Vědci z výzkumných týmů Samsungu v Jižní Koreji a Japonsku předvedli zdokonalené, nové solid-state baterie, které jsou snad po všech stránkách lepší než současné lithium-ion baterie. Čeká nás konečně už roky slibovaná revoluce na poli baterií a s tím i spojená revoluce s elektromobily?
ROZHOVOR: Jak (ne)bezpečné jsou požáry elektroaut podle hasičů?
Současné Li-Ion baterie jsou podle mnohých vědců a expertů již na hraně svých možností a další výraznější technologické zdokonalování u nich nejspíše nebude dost dobře možné. Ale kvůli neustále klesající ceně stále dávají největší smysl, proč se objevují v mobilních telefonech, počítačích, tabletech, elektromobilech a všech dalších elektronických zařízeních.
Nové solid-state baterie jsou označovány za budoucnost, protože představují zlepšení prakticky ve všech ohledech – vyšší energetickou hustotu, vyšší bezpečnost, ale také nižší cenu při automatizované velkovýrobě. Samsung nyní oznámil, že jeho solid-state baterie mohou mít energetickou hustotu až 900 Wh/kg (současné Li-Ion baterie mají hustotu někde kolem 200-250 Wh/kg), což by u elektromobilů prodloužilo dojezd na 800 km na jedno nabití. Jsou totiž ještě o zhruba 50 % lehčí než konvenční lithium-ion baterie a přínosem je i vyšší bezpečnost.
“Samsung říká, že je mnohem lepší vylepšit technologii rychlonabíjení a zrychlit tak dobu potřebnou pro zastávku na dobíjecí stanici, než se snažit do elektromobilu vměstnat baterie s co největší kapacitou – větší baterie totiž neznamenají jen více energie, ale také větší zátěž a tedy i zvýšení spotřeby.” uvedl Samsung před lety, nicméně trh si žádá baterie s vyšší kapacitou a současně nižší hmotností. A tak se nyní Samsung snaží přinést na trh přesně takový produkt.
TIP: Otec Li-Ion baterií vymyslel nový typ baterie. Je doslova revoluční
Jak se to Samsungu povedlo? Zatímco běžné Li-Ion baterie používají kapalné elektrolyty, solid-state mají pevné elektrolyty, což přináší uvedené výhody. Ovšem překážkou byly anody lithia a kovů, které mohou snižovat životnost a s tím pak i bezpečnost baterie. Samsungu se to prý povedlo vyřešit, když jako první využil u anody kompozitní vrstvu stříbro-uhlík (Ag-C). Ultratenká vrstva měří pouhých 5 µm (mikrometrů) a umožnila vědcům snížit tloušťku anody a zvýšit energetickou hustotu až na uvedených 900 Wh/kg, ale také snížit hmotnost.
Pokud mají solid-state baterie nějakou nevýhodu, tak je to kratší životní cyklus. Podle Samsungu však jeho zdokonalený vynález vydrží přes 1 000 nabití, než začne docházet k degradaci a zhoršování funkčních vlastností baterie. Tak teď ještě, aby jihokorejská společnost opravdu dostala akumulátor z laboratoře do komerční velkovýroby a pak se může odehrát slibovaná bateriová revoluce, a to nejen v případě elektromobilů. Ve spojení s neustále rychlejším nabíjením by to znamenalo, že automobilky budou moci vyrábět elektromobily, které dokážou ujet klidně extrémně dlouhé vzdálenosti i s přestávkami za víceméně stejnou dobu, jako s konvenčním autem, které se tankuje.
zdroj: Samsung
Vědci z výzkumných týmů Samsungu v Jižní Koreji a Japonsku předvedli zdokonalené, nové solid-state baterie, které jsou snad po všech stránkách lepší než současné lithium-ion baterie. Čeká nás konečně už roky slibovaná revoluce na poli baterií a s tím i spojená revoluce s elektromobily?
ROZHOVOR: Jak (ne)bezpečné jsou požáry elektroaut podle hasičů?
Současné Li-Ion baterie jsou podle mnohých vědců a expertů již na hraně svých možností a další výraznější technologické zdokonalování u nich nejspíše nebude dost dobře možné. Ale kvůli neustále klesající ceně stále dávají největší smysl, proč se objevují v mobilních telefonech, počítačích, tabletech, elektromobilech a všech dalších elektronických zařízeních.
Nové solid-state baterie jsou označovány za budoucnost, protože představují zlepšení prakticky ve všech ohledech – vyšší energetickou hustotu, vyšší bezpečnost, ale také nižší cenu při automatizované velkovýrobě. Samsung nyní oznámil, že jeho solid-state baterie mohou mít energetickou hustotu až 900 Wh/kg (současné Li-Ion baterie mají hustotu někde kolem 200-250 Wh/kg), což by u elektromobilů prodloužilo dojezd na 800 km na jedno nabití. Jsou totiž ještě o zhruba 50 % lehčí než konvenční lithium-ion baterie a přínosem je i vyšší bezpečnost.
“Samsung říká, že je mnohem lepší vylepšit technologii rychlonabíjení a zrychlit tak dobu potřebnou pro zastávku na dobíjecí stanici, než se snažit do elektromobilu vměstnat baterie s co největší kapacitou – větší baterie totiž neznamenají jen více energie, ale také větší zátěž a tedy i zvýšení spotřeby.” uvedl Samsung před lety, nicméně trh si žádá baterie s vyšší kapacitou a současně nižší hmotností. A tak se nyní Samsung snaží přinést na trh přesně takový produkt.
TIP: Otec Li-Ion baterií vymyslel nový typ baterie. Je doslova revoluční
Jak se to Samsungu povedlo? Zatímco běžné Li-Ion baterie používají kapalné elektrolyty, solid-state mají pevné elektrolyty, což přináší uvedené výhody. Ovšem překážkou byly anody lithia a kovů, které mohou snižovat životnost a s tím pak i bezpečnost baterie. Samsungu se to prý povedlo vyřešit, když jako první využil u anody kompozitní vrstvu stříbro-uhlík (Ag-C). Ultratenká vrstva měří pouhých 5 µm (mikrometrů) a umožnila vědcům snížit tloušťku anody a zvýšit energetickou hustotu až na uvedených 900 Wh/kg, ale také snížit hmotnost.
Pokud mají solid-state baterie nějakou nevýhodu, tak je to kratší životní cyklus. Podle Samsungu však jeho zdokonalený vynález vydrží přes 1 000 nabití, než začne docházet k degradaci a zhoršování funkčních vlastností baterie. Tak teď ještě, aby jihokorejská společnost opravdu dostala akumulátor z laboratoře do komerční velkovýroby a pak se může odehrát slibovaná bateriová revoluce, a to nejen v případě elektromobilů. Ve spojení s neustále rychlejším nabíjením by to znamenalo, že automobilky budou moci vyrábět elektromobily, které dokážou ujet klidně extrémně dlouhé vzdálenosti i s přestávkami za víceméně stejnou dobu, jako s konvenčním autem, které se tankuje.
zdroj: Samsung