Premiér Fiala chystá záložní plán pro zmírnění zákazu prodejů spalovacích aut
- Evropský parlament znovu projedná znění zákona o zákazu spalovacích aut
- Ten se sice vztahuje jen na nové vozy, i tak chtějí státy zmírnit dopad zákazu
- Deset procent nových spalovacích vozů by se stále mohlo prodávat i po roce 2035

Je tomu sotva pár dní, kdy Evropou otřásla informace o oznámení konce prodejů spalovacích vozů od roku 2035. Takové prohlášení vydal Evropský parlament a jelikož došlo k většinové shodě, bere se záležitost téměř za uzavřenou. Slovíčko téměř je zde na místě. Našly se i státy, které s tímto tvrzením příliš nesouhlasí.
Česko a Francie se zněním zákona nejsou spokojení
Jedním z takových odpůrců je Francie, ale také Česká republika. Zákaz jasně specifikuje, že se jedná o omezení trhu s novými vozidly. Ojeté automobily by do tohoto omezení spadat neměly. Jedná se o další plánovaný krok iniciativy klimatického balíčku, který má výrazně snížit emise a produkci skleníkových plynů do roku 2050.
Česká republika v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS) brzy převezme předsednictví v Radě EU. Tohoto vlivu chce premiér nyní využít a chce jednat o kompromisním znění legislativy. Cílem je zmírnit stoprocentní zákaz alespoň o deset procentních bodů. Argumentem pro tento krok je ten, že je potřeba zajistit pro občany i cenově dostupné alternativy ke stále drahým elektrickým vozidlům.

Čtěte také: Volkswagen i Mercedes se elektrické budoucnosti nebojí. Zákaz spalováků podporují
Fialův záložní plán, pokud Francie neuspěje
Další jednání se mají uskutečnit 27. a 28. června s ministry životního prostředí na srazu v Lucembursku. Francie, která bude brzy předávat štafetu předsednictví, se pokusí zmírnění navrhnout již nyní. Mnoho států a představitelů jim ale velkou šanci na úspěch nedává. Proto by se návrh mohl případně projednat za předsednictví našeho státu.
Podle premiéra Fialy nepřišel tento zákon ve správnou dobu. Je nedomyšlený a určitě není vhodné jej projednávat za současné evropské situace na východním území. I to je jeden z důvodů, proč chce Fiala o kompromisním řešení jednat. Jisté je, že mnoho českých občanů bude skutečně mít s pořízením vlastního elektrického vozu potíže. Zmírnění zákazu by tak mohlo pomoci v přechodné době, než se podaří trh s elektrickými vozy dostat na přijatelnější úroveň.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.









