Spousta českých řidičů by jistě řekla, že radary nemá zrovna v lásce, protože jsou nekompromisním „policajtem“, kterému nic neunikne a vám pak může přijít pokuta i za jen mírné překročení maximální povolené rychlosti v měřeném úseku, především v obcích.
Radar (zkratka pro „Radio Detection and Ranging“ – pozn. redakce) ovšem hraje klíčovou roli v zajištění bezpečného a regulovaného silničního provozu. Přispívá k prevenci nehod, dodržování pravidel silničního provozu a zvyšuje bezpečnost účastníků silničního provozu, ale také například chodců v případě přechodu pro chodce.
Základní tzv. Dopplerovský radar pro měření rychlosti vozidel na silnicích funguje na principu vysílání rádiových vln směrem k automobilu a detekce odražených vln. Také vyspělejší radary, například laserový, využívají podobného principu.
Radar vysílá rádiové vlny směrem k vozidlu. Tyto vlny jsou elektromagnetické vlny s vysokou frekvencí, obvykle kolem 34 GHz.
Když vlny narazí na pohybující se objekt, jako je vozidlo, část z nich se odrazí zpět k radaru. Frekvence odražených vln se mění v závislosti na rychlosti pohybujícího se objektu.
Radar detekuje změny frekvence odražených vln v porovnání s vyslanými vlnami. Tato změna frekvence se nazývá Dopplerův jev. Pokud se vozidlo pohybuje směrem k radaru, frekvence se zvýší; pokud se pohybuje od radaru, frekvence se sníží.
Na základě změny frekvence radar vypočítá rychlost pohybujícího se objektu. Čím větší je změna frekvence, tím větší je rychlost vozidla. Výkon radaru bývá velmi nepatrný, jen kolem 1 mW.
Čtěte také: Jak se vyhnout pokutám? S novou funkcí Mapy.cz si na vás policie nepřijde
V dnešní době už se používá i vyspělejší řešení v podobě laserového měřiče rychlosti, který má podobný princip měření jako standardní Dopplerovský radar, avšak místo mikrovln se používá světelný laserový paprsek.
Toto zařízení je schopné změřit rychlost a přestupek i fotograficky zdokumentovat, včetně detailního snímku registrační značky vozidla a obličeje řidiče. Snímky se ukládají na paměťovou kartu pro další zpracování.
Radar na měření rychlosti může být instalován v policejních vozidlech nebo na pevných stanovištích. Když radar detekuje vozidlo, které se pohybuje s překročenou rychlostí, může policie podniknout patřičné kroky, jako například vystavení pokuty.
Pokud vás zajímá, kde jsou v Česku radary, ať už jde o pevně instalované radary, mobilní radary, nebo úsekové radary, tak určitě můžeme doporučit využívat například aplikaci Mapy.cz nebo Waze, ve kterých si můžete zapnout i upozornění na nahlášené radary na cestách.
Cena může být samozřejmě různá podle výrobce a především pak typu radaru a jeho technologického řešení, nicméně například v dnešních zprávách uvádí radnice v Chlumci nad Cidlinou na Královéhradecku, že zakoupila nový radar na měření rychlosti v obci za cenu 313 tisíc korun bez DPH.
Spousta českých řidičů by jistě řekla, že radary nemá zrovna v lásce, protože jsou nekompromisním „policajtem“, kterému nic neunikne a vám pak může přijít pokuta i za jen mírné překročení maximální povolené rychlosti v měřeném úseku, především v obcích.
Radar (zkratka pro „Radio Detection and Ranging“ – pozn. redakce) ovšem hraje klíčovou roli v zajištění bezpečného a regulovaného silničního provozu. Přispívá k prevenci nehod, dodržování pravidel silničního provozu a zvyšuje bezpečnost účastníků silničního provozu, ale také například chodců v případě přechodu pro chodce.
Základní tzv. Dopplerovský radar pro měření rychlosti vozidel na silnicích funguje na principu vysílání rádiových vln směrem k automobilu a detekce odražených vln. Také vyspělejší radary, například laserový, využívají podobného principu.
Radar vysílá rádiové vlny směrem k vozidlu. Tyto vlny jsou elektromagnetické vlny s vysokou frekvencí, obvykle kolem 34 GHz.
Když vlny narazí na pohybující se objekt, jako je vozidlo, část z nich se odrazí zpět k radaru. Frekvence odražených vln se mění v závislosti na rychlosti pohybujícího se objektu.
Radar detekuje změny frekvence odražených vln v porovnání s vyslanými vlnami. Tato změna frekvence se nazývá Dopplerův jev. Pokud se vozidlo pohybuje směrem k radaru, frekvence se zvýší; pokud se pohybuje od radaru, frekvence se sníží.
Na základě změny frekvence radar vypočítá rychlost pohybujícího se objektu. Čím větší je změna frekvence, tím větší je rychlost vozidla. Výkon radaru bývá velmi nepatrný, jen kolem 1 mW.
Čtěte také: Jak se vyhnout pokutám? S novou funkcí Mapy.cz si na vás policie nepřijde
V dnešní době už se používá i vyspělejší řešení v podobě laserového měřiče rychlosti, který má podobný princip měření jako standardní Dopplerovský radar, avšak místo mikrovln se používá světelný laserový paprsek.
Toto zařízení je schopné změřit rychlost a přestupek i fotograficky zdokumentovat, včetně detailního snímku registrační značky vozidla a obličeje řidiče. Snímky se ukládají na paměťovou kartu pro další zpracování.
Radar na měření rychlosti může být instalován v policejních vozidlech nebo na pevných stanovištích. Když radar detekuje vozidlo, které se pohybuje s překročenou rychlostí, může policie podniknout patřičné kroky, jako například vystavení pokuty.
Pokud vás zajímá, kde jsou v Česku radary, ať už jde o pevně instalované radary, mobilní radary, nebo úsekové radary, tak určitě můžeme doporučit využívat například aplikaci Mapy.cz nebo Waze, ve kterých si můžete zapnout i upozornění na nahlášené radary na cestách.
Cena může být samozřejmě různá podle výrobce a především pak typu radaru a jeho technologického řešení, nicméně například v dnešních zprávách uvádí radnice v Chlumci nad Cidlinou na Královéhradecku, že zakoupila nový radar na měření rychlosti v obci za cenu 313 tisíc korun bez DPH.