Ceny surovinových zdrojů pro výrobu baterií do elektromobilů jsou rekordně vysoko. Částečně za to může i ruská invaze na Ukrajinu.
Od ledna roku 2020 vzrostla cena lithia o neuvěřitelných 700 %. Hned za ním následuje nikl s nárustem 250 %, kobalt a mangan je dražší „jen“ o 100 %. Největší obavy jsou tak právě o lithium. Jeho cena vzrostla nejvíce a současně rychlost jeho dodávek roste o polovinu pomaleji než poptávka elektromobilů. Automobilky se tak obávají jeho velkého nedostatku. To by při nejhorším scénáři mohlo mít za následek i zastavení výroby elektromobilů na několik měsíců.
Některé automobilky se vysokým cenám surovin brání alespoň zdražováním svých elektrických vozů. Například Dacia na francouzském trhu v dubnu zdražila svůj Spring z 17 390 euro (zhruba 435 tisíc korun) na 18 690 euro (467 tisíc korun). A zdražuje i Tesla. Ta na americkém trhu nedávno zvýšila cenu svých vozů Model 3 a Model Y o tisíc dolarů (zhruba 24 tisíc korun).
Čtěte také: Elektromobily se řítí do propasti, stoupající cena baterií může být jeden velký průšvih
Vzhledem k rostoucím cenám lithia, niklu a dalších surovin používaných při výrobě baterií do elektromobilů, hrozí zvrácení trendu ceny baterií. Dražší baterie budou nutit výrobce elektromobilů dále zdražovat. To by mohlo mít za následek obrovské zpoždění hromadného přijetí elektrických vozů.
Cena je totiž stále rozhodujícím faktorem, který v současnosti brání mnoha lidem v koupi elektromobilu.
Ceny surovinových zdrojů pro výrobu baterií do elektromobilů jsou rekordně vysoko. Částečně za to může i ruská invaze na Ukrajinu.
Od ledna roku 2020 vzrostla cena lithia o neuvěřitelných 700 %. Hned za ním následuje nikl s nárustem 250 %, kobalt a mangan je dražší „jen“ o 100 %. Největší obavy jsou tak právě o lithium. Jeho cena vzrostla nejvíce a současně rychlost jeho dodávek roste o polovinu pomaleji než poptávka elektromobilů. Automobilky se tak obávají jeho velkého nedostatku. To by při nejhorším scénáři mohlo mít za následek i zastavení výroby elektromobilů na několik měsíců.
Některé automobilky se vysokým cenám surovin brání alespoň zdražováním svých elektrických vozů. Například Dacia na francouzském trhu v dubnu zdražila svůj Spring z 17 390 euro (zhruba 435 tisíc korun) na 18 690 euro (467 tisíc korun). A zdražuje i Tesla. Ta na americkém trhu nedávno zvýšila cenu svých vozů Model 3 a Model Y o tisíc dolarů (zhruba 24 tisíc korun).
Čtěte také: Elektromobily se řítí do propasti, stoupající cena baterií může být jeden velký průšvih
Vzhledem k rostoucím cenám lithia, niklu a dalších surovin používaných při výrobě baterií do elektromobilů, hrozí zvrácení trendu ceny baterií. Dražší baterie budou nutit výrobce elektromobilů dále zdražovat. To by mohlo mít za následek obrovské zpoždění hromadného přijetí elektrických vozů.
Cena je totiž stále rozhodujícím faktorem, který v současnosti brání mnoha lidem v koupi elektromobilu.