Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

První elektrické rypadlo má 300kWh battery pack

  |  Pavel Kreuziger  |  6 komentářů

Společnost Pon Equipment se sídlem v norském Gjelleråsenu předělala průmyslové dieselové rypadlo na bateriový pohon. Jde o první takto poháněné zařízení svého druhu na světě.

Podle šéfa společnosti Erika Solleruda využívá stroj 300kWh battery pack, který má tedy trojnásobnou kapacitu oproti 100kWh baterii P100D od Tesly, která se nachází ve vlajkových Modelech S a Modelech X. Po zhruba osmiměsíčním vývoji je na dodávku k zákazníkům připraveno prvních osm rypadel. Prvním zákazníkem pak bude největší stavební společnost v Norsku, Veidekke.

Základním modelem využitým pro elektrickou konverzi je hydraulické rypadlo Cat 313, 28tunový stroj vyrobený americkou společností Caterpillar. Jak lze očekávat, znamenala výměna tunového průmyslového motoru C7.1 ACERT za 3,4 tuny baterií velkou výzvu. Tým firmy Pon nejprve musel najít baterie, schopné vydržet svízele stavebních prací, a nakonec zvoli řešení používané v lodích a ponorkách. Problémem byl i kroutivý moment, který musel být trochu přiškrcen, aby se choval víc jako diesel. V elektromobilech znamená vysoký „krouťák“ skvělé zrychlení, ale u rypadla s sebou přináší rychlé opotřebování hydrauliky a dalších systémů.

Na plné nabití zvládne Caterpillar 323F (podobnost s Mazdou z 90. let čistě náhodná) Z-line na jedno nabití běžet pět až sedm hodin. Z 63ampérové nabíječky zvládnete získat hodinu práce za hodinu nabíjení. Další možností je mít stroj po celou dobu práce zapojený do elektřiny. Součástí rypadla je integrovaná 400V nabíječka.

Zdroj: Teslarati

ŠTÍTKY:, , , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
EmanuelTomKamilJindraRadek Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Elektra
Elektra

Baterie do tohoto stroje bude stát tak kolem milionu korun.To se teda vyplatí.Až se po řekněme 8 letech baterie odporoučí….

Radek
Radek

To není tak špatné. 150 l. Nafty denně X 340 dní X 8 let cca 27 Kč bez DPH = více než 1000000 za baterky.

Jindra
Jindra

Pouze za předpokladu že do té baterie nebudete trvat žádnou ENERGIII a pokud vím dobíjení při tomto výkonu není zrovna zadarmo

Tom
Tom

Tak tak a co nafty sežere diesel agregát kterej na stavbě bude tu elektřinu vyrábět ;)

Kamil
Kamil

Když veškerá technika poběží na elektřinu,tak šejkové budou brzo na mizině,ale
co logika? A tunový motor nahradit 3.5t Li-polek ??? Nebo to bude bagr do zásuvky? Takhle jsem si pokrok teda nepředstavoval !

Emanuel
Emanuel

Do velkého bagru by bylo lepší použít baterie, které elektrickou energii sami vyrábějí, například pomocí tepla při rozpadu radioaktivních izotopů umístěných v pojízdném boxu odstíněném například olověným pláštěm, kterým by do velkého bagru dodávala elektrická energie propojením přes kabel. K výrobě těchto baterií by se daly použít již vyhořelé palivové články z jaderných elektráren.

Mobilní zobrazení