Spalovací auta přijdou o největší výhodu. Nabíjení elektroauta už nezabere ani 10 minut

Matouš Vrchota
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Firma Farasis Energy představila baterii, která se nabije za 8,5 minuty. Díky nové technologii může elektromobil tankovat téměř jako spalovací vůz.

O argument méně pro odpůrce

Odpůrci elektromobilů přijdou opět o další argument, proč si takový vůz nepořídit. K jejich spokojenosti totiž čínský výrobce Farasis Energy představil novou baterii, která slibuje dobu nabíjení srovnatelnou s tankováním spalovacího konkurenta.

Nejde navíc o novou přelomovou nebo vzácnou nedostupnou kombinaci. Rychlé nabíjení testuje výrobce na široce rozšířených chemických bateriích NMC a LFP. Druhé jmenované články jsou nyní schopné nabíjení rychlostí 6C.

NMC jsou o pouhý Coulomb pozadu. Teoreticky se tedy baterie nabijí za 10 minut, respektive za 10,2 minuty. V realitě novinka dosáhla času osmi a půl minuty v rozmezí 10 až 80 procent kapacity. Když budete tankovat „plnou“ u vozu s 80 litrovou nádrží, dostanete se zhruba k pěti minutám. To už je zajímavé srovnání.

LFP baterie s ultra rychlým dobíjením | foto: Farasis Energy
LFP baterie s ultra rychlým dobíjením | foto: Farasis Energy

V čem tkví kouzlo čínského výrobce?

Často navíc není potřeba vozidlo nabíjet do 80, ani 100 procent. Na rychlých stojanech to nedává časově, finančně ani energeticky smysl. Doplnit tedy nejdůležitější dojezd během pěti minut již není nereálná nadsázka.

Farasis hodnot a výkonu dosáhl novým uspořádáním vnitřku baterie. Inženýři se zaměřili na rozvod odpadního tepla. Nové vakové uspořádání článků (super pouch) umožnilo rozložit teplo ideálně tak, aby bylo možné dosáhnout elektrické síly alespoň 5C. V použitých technologiích jde o čtyř a pěti násobek od konvenčních baterií.

Společnost dosáhla výsledku díky velmi pokročilému simulátoru. Ten vypočítá výsledky testu během deseti vteřin v porovnání s běžnějšími deseti hodinami. Farasis se aktuálně řadí na čtrnáctou příčku na domácím čínském trhu. Díky novému designu se ale může velmi rychle dostat do popředí.

Úspěch podle vedení nyní leží s LFP články, které získaly na velké popularitě díky nižší ceně a vyšší bezpečnosti. Výhody technologie prý ale lze aplikovat i na sodíkové baterie.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články