Už jen 5 let. Elektromobily zlevní na cenu spalovacích aut a začnou se dít věci!

Pavel Škopek
  • Nejdražší položkou u elektromobilu je baterie
  • Podle nové studie ceny vzácných kovů, které jsou pro jejich výrobu klíčové, půjdou dolů
  • Očekává se, že nabídka lithia do roku 2032 výrazně převýší poptávku
LG Chem LiFePo baterie pro automobily
LG Chem LiFePo baterie pro automobily

Baterie elektromobilů jsou drahé. Ke svému fungování vyžadují kritické minerály, jako je lithium, nikl, mangan a grafit. Poptávka po lithiu v posledních několika letech raketově vzrostla. Natolik, že se mu často říká „bílé zlato“. Přestože jeho ceny stejně jako dalších surovin klesají, podle nového výzkumu Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) se v západních zemích, jako je USA, se to na cenách elektromobilů skutečně projeví až koncem tohoto desetiletí.

Lithia je aktuálně nedostatek

Levné mohou baterie být pouze v případě, že je dostatek lithia nebo využívají technologii, která se bez lithia zcela obejde. Pro většinu dnes používaných baterií je lithium, kterého je v současnosti k dispozici pouze omezené množství, klíčovou složkou. Země po celém světě se však snaží navýšit své těžební a rafinační kapacity, aby snížily náklady na baterie, a tedy i na elektromobily.

V současné době je světová poptávka po lithiu většinou uspokojována prostřednictvím povrchových dolů v Austrálii a odpařovacích nádrží v Jižní Americe, z toho, čemu se říká „lithiový trojúhelník“, který zahrnuje Argentinu, Bolívii a Chile. To by se ale mohlo v příštích letech změnit. Podle údajů ICCT jen v USA a v zemích, s nimiž má „existující a potenciální“ obchodní dohody, probíhá více než 100 projektů těžby a rafinace lithia. Podle odhadů by jen USA potřebovaly do roku 2032 asi 340 kilotun ročně (ktpa) ekvivalentu uhličitanu lithného ročně pro uspokojení poptávky při výrobě baterií pro elektromobily.

Očekává se však, že USA a jejich obchodní partneři toho vyrobí několikanásobně více. Už v roce 2025 se předpokládá, že těžební a rafinérské kapacity budou na úrovni 1 310 ktpa a 1 030 ktpa. Do roku 2032 by se obě tyto kapacity měly zvýšit na více než 2 000 ktpa. Nabídka lithia na trhu tak výrazně převýší poptávku.

Těžba lithia, ilustrační
Těžba lithia, ilustrační

Čtěte také: Objev roku? Lithium-kovové baterie získají snadným trikem delší životnost


Náklady se srovnají

Vedle lithia by se samozřejmě musel úměrně zvýšit i přísun dalších kritických minerálů, jako je nikl, mangan a grafit. Pokud a až k tomu dojde, mohlo by to vést k cenově dostupnějším bateriím, a tedy dostupnějším elektromobilům. Podle jednoho odhadu by náklady na jednu kilowatthodinu měly klesnout ze 122 dolarů (2 860 korun) v roce 2023 na přibližně 91 dolarů (2 133 korun) v roce 2027 a na 67 dolarů (1 571 korun) v roce 2032. To podle Mezinárodní rady znamená, že průměrný nový elektromobil s dojezdem 483 kilometrů bude v letech 2028–2029 stát stejně jako ekvivalentní auto se spalovacím motorem.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články