Srovnání životnosti a poruchovosti spalovacích a elektrických aut. Kdo je vítěz?

Elektromobily svou životností dorovnaly spalovací vozy. Nový výzkum ukazuje, že s průměrem 18,4 roku se blíží benzínovým autům a předčí diesely.
Životnost aut je dlouhá u všech typů pohonů
Elektromobily se svojí životností mohou srovnávat se spalovacími. Jestliže vám takové tvrzení přijde nepravdivé, vyvrátí vám jej nedávný výzkum britského ministerstva dopravy. Díky stále delší přítomnosti vozidel s bateriových pohonem je k dispozici již dostatek dat pro rozsáhlou studii spolehlivosti a především životnosti takových vozidel.
Spalovací vozy umí s dobrou péčí fungovat i po vícero desetiletí. Elektromobily v masové podobě nejsou na trhu tak dlouho, aby se o nich dalo říci to stejné. Podle nového výzkumu pro časopis Nature Energy je ale na čase přestat nad elektromobily uvažovat jako nad spotřební elektronikou s krátkou životností.
U benzínových automobilů spočítalo ministerstvo průměrnou životnost na 18,7 roku. Dieselové vozy mají život kratší, v průměru 16,8 let. Elektromobily se umístily mezi těmito stálicemi a o pouhé tři desetiny nevyhrály (18,4 roku) nad zážehovým pohonným systémem.
Především vývoj posledních let umožnil posun na této ose ve prospěch lokálně bezemisních vozidel. Novější součásti jsou technologicky vyspělejší a spolehlivější a dokáží zajistit dlouhodobou provozovatelnost.

Poruchovost mají absolutně nejnižší elektromobily
Ve prospěch elektrického pohonu hovoří i nižší servisní náročnost, což obecně přispívá k menším tendencím poruch. Na jedné ujeté míli vykazují benzínové vozy pravděpodobnost poruchy v průměru 8,4 procenta.
Diesely jsou spolehlivější a to o rovná dvě procenta. Míra výskytu poruchy u elektromobilu ale padá hluboko pod tyto hodnoty až na 2,5 procenta. Když si připočteme i potenciálně nižší náklady na provoz, jsou na tom elektromobily výrazně lépe.
Méně mechanických částí je ku prospěchu
Svojí zásluhu na tom nezpochybnitelně má i výrazně nižší počet mechanických částí, které by během provozování mohly vypovědět službu. Častým argumentem proti je krátká životnost baterií, které dokáží vůz znehodnotit.
Baterie ale při správném zacházení umí svojí kapacitu držet dlouhé roky. K poruchám dochází, v naprosté většině jsou ale odhaleny během záruční doby a poškozené moduly jsou vyměněny za nové na vrub automobilky.

Hybridy od Toyoty jsou jasným důkazem
O tom, že elektrifikace ve vozech má smysl, máme důkaz především v široké nabídce hybridních modelů Toyoty. Její vozy dostávají již pátou generaci hybridního pohonu s baterií a vozy bez sebemenších problémů dosahují stáří přes deset let. Výjimkou v provozu nejsou ani vozy první hybridní generace Priusu, jakožto ikony prvního stupně elektrifikace spalovacích vozidel.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.