Poslední hřebíček do rakve spalovákům? USA zpřísňuje limity spotřeby

  • V USA zřejmě brzy skončí éra klasických, žíznivých, amerických aut
  • Podle nových limitů bude maximální spotřeba ve flotile 5,88 litrů benzínu na 100 km 
  • Nová pravidla se nelíbí automobilkám ani některým politikům
Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

EPA předvídá, že se tak ušetří 3,1 miliardy tun emitovaného oxidu uhličitého do roku 2050, ilustrační

Kladný postoj amerického prezidenta Joa Bidena ke snižování emisí je známý. Ovšem nyní přišla EPA (Environmental Protection Agency, česky Agentura pro ochranu životního prostředí) s maximálními limity spotřeby, která předčila i to, co plánoval Barack Obama.

USA nastavuje přísné limity spotřeby

Nové emisní limity CO2, které budou muset nová auta splnit, jsou při přepočtu na spotřebu 40 mpg, tedy 5,88 l/100 km. Této hodnoty budou muset automobilky dosáhnout v průměru flotily svých prodaných aut, a to v roce 2026. Přitom srpnový návrh na zpřísnění byl 38 mpg (6,19 l/100 km), a za prezidenta Donalda Trumpa dokonce 32 mpg (7,35 l/100 km).

Nová pravidla začnou platit od roku 2023 a do roku 2026 sníží limity emisí CO2 o 28,3 %. Podle EPA se tak ušetří 3,1 miliardy tun emitovaného oxidu uhličitého do roku 2050. Kromě toho agentura požaduje, aby v roce 2030 byla polovina všech prodaných vozidel v USA zastoupena elektromobily či plug-in hybridy.

Spalovací auto vs elektromobil

Spalovací auto vs elektromobil, ilustrační


Čtěte také: Nový premiér Fiala: Zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný


Nebude mít zpřísnění limitů opačný efekt?

„Nastavujeme tvrdé standardy, které budou agresivně snižovat znečištění škodící lidem i planetě – a budou zároveň rodinám šetřit peníze,“ uvedl úředník Michael Regan z EPA.

Stejně jako evropské automobilky, budou muset i ty americké investovat velké finanční prostředky do dalšího vývoje. To může vést ke zdražení nových vozů, čímž je možné, že si lidé budou muset ponechat déle své stávající vozy, s horšími emisemi, protože zkrátka na nové nebudou mít dost peněz.

„Finální pravidla emisí skleníkových plynů jsou agresivnější, než bylo původně navrhováno, a vyžadují zásadní zvýšení prodeje elektromobilů oproti současným čtyřem procentům v kategorii osobních a lehkých užitkových aut,“ uvedla v prohlášení Aliance pro automobilové inovace (Alliance for Automotive Innovation).

„Splnit tyto cíle bude nepochybně vyžadovat podpůrné vládní programy, včetně motivace spotřebitelů, výrazné zlepšování infrastruktury, požadavky na firemní flotily a podporu rozvoje americkým výrobcům a subdodavatelům,“ dodává.

Bude tohle nařízení posledním hřebíčkem do rakve zvučným, přeplňovaným, vysokoobjemovým motorům? Pomůže to akcelerovat nástup elektromobility na území Spojených států? Podělte se s námi o váš názor v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Poslední hřebíček do rakve spalovákům? USA zpřísňuje limity spotřeby

  • V USA zřejmě brzy skončí éra klasických, žíznivých, amerických aut
  • Podle nových limitů bude maximální spotřeba ve flotile 5,88 litrů benzínu na 100 km 
  • Nová pravidla se nelíbí automobilkám ani některým politikům
Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

EPA předvídá, že se tak ušetří 3,1 miliardy tun emitovaného oxidu uhličitého do roku 2050, ilustrační

Kladný postoj amerického prezidenta Joa Bidena ke snižování emisí je známý. Ovšem nyní přišla EPA (Environmental Protection Agency, česky Agentura pro ochranu životního prostředí) s maximálními limity spotřeby, která předčila i to, co plánoval Barack Obama.

USA nastavuje přísné limity spotřeby

Nové emisní limity CO2, které budou muset nová auta splnit, jsou při přepočtu na spotřebu 40 mpg, tedy 5,88 l/100 km. Této hodnoty budou muset automobilky dosáhnout v průměru flotily svých prodaných aut, a to v roce 2026. Přitom srpnový návrh na zpřísnění byl 38 mpg (6,19 l/100 km), a za prezidenta Donalda Trumpa dokonce 32 mpg (7,35 l/100 km).

Nová pravidla začnou platit od roku 2023 a do roku 2026 sníží limity emisí CO2 o 28,3 %. Podle EPA se tak ušetří 3,1 miliardy tun emitovaného oxidu uhličitého do roku 2050. Kromě toho agentura požaduje, aby v roce 2030 byla polovina všech prodaných vozidel v USA zastoupena elektromobily či plug-in hybridy.

Spalovací auto vs elektromobil

Spalovací auto vs elektromobil, ilustrační


Čtěte také: Nový premiér Fiala: Zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný


Nebude mít zpřísnění limitů opačný efekt?

„Nastavujeme tvrdé standardy, které budou agresivně snižovat znečištění škodící lidem i planetě – a budou zároveň rodinám šetřit peníze,“ uvedl úředník Michael Regan z EPA.

Stejně jako evropské automobilky, budou muset i ty americké investovat velké finanční prostředky do dalšího vývoje. To může vést ke zdražení nových vozů, čímž je možné, že si lidé budou muset ponechat déle své stávající vozy, s horšími emisemi, protože zkrátka na nové nebudou mít dost peněz.

„Finální pravidla emisí skleníkových plynů jsou agresivnější, než bylo původně navrhováno, a vyžadují zásadní zvýšení prodeje elektromobilů oproti současným čtyřem procentům v kategorii osobních a lehkých užitkových aut,“ uvedla v prohlášení Aliance pro automobilové inovace (Alliance for Automotive Innovation).

„Splnit tyto cíle bude nepochybně vyžadovat podpůrné vládní programy, včetně motivace spotřebitelů, výrazné zlepšování infrastruktury, požadavky na firemní flotily a podporu rozvoje americkým výrobcům a subdodavatelům,“ dodává.

Bude tohle nařízení posledním hřebíčkem do rakve zvučným, přeplňovaným, vysokoobjemovým motorům? Pomůže to akcelerovat nástup elektromobility na území Spojených států? Podělte se s námi o váš názor v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."