Autonomní auta byla až donedávna k vidění pouze ve sci-fi filmech. Stále častěji se s nimi však v některých zemích můžeme setkat přímo na silnicích. Nejde jen o Teslu, která nedávno představila své robotické taxi bez volantu. Vývoji samořídících aut se věnuje celá řada firem. Jednou z nich je Waymo, které zveřejnilo výsledky zajímavé studie. Dává nám odpověď na otázku, zda řídí bezpečněji člověk nebo robotaxi.
Studie provedená ve spolupráci se zajišťovnou Swiss Re naznačuje, že autonomní robotická vozidla Waymo jsou bezpečnější než vozy řízené lidmi. Výzkum vyhodnotil miliony najetých mil a stovky tisíc pojistných událostí a ukázal, že vozidla Waymo dosahují výrazného snížení počtu škod. Konkrétně došlo k 88% snížení pojistných událostí souvisejících s poškozením majetku a 92% snížení případů zranění oproti lidským řidičům.
Výsledky ilustruje například fakt, že během 25,3 milionu mil autonomní jízdy bylo zaznamenáno pouze devět pojistných událostí na majetku a dvě na zranění. Pro srovnatelnou vzdálenost by u lidských řidičů došlo ke zhruba 78 pojistným událostem na majetku a 26 na zranění. Waymo si nicméně vedlo lépe i ve srovnání s moderními vozy vybavenými pokročilými asistenčními systémy (ADAS), kde došlo k poklesu počtu pojistných událostí v případě majetku o 86 % a u zranění o 90 %.
Jakkoli tato čísla působí impozantně, je přece jen nutné, je stále brát s rezervou. Data o lidských řidičích zahrnují mnohem větší škálu proměnných, od různého počasí přes různou intenzitu dopravu až po vyšší rychlosti. Naproti tomu Waymo testuje svá vozidla pouze v několika málo oblastech s příznivým počasím a při nižších rychlostech. Pokud by se analýza zaměřila pouze na oblasti, kde Waymo skutečně působí, pravděpodobně by robotické vozy byly stále lepší, ale rozdíly by nebyly tak výrazné.
Cesta k tomu, aby se robotaxi stala běžnou součástí naší každodenní dopravy, je stále dlouhá a plná výzev. Tato studie však představuje důležitý krok směrem k potvrzení jejich bezpečnosti a spolehlivosti.
Technologický pokrok ovšem výrazně předběhl legislativu, která zatím neumožňuje jejich širší nasazení. V budoucnu by přitom mohla robotaxi nejen snížit počet dopravních nehod, ale také změnit samotné vnímání moderní mobility a způsob, jakým plánujeme městskou infrastrukturu.
Autonomní auta byla až donedávna k vidění pouze ve sci-fi filmech. Stále častěji se s nimi však v některých zemích můžeme setkat přímo na silnicích. Nejde jen o Teslu, která nedávno představila své robotické taxi bez volantu. Vývoji samořídících aut se věnuje celá řada firem. Jednou z nich je Waymo, které zveřejnilo výsledky zajímavé studie. Dává nám odpověď na otázku, zda řídí bezpečněji člověk nebo robotaxi.
Studie provedená ve spolupráci se zajišťovnou Swiss Re naznačuje, že autonomní robotická vozidla Waymo jsou bezpečnější než vozy řízené lidmi. Výzkum vyhodnotil miliony najetých mil a stovky tisíc pojistných událostí a ukázal, že vozidla Waymo dosahují výrazného snížení počtu škod. Konkrétně došlo k 88% snížení pojistných událostí souvisejících s poškozením majetku a 92% snížení případů zranění oproti lidským řidičům.
Výsledky ilustruje například fakt, že během 25,3 milionu mil autonomní jízdy bylo zaznamenáno pouze devět pojistných událostí na majetku a dvě na zranění. Pro srovnatelnou vzdálenost by u lidských řidičů došlo ke zhruba 78 pojistným událostem na majetku a 26 na zranění. Waymo si nicméně vedlo lépe i ve srovnání s moderními vozy vybavenými pokročilými asistenčními systémy (ADAS), kde došlo k poklesu počtu pojistných událostí v případě majetku o 86 % a u zranění o 90 %.
Jakkoli tato čísla působí impozantně, je přece jen nutné, je stále brát s rezervou. Data o lidských řidičích zahrnují mnohem větší škálu proměnných, od různého počasí přes různou intenzitu dopravu až po vyšší rychlosti. Naproti tomu Waymo testuje svá vozidla pouze v několika málo oblastech s příznivým počasím a při nižších rychlostech. Pokud by se analýza zaměřila pouze na oblasti, kde Waymo skutečně působí, pravděpodobně by robotické vozy byly stále lepší, ale rozdíly by nebyly tak výrazné.
Cesta k tomu, aby se robotaxi stala běžnou součástí naší každodenní dopravy, je stále dlouhá a plná výzev. Tato studie však představuje důležitý krok směrem k potvrzení jejich bezpečnosti a spolehlivosti.
Technologický pokrok ovšem výrazně předběhl legislativu, která zatím neumožňuje jejich širší nasazení. V budoucnu by přitom mohla robotaxi nejen snížit počet dopravních nehod, ale také změnit samotné vnímání moderní mobility a způsob, jakým plánujeme městskou infrastrukturu.