Škoda Enyaq iV a další koncernové elektromobily přijdou o max. nabíjecí výkon. Proč?
- Nejvyšší nabíjecí výkon se může dočasně přes horké dny snížit
- Úprava řízení nabíjení se bude týkat všech koncernových elektromobilů
- Nižší výkon nezkrátí dobu nabíjení, ale prodlouží životnost baterie

S hranicemi teplot přesahující 30 stupňů Celsia přichází ze stran automobilek zajímavé informace. Pokud teploty stoupnou ještě více, zamezí svým vozům nabíjení maximálním výkonem. Důvodem je přehřívání baterií a v tomto důsledku i zkracování jejích životnosti. K takovému závěru došla nejen Škoda Auto, ale celý koncern Volkswagen.
Vysoké teploty vozům ani nabíjení nesvědčí
O ideální teplotu a co nejefektivnější proces nabíjení se stará tzv. battery management. Jestliže vůz ví, že bude brzy připojený k nabíječce, upraví teplotu baterie na ideální pro přenos velkého množství energie. Tím se zamezí vysokým energetickým ztrátám. Jestliže ale venkovní teploty přesáhnout určitou teplotu, efektivita i tak klesá. Řešením tak je mírně upravit maximální nabíjecí výkon.
Tuto spekulaci nyní potvrdilo i samotné vedení Škody Auto. I domácí automobilky a jejích elektrických modelů Enyaq iV se totiž tato úprava dotkne. Ve výsledku se řeší úprava maximálního výkonu jen v řádu jednotek procent. Navíc by nemělo dojít ani k prodloužení nabíjecího času. Vůz bude schopný přijímat nižší výkon po delší dobu a tím pokryje výkonovou špičku.

Čtěte také: Škoda a ČEZ spojují síly. Vymysleli zajímavý projekt na poli energetiky
Mírně snížený výkon prodlouží životnost bateriím
Změna se dotkne všech vozidel postavených na platformě MEB. Kromě Škodovek se tak jedná o celou řadu Volkswagen ID, model Born od Cupry nebo vozy Audi e-tron. Funkce se zatím testuje, její rychlý nástup se zatím neočekává. Předpokládané datum pro softwarovou aktualizaci se plánuje až na rok 2025. Změna se dotkne zpětně i již provozovaných modelů. Jejich majitelům ale přinese i bonusy, a to v podobě prodloužené životnosti baterií ve voze.
Volkswagen se tímto tahem snaží zamezit přílišnému přehřívání baterií, se kterým u svých vozů občas bojuje. Jeho zamezením se baterie nebudou tolik dostávat ze své komfortní zóny a zachovají si větší porci kondice po delší dobu. Vzhledem k tomu, že nemá být ohrožena doba nabíjení, neměli by ani majitelé proti nové funkci nic namítat. Koncern navíc udává, že výsledný efekt na baterii bude „blahodárný“. Ve výsledku totiž prodlouží vozu životnosti i o dalších 200 tisíc kilometrů.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.