Státy EU rozhodly: emise u automobilů klesnou o 35 procent
450 000 Evropanů ročně zemře předčasně, a to vinou oxidů a dalších škodlivých látek ve vzduchu, který všichni dýcháme.
Není proto žádným překvapením, že se státy snaží emise u aut, které ke znečištění značně přispívají, snižovat. Nejnovější dohoda členských států EU zní takto – od roku 2030 budou muset nová osobní auta vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně.
Česká republika nebo například Německo se snažily prosadit návrh mírnější, a sice snížení emisí u osobních aut o 30 procent, ale nakonec změnily názor a kývly na přísnější návrh. Pro ten celkově hlasovalo 20 z 28 zemí EU. A čtyři státy pak dokonce chtěly limit ještě vyšší, snížení alespoň o 40 procent. Čtyři státy se pak hlasování zdržely.
Aby byl návrh smysluplný, dohodly se členské státy také na tom, že v roce 2023 budou situaci analyzovat a podle toho se dále rozhodnou pro případné změny ve snižování emisí CO2 pro rok 2030. Pro rok 2025 by měl platit cíl snížení emisí u nových aut o 15 procent oproti hodnotám roku 2021.
Podle některých názorů budou nové emisní limity rapidně měnit celý automobilový byznys. A měly by výrazně pomoci k prosazení alternativních pohonů, které mohou (ale vždy nemusejí) být více ekologické. Například pokud jde o elektrické vozy. Jiné názory naopak říkají, že některé firmy sice možná kvůli zásadním změnám v odvětví skončí, ale nové firmy budou naopak vznikat.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.