Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto bere přístup k elektromobilitě zodpovědně a vůbec se nesnaží jen o nějaké plnění emisních limitů v rámci předpisů EU (což je samozřejmě ale jeden z nejdůležitějších hnacích motorů přechodu k elektromobilitě v Evropě – pozn. redakce).
Příkladem je její první čistokrevný elektromobil Škoda Enyaq iV, který má coby elektromobil nejen ekologický provoz a snižuje uhlíkovou stopu, ale zásadní kroky byly učiněny také v oblasti výroby či právě promyšleném nakládání s bateriemi poté, co vůz přestane jezdit.
Předně je potřeba říct, že výrobce aut dává na baterie u elektromobilu Škoda Enyaq iV záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů, samozřejmě klasický podle toho, co nastane dříve. Během toho by neměla spadnout kapacita akumulátoru pod 70 % původní hodnoty.
Reálná životnost baterií u elektromobilů je podstatně vyšší, nicméně záleží na mnoha faktorech a především pak zacházení uživatele. U Škody Auto jsou baterie chlazené, takže ani rychlonabíjení nemá takový vliv na stárnutí baterek a jak třeba ukazuje Tesla, životnost se reálně pohybuje klidně i kolem 800 tisíc kilometrů, tedy 4x více než co je doba, během které vám automobilka v případě problémů vymění baterii za novou.
Čtěte také: Škoda Enyaq iV je elektromobil s uhlíkově neutrální bilancí. Co to znamená?
Baterie u elektromobilu Škoda Enyaq iV se časem opotřebovává a takzvaně stárne. S narůstajícím počtem nabíjecích cyklů má horší vlastnosti, a to se bavíme o kapacitě, kdy elektromobil ujede po pár letech reálně méně kilometrů na jedno plné nabití, než zvládl jako zbrusu nový. A klesá také napětí, takže z baterek pak vymáčknete menší výkon.
Prakticky to ale není potřeba tolik řešit, protože pokud vám po nějakých 10 letech klesne kapacita baterie a tedy dojezd o v nejhorším možném případě o 30 % (a prakticky dle statistiky je tomu výrazně méně, spíše v rozmezí 5 až 10 % – pozn. redakce), tak elektromobil stále bude jezdit a fungovat, jen bude mít kratší dojezd a nebude mít takové zrychlování, jako když byl úplně nový.
Tím se dostáváme k otázce výměny baterie u elektromobilu. V případě, že po deseti letech budete chtít lepší vlastnosti, pak si budete muset pořídit novou baterii, která určitě nevyjde moc levně, nicméně svou starou baterii také dokážete slušně zpeněžit a poslat takzvaně dál. Nebo ji ve voze nechat a spokojit se s horšími vlastnostmi.
Čtěte také: Škoda Auto brzy začne vyrábět Enyaq iV s prvkem, který jinde nenajdete
Konkrétně u Škody Enyaq iV existují dvě možnosti, co se bude dělat s vysloužilými bateriemi. V první řadě je to využití stále funkčních baterek (které mohou fungovat klidně i přes 20 let – pozn. redakce) v rámci bateriových úložištích energie u dealerů a potom je to samozřejmě recyklace. V žádném případě se tedy baterie nevyhodí, na to jsou moc cenné. Což nahrává zdokonalení recyklace, kdy už dnes je možné získat přes 90 % vzácných kovů z akumulátorů a ty znovupoužít při výrobě nových baterií.
Uhlíková stopa se tím opět zlepšuje a hraje ještě více ve prospěch elektromobilů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto bere přístup k elektromobilitě zodpovědně a vůbec se nesnaží jen o nějaké plnění emisních limitů v rámci předpisů EU (což je samozřejmě ale jeden z nejdůležitějších hnacích motorů přechodu k elektromobilitě v Evropě – pozn. redakce).
Příkladem je její první čistokrevný elektromobil Škoda Enyaq iV, který má coby elektromobil nejen ekologický provoz a snižuje uhlíkovou stopu, ale zásadní kroky byly učiněny také v oblasti výroby či právě promyšleném nakládání s bateriemi poté, co vůz přestane jezdit.
Předně je potřeba říct, že výrobce aut dává na baterie u elektromobilu Škoda Enyaq iV záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů, samozřejmě klasický podle toho, co nastane dříve. Během toho by neměla spadnout kapacita akumulátoru pod 70 % původní hodnoty.
Reálná životnost baterií u elektromobilů je podstatně vyšší, nicméně záleží na mnoha faktorech a především pak zacházení uživatele. U Škody Auto jsou baterie chlazené, takže ani rychlonabíjení nemá takový vliv na stárnutí baterek a jak třeba ukazuje Tesla, životnost se reálně pohybuje klidně i kolem 800 tisíc kilometrů, tedy 4x více než co je doba, během které vám automobilka v případě problémů vymění baterii za novou.
Čtěte také: Škoda Enyaq iV je elektromobil s uhlíkově neutrální bilancí. Co to znamená?
Baterie u elektromobilu Škoda Enyaq iV se časem opotřebovává a takzvaně stárne. S narůstajícím počtem nabíjecích cyklů má horší vlastnosti, a to se bavíme o kapacitě, kdy elektromobil ujede po pár letech reálně méně kilometrů na jedno plné nabití, než zvládl jako zbrusu nový. A klesá také napětí, takže z baterek pak vymáčknete menší výkon.
Prakticky to ale není potřeba tolik řešit, protože pokud vám po nějakých 10 letech klesne kapacita baterie a tedy dojezd o v nejhorším možném případě o 30 % (a prakticky dle statistiky je tomu výrazně méně, spíše v rozmezí 5 až 10 % – pozn. redakce), tak elektromobil stále bude jezdit a fungovat, jen bude mít kratší dojezd a nebude mít takové zrychlování, jako když byl úplně nový.
Tím se dostáváme k otázce výměny baterie u elektromobilu. V případě, že po deseti letech budete chtít lepší vlastnosti, pak si budete muset pořídit novou baterii, která určitě nevyjde moc levně, nicméně svou starou baterii také dokážete slušně zpeněžit a poslat takzvaně dál. Nebo ji ve voze nechat a spokojit se s horšími vlastnostmi.
Čtěte také: Škoda Auto brzy začne vyrábět Enyaq iV s prvkem, který jinde nenajdete
Konkrétně u Škody Enyaq iV existují dvě možnosti, co se bude dělat s vysloužilými bateriemi. V první řadě je to využití stále funkčních baterek (které mohou fungovat klidně i přes 20 let – pozn. redakce) v rámci bateriových úložištích energie u dealerů a potom je to samozřejmě recyklace. V žádném případě se tedy baterie nevyhodí, na to jsou moc cenné. Což nahrává zdokonalení recyklace, kdy už dnes je možné získat přes 90 % vzácných kovů z akumulátorů a ty znovupoužít při výrobě nových baterií.
Uhlíková stopa se tím opět zlepšuje a hraje ještě více ve prospěch elektromobilů.