Říká se, že k prvnímu automobilovému závodu došlo krátce poté, co bylo postaveno druhé auto. Na rychlosti závislí jedinci již dlouho vytvářejí závody všech možných forem, takže není překvapením, že se nakonec objevily také závody na elektrických koloběžkách.
Co naopak překvapuje, že tyto neskutečně rychle závodní koloběžky, které jsou schopné překonat 100 km/h, vypadají jako přerostlá dětská hračka. Ale nenechte se mýlit. Elektrokoloběžky YCOM S1-X o hmotnosti 35 kg byly vyrobeny na míru pro mistrovství eSkootr (eSC). Jedná se o první a zatím jedinou vysokorychlostní ligu pro elektrické koloběžky, která vznikla přibližně před rokem.
Naštěstí pro každého, kdo si přál vidět chlápky na koloběžkách s malými koly v dálničních rychlostech, se už přihlásilo dost týmů, aby se liga zvedla ode dna a začalo se s přípravami závodů. Ty by měly začít v roce 2022 na speciálně navržených okruzích o délce od 400 do 800 metrů. Aby se minimalizovaly náklady na závodní týmy, rozhodla se eSC standardizovat design elektrokoloběžky. Jako konstruktér byla vybrána strojírenská společnost YCOM, která nakonec vyrobila vysoce výkonnou e-koloběžku S1-X.
Elektrické koloběžky o výkonu 12 kW (16 koní) rozdělují výkon mezi dva motory, umístěné v nábojích kol. Jezdec má k dispozici také speciální tlačítko pro krátkodobé zvýšení výkonu o 20 %. Uložená energie pochází z 1,5 kWh baterie, uložené v konstrukci podvozku. Víme, že i jiné elektrokoloběžky jsou schopny dosahovat s baterií takové velikosti dojezd přes 160 km, to ale při mnohem rozumnějších rychlostech kolem 40 km/h. Při rychlostech a úrovních výkonu, které eSC uvádí, nemůžeme podobný dojezd očekávat. Počítáme, že baterie této velikosti dokáže zvládnout maximálně tucet kol na trati kratší než půl míle.
Čtěte také: 5 hlavních důvodů, proč byste si určitě měli koupit elektrokoloběžku
YCOM hovoří o speciálním podvozku jako o oděném v karosérii, která je „aerodynamická a šetrná k životnímu prostředí“. S lehkým podvozkem, vytvořeným z uhlíkových vláken a hliníkových komponent, vykazuje skútr velmi nízkou hmotnost pro tak rychlou jízdu a extrémní zatížení. Další elektrické koloběžky, u nich proběhly testy, sice dosahovaly srovnatelných rychlostí, ale jejich hmotnost byla až o 25 % vyšší.
Skupina 16 jezdců již zahájila testování s prvními 10 stroji s výkonem omezeným na 40 %. Později došlo k postupnému navýšení výkonu až na 70 %. U těchto parametrů nastavení ale jezdci hlásili, že jsou „unavení fyzickými nároky na vysoké rychlosti a úhly náklonu až 55 stupňů“. YCOM vyjádřil naději, že „s vylepšenou fyzickou kondicí a dalšími tréninky v říjnovém testování doufá, že jezdci budou schopni využít v prvním závodě plný výkon a také dalších 20% dočasné krátkodobé zvýšení výkonu.
Lidé budou mít vždy touhu jezdit rychle, bláznivě a někdy i nebezpečně. Tím, že budou závody organizovány a bude možné zajistit přítomnost lékaře, lze následky případných nehod eliminovat v maximální míře. Je správné, že jezdci používají bezpečnostní prvky, kombinézy a helmy. Také vytvoření tratí na míru by mělo přispět k hladkému průběhu závodů. Pokud se závodníci chystají riskovat v šílených rychlostech se supervýkonnými a nestabilní vozítky, udělají to alespoň pod kontrolou a co možná nejbezpečněji.
