Porsche chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální firmou a do té doby chce vybavit 80 % svých vozů elektrickými pohony. Ale pro firemní vývojáře musí být ještě dříve přijata další účinná opatření, aby auta vypouštěla méně CO2.
„Nadále věříme v trojici klasických spalovacích motorů, plug-in hybridů a čistých elektromobilů jako je Taycan,“ říkají v Porsche. Technologie, kterou nyní intenzivně zkoumáme, je obzvláště důležitá, protože spalovací motor bude v automobilovém světě dominovat po mnoho dalších let.
Firma se chce vyhnout novému vývoji speciálních motorů na syntetická paliva a pokud je to možné, mělo by se také zamezit úpravám starších motorů. Díky e-palivům by plug-in hybridy mohly jezdit se sníženými emisemi CO2 nejen při elektrickém provozu ve městě, ale i na dlouhých cestách.
Základním požadavkem pro výrobu e-paliv, kterými mohou být syntetická nafta, benzín nebo plyn jsou obnovitelné zdroje pro výrobu elektrické energie. V ideálním případě je to přebytečná větrná nebo sluneční energie, kterou nemůže síť absorbovat. Elektřina následně rozkládá vodu na kyslík a vodík. Ten je kombinován s oxidem uhličitým, který může být i odpadním produktem z jiných průmyslových procesů a lze jej také extrahovat z okolního vzduchu.
Čtěte také: Porsche začne vyrábět „sportovní“ baterie, které mohou ostatní tiše závidět
Na konci řetězce jsou paliva pro spalovací motory, která se svými základními vlastnostmi neliší od paliv na bázi ropy, ale jsou vyráběna způsobem neutrálním z hlediska CO2. I po krátké fázi výzkumu dokáže Porsche definovat výhody spalování: „Vidíme méně částic a také méně oxidů dusíku. Porsche se chce do projektu zapojit především po technické stránce.”
„Jako první krok chceme přidávat e-paliva ke konvenčním palivům,“ říká Michael Steiner. Později chce Porsche navrhnout taková paliva, která budou moct být použita jako jediné palivo. Jedno je jasné, a sice e-paliva musí fungovat s vysoce výkonnými motory Porsche a současně s běžnými motory v klasických automobilech. Ve srovnání s konvenčními palivy by neměly existovat žádné nevýhody.
Od roku 2022 bude Porsche testovat, jak by mohla výroba paliv fungovat na větrném jihu Chile. Ve městě Punta Arenas v regionu Patagonie staví místní energetická společnost Andes Mining & Energy (AME) pilotní závod „Haru Oni“ společně s výrobcem automobilů, společností Siemens Energy a italským dodavatelem elektřiny Enel. Podle společnosti Porsche se v chilské větrné farmě vyrábí čtyřikrát více elektřiny než v Severním moři. Do konce roku 2022 je naplánována výroba testovací produkce o objemu 130 000 litrů. Během dalších dvou let má být objem výroby zvýšen až na cílových 55 milionů litrů syntetického paliva.
Pokud bude výzkum úspěšný, všechny nové vozy Porsche 911 Carrera, prodávané po celém světě, by mohly být od roku 2024 dodávány se 100% schopností spalovat syntetická paliva. A to bez nutnosti úprav spalovacího motoru.
Další výhodou syntetických paliv je možnost využití stávající infrastruktury, nyní využívané pro fosilní paliva, ke skladování a přepravě. E-paliva nabízejí ještě další perspektivu, která je pro výrobce, jako je Porsche, velmi důležitá – použití v motoristickém sportu. „První palivo z Chile budeme od roku 2022 používat mimo jiné v našich závodních vozech Porsche Mobil 1 Supercup,“ dodává Steiner.
Porsche chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální firmou a do té doby chce vybavit 80 % svých vozů elektrickými pohony. Ale pro firemní vývojáře musí být ještě dříve přijata další účinná opatření, aby auta vypouštěla méně CO2.
„Nadále věříme v trojici klasických spalovacích motorů, plug-in hybridů a čistých elektromobilů jako je Taycan,“ říkají v Porsche. Technologie, kterou nyní intenzivně zkoumáme, je obzvláště důležitá, protože spalovací motor bude v automobilovém světě dominovat po mnoho dalších let.
Firma se chce vyhnout novému vývoji speciálních motorů na syntetická paliva a pokud je to možné, mělo by se také zamezit úpravám starších motorů. Díky e-palivům by plug-in hybridy mohly jezdit se sníženými emisemi CO2 nejen při elektrickém provozu ve městě, ale i na dlouhých cestách.
Základním požadavkem pro výrobu e-paliv, kterými mohou být syntetická nafta, benzín nebo plyn jsou obnovitelné zdroje pro výrobu elektrické energie. V ideálním případě je to přebytečná větrná nebo sluneční energie, kterou nemůže síť absorbovat. Elektřina následně rozkládá vodu na kyslík a vodík. Ten je kombinován s oxidem uhličitým, který může být i odpadním produktem z jiných průmyslových procesů a lze jej také extrahovat z okolního vzduchu.
Čtěte také: Porsche začne vyrábět „sportovní“ baterie, které mohou ostatní tiše závidět
Na konci řetězce jsou paliva pro spalovací motory, která se svými základními vlastnostmi neliší od paliv na bázi ropy, ale jsou vyráběna způsobem neutrálním z hlediska CO2. I po krátké fázi výzkumu dokáže Porsche definovat výhody spalování: „Vidíme méně částic a také méně oxidů dusíku. Porsche se chce do projektu zapojit především po technické stránce.”
„Jako první krok chceme přidávat e-paliva ke konvenčním palivům,“ říká Michael Steiner. Později chce Porsche navrhnout taková paliva, která budou moct být použita jako jediné palivo. Jedno je jasné, a sice e-paliva musí fungovat s vysoce výkonnými motory Porsche a současně s běžnými motory v klasických automobilech. Ve srovnání s konvenčními palivy by neměly existovat žádné nevýhody.
Od roku 2022 bude Porsche testovat, jak by mohla výroba paliv fungovat na větrném jihu Chile. Ve městě Punta Arenas v regionu Patagonie staví místní energetická společnost Andes Mining & Energy (AME) pilotní závod „Haru Oni“ společně s výrobcem automobilů, společností Siemens Energy a italským dodavatelem elektřiny Enel. Podle společnosti Porsche se v chilské větrné farmě vyrábí čtyřikrát více elektřiny než v Severním moři. Do konce roku 2022 je naplánována výroba testovací produkce o objemu 130 000 litrů. Během dalších dvou let má být objem výroby zvýšen až na cílových 55 milionů litrů syntetického paliva.
Pokud bude výzkum úspěšný, všechny nové vozy Porsche 911 Carrera, prodávané po celém světě, by mohly být od roku 2024 dodávány se 100% schopností spalovat syntetická paliva. A to bez nutnosti úprav spalovacího motoru.
Další výhodou syntetických paliv je možnost využití stávající infrastruktury, nyní využívané pro fosilní paliva, ke skladování a přepravě. E-paliva nabízejí ještě další perspektivu, která je pro výrobce, jako je Porsche, velmi důležitá – použití v motoristickém sportu. „První palivo z Chile budeme od roku 2022 používat mimo jiné v našich závodních vozech Porsche Mobil 1 Supercup,“ dodává Steiner.