Toyota spustila prodej elektromobilu za podezřele nízkou cenu. Spadly ji servery

Pavel Škopek
Toyota bZ3X | foto: Toyota
Toyota bZ3X | foto: Toyota

Toyota bZ3X je cenově dostupné elektrické SUV pro Čínu, které vzbudilo velký zájem. Ceny začínají na 361 tisících korunách a dojezd dosahuje 469 km.

Elektrický bestseller za neodolatelnou cenu

Po letech tápání se i japonská Toyota pouští intenzivněji na pole bateriových elektromobilů. Platí to zejména o Číně, kde ve spolupráci s místní automobilkou GAC šije na míru tamním zákazníkům jeden model za druhým.

To je případ i nového elektrického SUV Toyota bZ3X, který je jejím prvním čistě elektrickým modelem v cenové hladině kolem 100 000 jüanů (přibližně 329 000 Kč). Už slepé předobjednávky spuštěné v prosinci naznačovaly, že půjde o hit. Spuštění prodeje 6. března však překonalo všechna očekávání.

Zájem zákazníků byl tak enormní, že krátce po zveřejnění ceny, začínající lehce nad 109 800 jüanů (asi 361 000 Kč), Toyota oznámila, že servery kvůli náporu objednávek zkolabovaly. Automobilka se pochlubila, že během pouhé hodiny obdržela více než 10 000 objednávek.

Interiér Toyoty bZ3X | foto: Toyota
Interiér Toyoty bZ3X | foto: Toyota

Cena a dojezd

Elektrické SUV Toyota bZ3X, které je velikostí srovnatelné s modelem RAV4, je nabízeno ve dvou verzích. Kromě základního modelu v pěti stupních výbavy je k dispozici i varianta se systémem chytrého řízení, jejíž cena začíná na 149 800 jüanech (493 000 Kč).

Nejvyšší varianta „610 Max“ stojí 159 800 jüanů (asi 526 000 Kč) a díky baterii LFP o kapacitě 67,92 kWh poskytuje dojezd až 469 km dle cyklu WLTP. U základní varianty „430 Air“ s 50,03kWh baterií si musí zákazníci vystačit s dojezdem 331 km.

Prostorný interiér a pokročilé technologie

Interiér elektrického SUV bZ3X sice nepatří mezi nejluxusnější, ale vzhledem k jeho zaměření na nízkou cenu, je to pochopitelné. Na druhou stranu působí kvalitně a nabízí dobrou výbavu již v základu. Podle Toyoty poskytuje interiér vozu „mobilní prostor s komfortem domova,“ přičemž sklopením předních i zadních sedadel lze získat prostor dlouhý téměř tři metry. Vedle 8,8palcového digitálního přístrojového štítu je vůz standardně osazen rozměrným 14,6palcovým displejem infotainmentu s hlasovým ovládáním a prémiovým audiosystémem Yamaha s 11 reproduktory.

Verze se systémem chytrého řízení jsou osazeny celkem 11 kamerami, 12 ultrazvukovými radary, třemi milimetrovými radary a jedním senzorem LiDAR, přičemž celý systém využívá výkonnou platformu Nvidia Drive AGX Orin X. Toyota u modelu bZ3X vůbec poprvé nasazuje inteligentní systém řízení Momenta 5.0, který zahrnuje 25 pokročilých asistenčních funkcí (ADAS), mezi něž patří například parkovací asistent pro podélné parkování, dálkové ovládání parkování, asistent řízení ve vysokých rychlostech, podpora v hustém provozu nebo sledování mrtvého úhlu.

Toyota uvedla, že se díky tomuto řešení stane jednou z prvních automobilek na světě, které implementují zcela ucelený systém inteligentního řízení schopný se neustále zdokonalovat a s používáním získávat „schopnosti podobné lidské inteligenci.“ Zda to čínští zákazníci ocení nebo pod vidinou ultranízké ceny budou spíše volit verze bez chytrého řízení, však ukáže až čas.


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články