Elektromobily mají pozitivní vliv na kvalitu ovzduší, potvrzuje studie

Petr Bergmann
  • Elektromobily pozitivně ovlivňují kvalitu ovzduší
  • Kromě dopravy je nutné snížit emise z průmyslu i domácností
  • Hlavní zdroje znečištění jsou často neznámé
Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“
Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“

Nová studie z univerzity v Berkeley potvrzuje to, co fanoušci elektromobility ví už dlouho: elektromobily mají vliv na snížení emisí. Ještě důležitější je fakt, že studie nabízí kvantifikovatelná data o tom, jak moc elektrická vozidla ovlivňují míru emisí.

Díky elektromobilům má San Francisco čistší vzduch

Výzkumníci z Kalifornské univerzity v Berkeley zjistili, že mezi lety 2018 a 2022 se emise CO2 ze všech zdrojů (průmysl, domácnosti a doprava) v oblasti San Francisco Bay Arena snížily ročně přibližně o 1,8 %. Tento rozdíl připisují vědci masivnímu zavádění elektromobilů v oblasti. U emisí vozidel došlo k meziročnímu snížení o 2,6 %. V loňském roce tvořily registrace nových elektromobilů v San Jose téměř 40 % a v San Franciscu 34 %.

„Na základě atmosférických měření jsme zjistili, že elektromobily mají vliv na emise CO2,“ řekl Ronald Cohen, profesor chemie na Kalifornské univerzitě v Berkeley, který je hlavním autorem studie. Ta byla tento týden zveřejněna v časopisu Environmental Science &  Technology. Vědci monitorovali data prostřednictvím sítě senzorů v rámci celého zálivu. Monitorovány jsou hodnoty CO2 a dalších látek podílejících se zvýšenou mírou na znečištění ovzduší: oxidu uhelnatého, oxidu dusíku (NO a NO2), ozónu a prachových částic.

Loni se emise zvýšily nejvíce v Číně a Indii
Loni se emise zvýšily nejvíce v Číně a Indii

Čtěte také: IKEA chce lepší svět. Obrovskou částkou podpoří rozvoj elektromobility


Je nutné zaměřit se také na snížení emisí z jiných zdrojů

Na základě informací z výzkumu pomáhají senzory porovnáním údajů o znečištění ovzduší také určit zdroj emisí. Vědci rozdělili zachycené emise do tří kategorií: průmysl (například rafinérie, které chrlí nečistoty neustále), sezónně se měnící emise (například vytápění nebo chlazení domů) a doprava. Po vyhodnocení dopravních emisí dokázali vědci propojit pokles dopravních emisí s nárůstem počtu elektromobilů, hybridů a vozidel s lepší účinností spalování paliva.

Vzhledem k tomu, že jsou senzory v činnosti více než 10 let, zabrala analýza poměrně dlouhý čas. Při pohledu na data výzkumníci také zaznamenali pokles emisí během pandemie. Síť 50 senzorů, kterou v roce 2012 zřídil Cohen, tvoří tzv. Berkeley Environmental Air Quality & CO2 Network (BEACO2N). Podobný systém již přijaly Providence, Rhode Island a Glasgow ve Skotsku za účelem sledování znečištění ovzduší. Přibližně 70 % globálních emisí CO2 pochází z měst, ale jen málo městských oblastí má podrobné údaje o zdrojích znečištění.

Jiná studie, kterou loni publikovala Keck School of Medicine na univerzitě v Jižní Kalifornii, zjistila podobné výsledky při sledování emisí v Kalifornii. Tato studie sledovala aktuální úrovně znečištění a rozvoj elektromobility v rámci Kalifornie v letech 2013 až 2019 a konstatovala celkové zlepšení kvality ovzduší v Kalifornii během sledovaného období.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články