Konec šílenství s displeji? Volkswagen hlásí návrat k fyzickým tlačítkům

Volkswagen přiznal chybu v nadměrném využívání dotykových ovládacích prvků a rozhodl se vrátit do svých vozů fyzická tlačítka.
Automobilka uznala omyl
Jedním z nejotravnějších aktuálních trendů v automobilovém průmyslu je vedle některých povinných asistentů móda zahodit osvědčené ovládání pomoci tlačítek a přesunout vše na dotykový displej nebo alespoň dotykové plošky. Některé z automobilek, jako Tesla, která se rozhodla pohřbít i páčky pod volantem, Volkswagen nebo obecně čínští výrobci, to dotáhli do maxima.
Právě Volkswagen však překvapil a připojil se k několika dalším výrobcům, kteří po rozsáhlé zpětné vazbě od spotřebitelů přehodnocují svou strategii. Šéfdesignér Volkswagenu Andreas Mindt si nyní sype popel na hlavu, když přiznal, že agresivní přístup společnosti zaměřený na dotykové displeje byl chybný. Potvrdil přitom významný obrat v designu ovládacích rozhraní vozu u budoucích modelů německého gigantu.
„Od modelu ID.2all budeme mít fyzická tlačítka pro pět nejdůležitějších funkcí – hlasitost, vyhřívání na obou stranách vozu, ventilátory a výstražné světlo – pod displejem,“ řekl Mindt pro server Autocar. „Od nynějška budou v každém voze, který vyrobíme. Tuto chybu už nikdy, nikdy neuděláme. Na volantu budeme mít fyzická tlačítka. Už žádné hádání. Je tam zpětná vazba, je to reálné a lidé to milují. Upřímně, je to auto. Není to telefon,“ dodal.

Bezpečnost především
Důvod, proč řada výrobců tak rychle a s chutí nacpala ovládání téměř všech funkcí vozu na dotykovou obrazovku, nemusíme hádat. Samozřejmě jsou za tím peníze. Je přece jen levnější, šoupnout ovládání funkce infotainmentu než navrhovat interiér s ohledem na fyzické přepínače.
Hledání ovládání základních funkcí, jako je například nastavení klimatizace v nabídce na displej však není pouze nepohodlné, ale potencionálně nebezpečné. Řidič místo, aby se plně věnoval situaci na silnici, se zabývá něčím, co ho rozptyluje stejně jako například používání telefonu za volantem, a co by v případě fyzických ovládacích prvků zvládl po paměti.
Na nebezpečí, které to představuje, už dekádu upozorňují nejen samotní naštvaní řidiči, motorističtí novináři, pojišťovny a další organizace. Nyní ale svítá naděje, že by Volkswagen nemusel být jediný, kdo tyto stížnosti vyslechne. Mohou za to nové požadavky Euro NCAP, která od příštího roku zahrne vyhrazené ovládací prvky do hodnocení bezpečnosti. Pokud nebude mít auto fyzické ovládací prvky pro klakson, stěrače, blinkry, výstražná světla a funkce SOS, nedosáhne na maximální pětihvězdičkové hodnocení.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.