Rolls-Royce dokázal sestrojit nejrychlejší elektrické letadlo světa
- Společnost Rolls-Royce překonala rychlostní rekord pro elektrická letadla
- Její nový vrtulový prototyp dosáhl rychlosti přesahující 600 km/h
- Rolls-Royce se snaží najít cestu k ekologizaci letecké dopravy

Využitelnost elektrického pohonu v letecké dopravě je v současnosti často diskutované téma. Mnozí odborníci se nemohou shodnout, zda bude opravdu možné, aby v blízké budoucnosti existovala dobře využitelná letadla s čistě elektrickým pohonem.
Jasno však má společnost Rolls-Royce, která se v posledních letech začala výrazně zaměřovat na snížení uhlíkové stopy jak společnosti, tak i celého leteckého průmyslu. Nyní známý výrobce tryskových motorů zveřejnil zprávu, ve které tvrdí, že jeho testovací letadlo „Spirit of Innovation“ pokořilo rychlostní rekord a stalo se tak nejrychlejším čistě elektrickým letadlem na světě.
Rolls-Royce sestrojil „Spirit of Innovation“
Během testu dosáhlo letadlo maximální rychlosti 623 km/h, čímž překonalo předchozí rekord o více jak 200 km/h, a to při testu na tři kilometry. Při testu na 15 kilometrů dosáhlo letadlo rychlosti 532 km/h, a tím překonalo další rekord. Třetím rekordem byl výstup do tří kilometrů výšky za co nejkratší dobu.
Rolls-Royce to zvládl za 202 sekund. Tyto hodnoty samozřejmě nejsou nikterak ohromující, pokud nebudeme brát ohled na typ pohonu. Na druhou stranu na poli elektrických letadel jde o něco naprosto nevídaného.
Použita byla nejmodernější technologie
Pohon letadla „Spirit of Innovation“ zajišťoval motor o výkonu 400 kW, který dodal startup YASA. Ten je zcela vlastněný automobilkou Mercedes-Benz a věnuje se vývoji extrémně účinných elektromotorů. Baterie se skládala z 6480 samostatných článků a údajně šlo o baterii s největší energetickou hustotou, která kdy byla v leteckém průmyslu použita. Společnost se pro test rozhodla využít tělo sportovního vrtulového letadla.

Čtěte také: Konec jedné éry. Rolls-Royce upouští od zvučných motorů a přechází na elektřinu!
Společnost hledá cesty k ekologickému letectví
Je zřejmé, že Rolls-Royce nepřišel se žádnou technologií, která by nyní způsobila revoluci v leteckém průmyslu, a i sama společnost si je vědoma, že tryskové motory spalující fosilní paliva tu s námi budou ještě několik desetiletí. Cílem prototypu však bylo otestovat nové technologie a vyzkoušet, co současné baterie a elektromotory umožňují.
Firma také nezveřejnila ani dolet prototypu, a to nejspíše proto, že letadlo bylo konstruováno pouze na maximální rychlost, a ne na dlouhý dolet. Je však dobré minimálně vědět, že i veliké společnosti z leteckého průmyslu hledají cestu k uhlíkově neutrální letecké dopravě.