Evropská unie vyvíjí další tlak na automobilky a na snížení emisí. Od roku 2025 musí počítat s ještě přísnějšími limity, jinak budou automobilky platit pokutu. Ještě mnohem přísnější limity budou platit od roku 2030, od roku 2035 se vozidla se spalovacími motory zřejmě nebudou smět prodávat.
Pro rok 2024 platí limit CO2 u osobních automobilů na průměrných 116 g/km. V průběhu roku 2025 se limit bude snižovat na 93,6 g/km, to znamená pokles zhruba o pětinu. A to může pro mnoho automobilek znamenat problém. Pokuta přitom činí 95 eur za gram CO2 nad limit na jedno nové registrované vozidlo. Celkem tedy může jít o obrovské sumy.
Letos se snižovat emise příliš nedařilo. Prvních šest měsíců roku 2024 vykázalo vyšší emise než celý rok 2023. Od ledna do června 2024 vzrostl evropský automobilový trh o téměř 243 000 nových registrací (+4,3 %), zatímco registrace elektromobilů a hybridů se snížily o 9 000 kusů. Více než polovina růstu pochází z plně hybridních vozů, které jsou úspornější.
Čtěte také: 10 nejběžnějších aut v ČR. Budete se divit, kolik emisí CO2 vyprodukují
V roce 2025 ze všech výrobců jsou pod hranicí 93,6 g/km pouze Geely (Volvo, Polestar, atd.) a SAIC Group (MG). O něco nad limitem je Toyota (105 g/km) a BMW (106 g/km). K dalšímu šokovému snížení limitů dojde v roce 2030. Tehdy se tento limit sníží dokonce z 93,6 g/km až na 49,5 g/km, takže skoro o polovinu.
Emisní cíle se počítají pro automobilku jako průměr ze všech nově registrovaných vozů. Právě proto pro ně představují hybridy a zejména elektromobily vítanou pomoc, neboť elektromobily mají nulový přínos emisí. Čím více nových elektromobilů automobilka nabídne a prodá, tím jsou ve výsledku emise na jedno vozidlo nižší. Trend na elektrifikaci bude příští rok jistě výrazný.
Evropská unie vyvíjí další tlak na automobilky a na snížení emisí. Od roku 2025 musí počítat s ještě přísnějšími limity, jinak budou automobilky platit pokutu. Ještě mnohem přísnější limity budou platit od roku 2030, od roku 2035 se vozidla se spalovacími motory zřejmě nebudou smět prodávat.
Pro rok 2024 platí limit CO2 u osobních automobilů na průměrných 116 g/km. V průběhu roku 2025 se limit bude snižovat na 93,6 g/km, to znamená pokles zhruba o pětinu. A to může pro mnoho automobilek znamenat problém. Pokuta přitom činí 95 eur za gram CO2 nad limit na jedno nové registrované vozidlo. Celkem tedy může jít o obrovské sumy.
Letos se snižovat emise příliš nedařilo. Prvních šest měsíců roku 2024 vykázalo vyšší emise než celý rok 2023. Od ledna do června 2024 vzrostl evropský automobilový trh o téměř 243 000 nových registrací (+4,3 %), zatímco registrace elektromobilů a hybridů se snížily o 9 000 kusů. Více než polovina růstu pochází z plně hybridních vozů, které jsou úspornější.
Čtěte také: 10 nejběžnějších aut v ČR. Budete se divit, kolik emisí CO2 vyprodukují
V roce 2025 ze všech výrobců jsou pod hranicí 93,6 g/km pouze Geely (Volvo, Polestar, atd.) a SAIC Group (MG). O něco nad limitem je Toyota (105 g/km) a BMW (106 g/km). K dalšímu šokovému snížení limitů dojde v roce 2030. Tehdy se tento limit sníží dokonce z 93,6 g/km až na 49,5 g/km, takže skoro o polovinu.
Emisní cíle se počítají pro automobilku jako průměr ze všech nově registrovaných vozů. Právě proto pro ně představují hybridy a zejména elektromobily vítanou pomoc, neboť elektromobily mají nulový přínos emisí. Čím více nových elektromobilů automobilka nabídne a prodá, tím jsou ve výsledku emise na jedno vozidlo nižší. Trend na elektrifikaci bude příští rok jistě výrazný.