Říká se, že k prvnímu automobilovému závodu došlo krátce poté, co bylo postaveno druhé auto. Na rychlosti závislí jedinci již dlouho vytvářejí závody všech možných forem, takže není překvapením, že se nakonec objevily také závody na elektrických koloběžkách.
Co naopak překvapuje, že tyto neskutečně rychle závodní koloběžky, které jsou schopné překonat 100 km/h, vypadají jako přerostlá dětská hračka. Ale nenechte se mýlit. Elektrokoloběžky YCOM S1-X o hmotnosti 35 kg byly vyrobeny na míru pro mistrovství eSkootr (eSC). Jedná se o první a zatím jedinou vysokorychlostní ligu pro elektrické koloběžky, která vznikla přibližně před rokem.
Naštěstí pro každého, kdo si přál vidět chlápky na koloběžkách s malými koly v dálničních rychlostech, se už přihlásilo dost týmů, aby se liga zvedla ode dna a začalo se s přípravami závodů. Ty by měly začít v roce 2022 na speciálně navržených okruzích o délce od 400 do 800 metrů. Aby se minimalizovaly náklady na závodní týmy, rozhodla se eSC standardizovat design elektrokoloběžky. Jako konstruktér byla vybrána strojírenská společnost YCOM, která nakonec vyrobila vysoce výkonnou e-koloběžku S1-X.
Elektrické koloběžky o výkonu 12 kW (16 koní) rozdělují výkon mezi dva motory, umístěné v nábojích kol. Jezdec má k dispozici také speciální tlačítko pro krátkodobé zvýšení výkonu o 20 %. Uložená energie pochází z 1,5 kWh baterie, uložené v konstrukci podvozku. Víme, že i jiné elektrokoloběžky jsou schopny dosahovat s baterií takové velikosti dojezd přes 160 km, to ale při mnohem rozumnějších rychlostech kolem 40 km/h. Při rychlostech a úrovních výkonu, které eSC uvádí, nemůžeme podobný dojezd očekávat. Počítáme, že baterie této velikosti dokáže zvládnout maximálně tucet kol na trati kratší než půl míle.
Čtěte také: 5 hlavních důvodů, proč byste si určitě měli koupit elektrokoloběžku
YCOM hovoří o speciálním podvozku jako o oděném v karosérii, která je „aerodynamická a šetrná k životnímu prostředí“. S lehkým podvozkem, vytvořeným z uhlíkových vláken a hliníkových komponent, vykazuje skútr velmi nízkou hmotnost pro tak rychlou jízdu a extrémní zatížení. Další elektrické koloběžky, u nich proběhly testy, sice dosahovaly srovnatelných rychlostí, ale jejich hmotnost byla až o 25 % vyšší.
Skupina 16 jezdců již zahájila testování s prvními 10 stroji s výkonem omezeným na 40 %. Později došlo k postupnému navýšení výkonu až na 70 %. U těchto parametrů nastavení ale jezdci hlásili, že jsou „unavení fyzickými nároky na vysoké rychlosti a úhly náklonu až 55 stupňů“. YCOM vyjádřil naději, že „s vylepšenou fyzickou kondicí a dalšími tréninky v říjnovém testování doufá, že jezdci budou schopni využít v prvním závodě plný výkon a také dalších 20% dočasné krátkodobé zvýšení výkonu.
Lidé budou mít vždy touhu jezdit rychle, bláznivě a někdy i nebezpečně. Tím, že budou závody organizovány a bude možné zajistit přítomnost lékaře, lze následky případných nehod eliminovat v maximální míře. Je správné, že jezdci používají bezpečnostní prvky, kombinézy a helmy. Také vytvoření tratí na míru by mělo přispět k hladkému průběhu závodů. Pokud se závodníci chystají riskovat v šílených rychlostech se supervýkonnými a nestabilní vozítky, udělají to alespoň pod kontrolou a co možná nejbezpečněji.