přináší důkaz ve videu.
Ale pozor. Takové akce jsou u poškozených elektromobilů tabu. Dokonce nelze doporučit ani tažení neporušených e-vozů. Nejen výrobci, ale také automobilové kluby, na tuto skutečnost výslovně upozorňují. „Elektromobily je zpravidla nutné naložit na vozidlo odtahové služby a nelze je bezpečně táhnout na laně. Při tažení automobilu bez aktivované elektroniky dochází k vysokému indukčnímu napětí, které může řídící elektroniku poškodit.”
Proč Tesla dokázala absolvovat test bez problémů? Vysvětlení je jednoduché. Baterie Modelu 3 ještě nebyla zcela vybitá a všechny systémy byly funkční. Tažení v závěsu je pak srovnatelné s dlouhým sjezdem, během něhož baterie získává energii rekuperací.
Čtěte také: Tesla Model 3 je historicky prvním elektroautem, které se cenou vyrovná spalovacím konkurentům
Tesla z našeho videa si tedy v klidu dopřává čerstvou energii, zatímco šestiválec Toyoty Camry musí zvládat silně zvýšenou zátěž. Na začátku experimentu má Model 3 v baterii necelých 5 km dojezdu. Po ujetí půl míle na laně se hodnota zvyšuje asi na deset kilometrů, tedy je dvakrát vyšší než na začátku.
Parta přátel nakonec během testu ujela přibližně deset kilometrů a to stačilo na 13% nabití baterie a celkový dojezd 64 kilometrů. To už bude stačit na dojetí k Superchargeru. Stáváme se očitými svědky, jak efektivní je rekuperace v elektromobilech. U modelu e-tron například Audi uvádí, že až třetina dojezdu pochází z rekuperace.
Jakkoli vzrušující může být akce ve videu, pokusy o její napodobení se nedoporučují. Podle předpisů o silničním provozu je odtah povolen pouze tehdy, pokud se auto skutečně porouchá a již není způsobilé k jízdě z důvodu technické závady. V opačném případě hrozí pokuta. Pokud jde o dálnice, zde je možné vozidlo táhnout jen za účelem jeho odstranění na nejbližším možném sjezdu.
Vraťme se ovšem zpět k testu rekuperace Tesly z videa. Bez ohledu na dopravní předpisy určitě existují lepší varianty nabíjení elektromobilu, než rekuperace starým benzínovým V6 z devadesátých let. Spotřeba paliva šestiválce není z videa jasná a je škoda, že nebyla pro zajímavost uvedena. Každopádně doporučujeme sledovat stav baterie a včas navštívit nabíjecí stanici.