Také Amerika chce čistší dopravu. Automobilky mají srazit emise o 49 %
- Americká EPA schválila emisní cíle pro nové automobily
- Ty jsou o něco mírnější než původní požadavky
- Výrobci se snaží o zpomalení růstu elektromobilů v USA

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) schválila konečné emisní cíle pro nová auta modelových let 2027 až 2032. Ty budou podle očekávání oproti dřívějším plánům na začátku období poníženy. Konečný cíl výrazného snížení emisí do roku 2032 ale zůstává víceméně stejný.
Pomalejší přechod k elektromobilitě ovlivňuje emisní cíle
Velcí američtí výrobci automobilů zpomalují tempo elektrifikace a to má také dopad na legislativu ve Washingtonu. EPA v konečné verzi svých požadavků snižuje na začátku šestiletého období emisní cíle v porovnání s dřívějšími návrhy. Cíl pro rok 2032 ale zůstává téměř shodný. Jinými slovy, výrobci budou mít zpočátku větší flexibilitu, pokud jde o mix pohonů, aby ke konci stanoveného období dosáhli podobného snížení emisí CO2.
Původní návrh EPA pro roky 2027 až 2032 počítal s tím, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit 60 % výroby nových vozidel a do roku 2032 podíl 67 %, aby došlo k naplnění přísnějších emisních požadavků. Konkrétně návrh z dubna 2023 uvádí, že emise výrobců automobilů by ve srovnání s rokem 2026 musely klesnout o 56 %, což je možné pouze s výše uvedeným podílem elektromobilů.

Čtěte také: Dotace na elektromobily jsou spuštěny. Kdo může žádat a jak na to?
Cíl je o něco mírnější
Ve verzi, která nyní vstoupí v platnost, se emise ve Spojených státech do roku 2032 již nemají snížit o 56 %, ale o 49 % ve srovnání s rokem 2026. Požadavky konkrétně stanoví, že výrobci musí zůstat pod průměrem 170 gramů CO2 na jednu míli (dříve 152 g/míli) u celkového vozového parku lehkých nákladních vozidel. Požadavky se budou postupně zpřísňovat až do roku 2032, což povede k cíli 85 g CO2 na míli v roce 2032 (namísto dřívějších 82 g/míli).
Kromě snížení hodnot CO2 nařízení požaduje, aby výrobci také výrazně snížili emise oxidů dusíku a pevných částic. EPA také stanovila limity CO2 pro vozidla amerických tříd 2b a 3, které zahrnují pickupy a dodávky s celkovou hmotností 3,8 až 6,3 tuny. Nové „standardy pro středně těžká vozidla“ začínají na 488 g CO2 na míli v roce 2027 a postupně klesají na 274 g CO2 na míli v roce 2032.

Americkým značkám se nedaří
Úpravy odrážejí aktuální vývoj v USA, který se vyznačuje zpomalením euforie z elektromobilů. Ford u své EV divize vykázal vysoké ztráty a uložil k ledu řadu projektů souvisejících s elektromobilitou. Vzhledem k nízké poptávce odložil zahájení výroby elektromobilů také General Motors. Výrobci automobilů a odborový svaz United Auto Workers údajně naléhali na Bidenovu administrativu, aby zpomalila plánovaný nárůst prodeje elektromobilů. „Říkají, že technologie elektromobilů je pro mnoho běžných spotřebitelů v USA stále příliš nákladná a že vývoj nabíjecí infrastruktury vyžaduje více času,“ píše agentura Reuters.
Ke změnám se vyjádřili také největší výrobci jako Ford, GM a Stellantis, kteří vydali k problematice samostatná vyjádření. Automobilky vesměs uvádějí, že cíle agentury jsou ambiciózní a náročné a že plnění požadavků bude vyžadovat úzkou spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Automobilky budou i nadále snižovat emise a budou nabízet různé typy pohonů (hybridní, plug-in hybridní a plně elektrické vozy).
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".