S přechodem na elektrický pohon se pojí i odchod manuálních převodovek z automobilové scény. Elektromobily jako takové jsou jednopřevodové a tak se i volič jízdních režimů mění z typických řadících pák do nejrůznějších tlačítkových, kolébkových nebo otočných ovladačů. Jenže Toyota, respektive její luxusní značka Lexus, se ale pokusí vyrobit světový unikát. Sportovní elektromobil s manuální převodovkou.
V únoru letošního roku podala Toyta žádost o patent, který popisuje fungování manuální převodovky v elektrickém vozidle. Spousta podobných pokusů nakonec skončí pouze ve fázi patentu nebo studie. Jenže v Lexusu to s „elektrickým manuálem“ myslí skutečně vážně. Představitelé značky vývoj potvrdili na nedávno konané konferenci.
Vše to ale bude jen o řidičském pocitu. V interiéru přibude klasická řadící páka, třetí pedál i otáčkoměr. V případě pedálu se ani nedá hovořit o spojce. Celé ústrojí bude řízené elektronicky softwarem, k žádnému fyzickému přeřazování docházet nebude. Vedoucí vývojový inženýr Takashi Watanabe popisuje, že se bude jednat o komplexní simulaci. V potaz bude braná míra i intenzita sešlápnutí „spojkového“ pedálu i adekvátně zvolený rychlostní stupeň. Elektronika navíc dokáže simulovat i různé typy motorizací. Přepínat můžete například mezi řadovým čtyřválcem nebo osmiválcem uloženým do V.
Čtěte také: Lexus RX v páté generaci? Spousta motorizací a řada nových technologií
Řidiči se může stát, že špatnou koordinací „chcípne“ motor nebo při pomalé reakci začne vůz při rozjezdu v kopci couvat. Díky řízení softwarem si řidič může nastavit vlastní chování rychlostních stupňů. To zahrnuje i simulaci poměrů převodových stupňů. Celý projekt vznikl díky myšlenkám inženýrů nad tím, o co vlastně technicky vozy s elektrickým pohonem přicházejí. A možnost manuálního řazení byla jednou z nejvíce zmiňovaných věcí.
Technologie by se mohla dostat do chystaného nástupce sportovního modelu LFA. Koncept se nazývá vcelku obyčejně Lexus Electrified Sport Concept. Testování by ale mělo probíhat na více běžném modelu, UX300e. Lexus již zveřejnil video s ukázkou fungování. Podle Watanabeho byla práce na projektu natolik zábavná, že se vývojem produkční verze naprosto seriózně zabývají. Podle videa to vypadá, že simulace bude dotažená téměř k dokonalosti. Pokud vás tato technolgie zajímá více, podívejte se na video Deep Dive Lexus na webu konference.
Vůz se bude chovat více živě v porovnání s „obyčejnou“ CVT automatickou jednostupňovou převodovkou. Můžeme se tak zatím pouze domnívat, jak unikátní bude jízda v připravovaném elektrickém sportovním voze. Vedoucí inženýr mohl zatím alespoň prozradit, že koncept by měl mít schopnost zrychlit na stovku za dvě sekundy. Součastí má být pohon všech čtyř kol a řízení a brzdění pomocí elektronického systému.
Jde o skvělou ukázku, kam až se může designová studie posunout a že se může vyvinout až v produkční verzi. Je možné, že by automobilky Toyota a Lexus začaly později nabízet manuální převodovku i v běžných elektromobilech?
S přechodem na elektrický pohon se pojí i odchod manuálních převodovek z automobilové scény. Elektromobily jako takové jsou jednopřevodové a tak se i volič jízdních režimů mění z typických řadících pák do nejrůznějších tlačítkových, kolébkových nebo otočných ovladačů. Jenže Toyota, respektive její luxusní značka Lexus, se ale pokusí vyrobit světový unikát. Sportovní elektromobil s manuální převodovkou.
V únoru letošního roku podala Toyta žádost o patent, který popisuje fungování manuální převodovky v elektrickém vozidle. Spousta podobných pokusů nakonec skončí pouze ve fázi patentu nebo studie. Jenže v Lexusu to s „elektrickým manuálem“ myslí skutečně vážně. Představitelé značky vývoj potvrdili na nedávno konané konferenci.
Vše to ale bude jen o řidičském pocitu. V interiéru přibude klasická řadící páka, třetí pedál i otáčkoměr. V případě pedálu se ani nedá hovořit o spojce. Celé ústrojí bude řízené elektronicky softwarem, k žádnému fyzickému přeřazování docházet nebude. Vedoucí vývojový inženýr Takashi Watanabe popisuje, že se bude jednat o komplexní simulaci. V potaz bude braná míra i intenzita sešlápnutí „spojkového“ pedálu i adekvátně zvolený rychlostní stupeň. Elektronika navíc dokáže simulovat i různé typy motorizací. Přepínat můžete například mezi řadovým čtyřválcem nebo osmiválcem uloženým do V.
Čtěte také: Lexus RX v páté generaci? Spousta motorizací a řada nových technologií
Řidiči se může stát, že špatnou koordinací „chcípne“ motor nebo při pomalé reakci začne vůz při rozjezdu v kopci couvat. Díky řízení softwarem si řidič může nastavit vlastní chování rychlostních stupňů. To zahrnuje i simulaci poměrů převodových stupňů. Celý projekt vznikl díky myšlenkám inženýrů nad tím, o co vlastně technicky vozy s elektrickým pohonem přicházejí. A možnost manuálního řazení byla jednou z nejvíce zmiňovaných věcí.
Technologie by se mohla dostat do chystaného nástupce sportovního modelu LFA. Koncept se nazývá vcelku obyčejně Lexus Electrified Sport Concept. Testování by ale mělo probíhat na více běžném modelu, UX300e. Lexus již zveřejnil video s ukázkou fungování. Podle Watanabeho byla práce na projektu natolik zábavná, že se vývojem produkční verze naprosto seriózně zabývají. Podle videa to vypadá, že simulace bude dotažená téměř k dokonalosti. Pokud vás tato technolgie zajímá více, podívejte se na video Deep Dive Lexus na webu konference.
Vůz se bude chovat více živě v porovnání s „obyčejnou“ CVT automatickou jednostupňovou převodovkou. Můžeme se tak zatím pouze domnívat, jak unikátní bude jízda v připravovaném elektrickém sportovním voze. Vedoucí inženýr mohl zatím alespoň prozradit, že koncept by měl mít schopnost zrychlit na stovku za dvě sekundy. Součastí má být pohon všech čtyř kol a řízení a brzdění pomocí elektronického systému.
Jde o skvělou ukázku, kam až se může designová studie posunout a že se může vyvinout až v produkční verzi. Je možné, že by automobilky Toyota a Lexus začaly později nabízet manuální převodovku i v běžných elektromobilech?