Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Luboš Srb
  • Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic
  • Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů
  • Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027
Nabíjení elektrického auta
Nabíjení elektrického auta

V Praze by mohlo v letech 2025 až 2027 vyrůst až 1 500 nabíjecích stanic (typu AC, tj. pomalejších – pozn. redakce) pro elektromobily, které mají fungovat jako náhrada domácího nabíjení pro obyvatele Prahy, kteří nemají možnost nabíjení elektromobilů v místě svého bydliště. „Naším cílem je zpřístupnit elektromobilitu všem, aby nezůstala výsadou pouze pro lidi s vlastní garáží,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Praha navyšuje investice do rozvoje elektromobility

Praha již aktuálně masivně investuje do nabíjecí infrastruktury, a tyto investice nyní díky využití evropských dotací ještě navýšíme. Smyslem rozvoje veřejně přístupných dobíjecích stanic a podpory elektromobility obecně je zlepšení kvality životního prostředí prostřednictvím snížení emisí a hluku ze silniční dopravy,“ pokračuje.

„Elektromobilitu proto hodláme dále podporovat i dalšími cestami, např. v nově připravované reformě zón placeného státní by měly mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění a samozřejmě budou mít vyhrazená místa u elektronabíječek,“ dodává Hřib.

Chytrá lampa
Chytrá lampa

Čtěte také: Praha osadí 150 lamp veřejného osvětlení nabíječkami pro elektromobily


Nabíječky vyrostou i v parkovacích domech

Projekt Vybudování dobíjecích stanic na území hl. m. Prahy v rámci parkovacích ploch a garáží ve správě Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK) má potom za cíl zajistit vybudování celkem 30 dobíjecích stanic v rámci veřejných parkovacích domů a ploch ve správě TSK. Jeho realizací bude zajištěno naplnění cílů stanovených v rámci Generelu rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, kde je přímo specifikováno, že by veřejná dobíjecí infrastruktura měla být zajištěna i v rámci parkovišť hlavního města a P+R.

„Díky našim projekcím ohledně počtu elektromobilů, jež budou v Praze jezdit, musíme posilovat infrastrukturu pro tato vozidla. Jsem rád, že již rok a půl se nám celý proces daří dokonce zrychlovat. Spolu s těmito místy bych rád doplnil, že se nám daří posilovat i počty tzv. EVR lamp, které budeme moci následně osadit nabíječkami,“ uvádí Michal Hroza, radní hl. m. Prahy pro oblast infrastruktury.

Kolik to bude všechno stát?

Do rozvoje dobíjecí infrastruktury hl. m. Prahy v posledních třech letech investovalo cca 220 milionů Kč vč. DPH, a to zejména v rámci přípravy sítě dobíjecích stanic na lampách pouličního osvětlení. Zasmluvněny jsou investiční akce za dalších minimálně 90 milionů Kč vč. DPH. Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na lampách veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. V případě zisku dotací z evropských fondů na výše zmíněné projekty bude moci Praha investovat dalších až 500 milionů Kč vč. DPH.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články