První elektrické rypadlo má 300kWh battery pack

Pavel Kreuziger

Společnost Pon Equipment se sídlem v norském Gjelleråsenu předělala průmyslové dieselové rypadlo na bateriový pohon. Jde o první takto poháněné zařízení svého druhu na světě.

Podle šéfa společnosti Erika Solleruda využívá stroj 300kWh battery pack, který má tedy trojnásobnou kapacitu oproti 100kWh baterii P100D od Tesly, která se nachází ve vlajkových Modelech S a Modelech X. Po zhruba osmiměsíčním vývoji je na dodávku k zákazníkům připraveno prvních osm rypadel. Prvním zákazníkem pak bude největší stavební společnost v Norsku, Veidekke.

Základním modelem využitým pro elektrickou konverzi je hydraulické rypadlo Cat 313, 28tunový stroj vyrobený americkou společností Caterpillar. Jak lze očekávat, znamenala výměna tunového průmyslového motoru C7.1 ACERT za 3,4 tuny baterií velkou výzvu. Tým firmy Pon nejprve musel najít baterie, schopné vydržet svízele stavebních prací, a nakonec zvoli řešení používané v lodích a ponorkách. Problémem byl i kroutivý moment, který musel být trochu přiškrcen, aby se choval víc jako diesel. V elektromobilech znamená vysoký „krouťák“ skvělé zrychlení, ale u rypadla s sebou přináší rychlé opotřebování hydrauliky a dalších systémů.

Na plné nabití zvládne Caterpillar 323F (podobnost s Mazdou z 90. let čistě náhodná) Z-line na jedno nabití běžet pět až sedm hodin. Z 63ampérové nabíječky zvládnete získat hodinu práce za hodinu nabíjení. Další možností je mít stroj po celou dobu práce zapojený do elektřiny. Součástí rypadla je integrovaná 400V nabíječka.

Zdroj: Teslarati


Autor článku

Pavel Kreuziger - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.


Komentáře


Nejnovější články