Že je to s elektromobilitou v Česku tak nějak špatně, to už víme dlouho. Samozřejmě důvodů je více, ale jedním z hlavních je nepochopení této nové technologie a hlavně také nevyzkoušení z řad vedení státu, ale také celé populace, pro kterou jsou elektromobily prostě drahé a mají spoustu nevýhod a problémů, které vytvářejí dezinformační média.
V letošním roce sice přišel do prodeje první čistokrevný elektromobil mladoboleslavské značky Škoda Auto, nicméně i z důvodu covidové krize bylo elektrické SUV Škoda Enyaq iV odloženo a jistě se projevily i další nepříznivé věci v případě hlavních zákazníků, tedy firem. A samozřejmě absence dotací na pořízení nového elektromobilu.
Meziročně v období leden až červen 2021 bylo v celé EU zaregistrováno 356 469 nových elektromobilů, což je meziročně o 201 193 vozidel více (+130 %) a v Česku celkem 1 262 elektromobilů (tedy těch čistě bateriových, nikoliv vodíkových – pozn. redakce), což je pouze o 8 vozů (+0,6 %) více než ve stejném období před rokem. ČR tedy rozvoj elektromobility spíše sabotuje než podporuje. V žebříčku všech zemí Evropské unie patří Česku z tohoto pohledu až úplně poslední příčka.
„Nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel bylo evidováno v Německu, Francii, Itálii, Švédsku a Nizozemí. Prakticky ve všech zemích se meziročně počet uvedených vozidel zvýšil. V uvedeném srovnání tak došlo v Česku k nejnižšímu nárůstu registrací ze všech zemí Evropské unie,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu v. v. i., Jindřich Frič.
Čtěte také: Průběžně aktualizovaný přehled prodejů elektromobilů v ČR v roce 2021
Je to další varování pro Česko, které je přitom tolik závislé na automobilovém průmyslu. Vlak už ujel a teď jde o to si ho nenechat ujet tak, že už do něj nepůjde naskočit. Následky by mohly být tragické a jednoduše řečeno mnohem horší, než když si Pepa z Horní Dolní bude muset v nějakém přechodném období našetřit víc peněz na elektromobil než na spalovák (tedy do doby, než dojde k cenové paritě mezi oběma typy pohonu z důvodu velkovýroby – pozn. redakce) a s elektroautem prostě fungovat trochu jinak, než s konvenčním automobilem.
Pokud jde o zájem o plug-in hybridy, což jsou také auta do zásuvky, ale s možností tankování paliva a kratším dojezdem čistě na elektřinu, tak zde na tom Česko není tak špatně. „V letošním roce se v České republice významně zvýšil zájem o plug-in hybridní vozidla, kterých bylo v uvedeném období registrováno 2 187, meziročně o 1 442 více, tj. +194 %. S 389 registracemi byl mezi elektromobily největší zájem o Škodu Enyaq, 500 registrací v rámci plug-in hybridů si pak připsala Škoda Octavia iV.“ dodal Frič.
Čtěte také: Stane se Česko elektromobilovým rájem nebo popelnicí Evropy?
Že je to s elektromobilitou v Česku tak nějak špatně, to už víme dlouho. Samozřejmě důvodů je více, ale jedním z hlavních je nepochopení této nové technologie a hlavně také nevyzkoušení z řad vedení státu, ale také celé populace, pro kterou jsou elektromobily prostě drahé a mají spoustu nevýhod a problémů, které vytvářejí dezinformační média.
V letošním roce sice přišel do prodeje první čistokrevný elektromobil mladoboleslavské značky Škoda Auto, nicméně i z důvodu covidové krize bylo elektrické SUV Škoda Enyaq iV odloženo a jistě se projevily i další nepříznivé věci v případě hlavních zákazníků, tedy firem. A samozřejmě absence dotací na pořízení nového elektromobilu.
Meziročně v období leden až červen 2021 bylo v celé EU zaregistrováno 356 469 nových elektromobilů, což je meziročně o 201 193 vozidel více (+130 %) a v Česku celkem 1 262 elektromobilů (tedy těch čistě bateriových, nikoliv vodíkových – pozn. redakce), což je pouze o 8 vozů (+0,6 %) více než ve stejném období před rokem. ČR tedy rozvoj elektromobility spíše sabotuje než podporuje. V žebříčku všech zemí Evropské unie patří Česku z tohoto pohledu až úplně poslední příčka.
„Nejvíce nových osobních bateriových elektrických vozidel bylo evidováno v Německu, Francii, Itálii, Švédsku a Nizozemí. Prakticky ve všech zemích se meziročně počet uvedených vozidel zvýšil. V uvedeném srovnání tak došlo v Česku k nejnižšímu nárůstu registrací ze všech zemí Evropské unie,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu v. v. i., Jindřich Frič.
Čtěte také: Průběžně aktualizovaný přehled prodejů elektromobilů v ČR v roce 2021
Je to další varování pro Česko, které je přitom tolik závislé na automobilovém průmyslu. Vlak už ujel a teď jde o to si ho nenechat ujet tak, že už do něj nepůjde naskočit. Následky by mohly být tragické a jednoduše řečeno mnohem horší, než když si Pepa z Horní Dolní bude muset v nějakém přechodném období našetřit víc peněz na elektromobil než na spalovák (tedy do doby, než dojde k cenové paritě mezi oběma typy pohonu z důvodu velkovýroby – pozn. redakce) a s elektroautem prostě fungovat trochu jinak, než s konvenčním automobilem.
Pokud jde o zájem o plug-in hybridy, což jsou také auta do zásuvky, ale s možností tankování paliva a kratším dojezdem čistě na elektřinu, tak zde na tom Česko není tak špatně. „V letošním roce se v České republice významně zvýšil zájem o plug-in hybridní vozidla, kterých bylo v uvedeném období registrováno 2 187, meziročně o 1 442 více, tj. +194 %. S 389 registracemi byl mezi elektromobily největší zájem o Škodu Enyaq, 500 registrací v rámci plug-in hybridů si pak připsala Škoda Octavia iV.“ dodal Frič.
Čtěte také: Stane se Česko elektromobilovým rájem nebo popelnicí Evropy?