Studenti z Nizozemské univerzity v Eindhovenu hlásí obrovské úspěchy na poli rychlosti nabíjení elektrických vozidel. Nepoužili přitom žádné neobvyklé směsi baterií. Lithiové baterie dokáží nabíjet v řádu nízkých jednotek minut. Jak se jim to povedlo a jaký vůz otestuje jejich systém?
Skupina třiceti studentů z Technické univerzity v Nizozemí se vývojem a optimalizací nabíjení zabývá již od roku 2009. Tehdy devět z nich založilo univerzitní startup InMotion. Své postupy testují na speciálních elektrických formulích. Nejen tedy, že se jim daří vylepšovat systémy pro běžný provoz, jejich výsledky jsou aplikovatelné i pro sportovní odvětví.
Cílem studentů je vyrobit novou čistě elektrickou formuli, která si zazávodí na legendárním závodě Le Mans 24. Již k tomu měli velmi blízko, ovšem standardní nevýhoda provázející celý automobilový průmysl v podobě pomalého nabíjení jim tuto metu nakonec odepřela. Proto se na rychlost nabíjení mnohem více zaměřili a jejich výsledky jsou přímo ohromující. Posun ke dvanácti minutám se zdá být dostatečný a kdejaký majitel konvenčního elektromobilu by byl spokojený. Studenti ale nikoliv.
Čtěte také: Řidič Formule E stanovil nový světový rekord. Budovou proletěl rychlostí přes 218 km/h
Minulý týden se jin podařilo dosáhnout nového milníku. Bateriový modul vlastní výroby nabijí za pouhé tři minuty a 56 vteřin. Vzhledem k uplatnění ve voze vlastní výroby se jim vlatně povedlo vyrobit i nejrychleji nabíjené sportovní vozidlo. Za úspěchem stojí unikátní systém chlazení. Jak je známé, baterie u rychlého nabíjení trpí především na vysoké teploty. A nejčastěji používané lithium je tím nechvalně známé.
Studenti z rovnice vypustili chladící desky a rovnou je nahradili kapalinou. Jejich baterie má kapacitu 29,2 kWh, na dojezd to lze přepočítat zhruba na 250 kilometrů. Celkem osm modulů obsahuje 48 článků od dodavatele Desten. Napětí dosahuje hodnoty 806 V. To je velmi podobná hodnota jako u skupiny Hyundai. Příliš mnoho vozidel takto vysoké napětí nepoužívá, většina se zatím spokojí s polovičními hodnotami. Co je ovšem další důležitou součástí, je výkon palubní nabíječky. Výkon 322 kW byste očekávali spíše od elektrického motoru.
Studenti jsou přesvědčeni o tom, že jejich řešení je použitelné v nejrůznějších elektrických vozidlech. Baterie je škálovatelná a nic nebrání jejímu širokému použití. Taková rychlost nabíjení může mnoho řidičů konečně přivést na elektrický pohon. Prakticky se tak smaže rozdíl doby nabíjení a tankování, aniž by bylo třeba složitě měnit složení baterií elektromobilů.
Studenti z Nizozemské univerzity v Eindhovenu hlásí obrovské úspěchy na poli rychlosti nabíjení elektrických vozidel. Nepoužili přitom žádné neobvyklé směsi baterií. Lithiové baterie dokáží nabíjet v řádu nízkých jednotek minut. Jak se jim to povedlo a jaký vůz otestuje jejich systém?
Skupina třiceti studentů z Technické univerzity v Nizozemí se vývojem a optimalizací nabíjení zabývá již od roku 2009. Tehdy devět z nich založilo univerzitní startup InMotion. Své postupy testují na speciálních elektrických formulích. Nejen tedy, že se jim daří vylepšovat systémy pro běžný provoz, jejich výsledky jsou aplikovatelné i pro sportovní odvětví.
Cílem studentů je vyrobit novou čistě elektrickou formuli, která si zazávodí na legendárním závodě Le Mans 24. Již k tomu měli velmi blízko, ovšem standardní nevýhoda provázející celý automobilový průmysl v podobě pomalého nabíjení jim tuto metu nakonec odepřela. Proto se na rychlost nabíjení mnohem více zaměřili a jejich výsledky jsou přímo ohromující. Posun ke dvanácti minutám se zdá být dostatečný a kdejaký majitel konvenčního elektromobilu by byl spokojený. Studenti ale nikoliv.
Čtěte také: Řidič Formule E stanovil nový světový rekord. Budovou proletěl rychlostí přes 218 km/h
Minulý týden se jin podařilo dosáhnout nového milníku. Bateriový modul vlastní výroby nabijí za pouhé tři minuty a 56 vteřin. Vzhledem k uplatnění ve voze vlastní výroby se jim vlatně povedlo vyrobit i nejrychleji nabíjené sportovní vozidlo. Za úspěchem stojí unikátní systém chlazení. Jak je známé, baterie u rychlého nabíjení trpí především na vysoké teploty. A nejčastěji používané lithium je tím nechvalně známé.
Studenti z rovnice vypustili chladící desky a rovnou je nahradili kapalinou. Jejich baterie má kapacitu 29,2 kWh, na dojezd to lze přepočítat zhruba na 250 kilometrů. Celkem osm modulů obsahuje 48 článků od dodavatele Desten. Napětí dosahuje hodnoty 806 V. To je velmi podobná hodnota jako u skupiny Hyundai. Příliš mnoho vozidel takto vysoké napětí nepoužívá, většina se zatím spokojí s polovičními hodnotami. Co je ovšem další důležitou součástí, je výkon palubní nabíječky. Výkon 322 kW byste očekávali spíše od elektrického motoru.
Studenti jsou přesvědčeni o tom, že jejich řešení je použitelné v nejrůznějších elektrických vozidlech. Baterie je škálovatelná a nic nebrání jejímu širokému použití. Taková rychlost nabíjení může mnoho řidičů konečně přivést na elektrický pohon. Prakticky se tak smaže rozdíl doby nabíjení a tankování, aniž by bylo třeba složitě měnit složení baterií elektromobilů.