Porsche začne vyrábět “sportovní” baterie, které mohou ostatní tiše závidět

  • Porsche chce vyrábět vlastní vysoce výkonné bateriové články
  • Použití nové technologie umožní zvýšit zatížení baterie
  • Vývoj i výroba bude probíhat v Německu
Porsche Taycan při nabíjení na stanici Ionity

Porsche Taycan při nabíjení na stanici Ionity | foto: Porsche

Společnost Porsche vyvíjí vysoce výkonné baterie s anodami na bázi křemíku namísto původních grafitových. Důvodem je snaha o dosažení ještě vyšší hustoty energie a lepší schopnosti rychlého nabíjení. Německá automobilka, zaměřená na výrobu sportovních vozů, to poprvé vysvětlila během Power Day skupiny Volkswagen v březnu letošního roku. Nové baterie by se měly vyrábět z Evropě a používaly by se v malých sériích ve vysoce výkonných vozidlech a v motoristickém sportu.

Porsche chce vyrábět vlastní baterie

V červnu Porsche oznámilo společný vstup do výroby vysoce výkonných bateriových článků se svým partnerem Customcells. Baterie chce automobilka vyrábět na území Německa. O konkrétním místě bude představenstvo Porsche rozhodovat v nejbližších týdnech. Plánovaná továrna by měla dosahovat výrobní kapacity 100 MWh ročně. Při uvažované běžné kapacitě baterie 100 kWh to odpovídá bateriovým článkům pro zhruba 1000 automobilů. Očekává se, že výroba by měla být zahájena v roce 2024.

Porsche má ve společném podniku většinový podíl 83,75 % a hodlá do firmy investovat vysokou dvoucifernou částku v milionech eur. Sídlo společného podniku v univerzitním městě Tübingen bylo zařazeno do užšího výběru také pro umístění továrny na baterie, která se má nacházet v těsné blízkosti vývojového centra Weissach a sídla společnosti Porsche AG ve Stuttgartu-Zuffenshausenu.

Baterie elektromobilu Porsche Taycan Turbo S

Baterie elektromobilu Porsche Taycan Turbo S | foto: Porsche


Čtěte také: Porsche Mission R oplývá brutálním výkonem a odhaluje budoucnost motorsportu


Lithiové baterie nesplňují sportovní nároky

Sportovní a závodní vozy vyžadují speciální bateriovou technologii. Aby byly jejich požadavky splněny, potřebuje Porsche speciální výkonné články. Křemík má pro vývoj bateriových článků značný potenciál, protože umožňuje provoz i při teplotách nad 75 stupňů Celsia. To je obzvlášť důležité pro použití na závodním okruhu, kde aktuální možné teplotní maximum 55 stupňů, což negativně ovlivňuje výkon v extrémních situacích.

S křemíkem je možné výrazně zvýšit hustotu energie ve srovnání se současnými bateriemi. Sestava baterií může být kompaktnější a nové chemické složení také snižuje vnitřní odpor. Díky tomu může baterie během rekuperace absorbovat víc energie a také je efektivnější při rychlém nabíjení. Hustota energie nového článku by měla být přibližně o 40 % vyšší než u současného Porsche Taycan. Nová chemie článkům výrazně zkracuje dobu nabíjení. Dnes je Taycan nabitý z 5 na 80 % za 22,5 minuty. Vysoce výkonné články bude možné nabít i za méně než 15 minut. To přibližuje dobu nabíjení času tradičního procesu tankování.

Baterie v elektromobilu Porsche Taycan

Baterie v elektromobilu Porsche Taycan

Skromný začátek nebo smělý cíl?

Nové baterie na bázi křemíku budou zpočátku používány v malých sériích ve vysoce výkonných vozidlech a v motoristickém sportu. Pro jejich výrobu chce Porsche zřídit zcela nový výrobní řetězec. Baterie s extrémním výkonem zapadají do filosofie Porsche, které řeší dlouhé cesty spíš rychlým a častějším nabíjením, než bateriemi se zvlášť vysokou kapacitou, ale současně vysokou hmotností. Ta se příliš nehodí k dynamickému zážitku z jízdy ani k použítí na závodních drahách.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Porsche začne vyrábět “sportovní” baterie, které mohou ostatní tiše závidět

  • Porsche chce vyrábět vlastní vysoce výkonné bateriové články
  • Použití nové technologie umožní zvýšit zatížení baterie
  • Vývoj i výroba bude probíhat v Německu
Porsche Taycan při nabíjení na stanici Ionity

Porsche Taycan při nabíjení na stanici Ionity | foto: Porsche

Společnost Porsche vyvíjí vysoce výkonné baterie s anodami na bázi křemíku namísto původních grafitových. Důvodem je snaha o dosažení ještě vyšší hustoty energie a lepší schopnosti rychlého nabíjení. Německá automobilka, zaměřená na výrobu sportovních vozů, to poprvé vysvětlila během Power Day skupiny Volkswagen v březnu letošního roku. Nové baterie by se měly vyrábět z Evropě a používaly by se v malých sériích ve vysoce výkonných vozidlech a v motoristickém sportu.

Porsche chce vyrábět vlastní baterie

V červnu Porsche oznámilo společný vstup do výroby vysoce výkonných bateriových článků se svým partnerem Customcells. Baterie chce automobilka vyrábět na území Německa. O konkrétním místě bude představenstvo Porsche rozhodovat v nejbližších týdnech. Plánovaná továrna by měla dosahovat výrobní kapacity 100 MWh ročně. Při uvažované běžné kapacitě baterie 100 kWh to odpovídá bateriovým článkům pro zhruba 1000 automobilů. Očekává se, že výroba by měla být zahájena v roce 2024.

Porsche má ve společném podniku většinový podíl 83,75 % a hodlá do firmy investovat vysokou dvoucifernou částku v milionech eur. Sídlo společného podniku v univerzitním městě Tübingen bylo zařazeno do užšího výběru také pro umístění továrny na baterie, která se má nacházet v těsné blízkosti vývojového centra Weissach a sídla společnosti Porsche AG ve Stuttgartu-Zuffenshausenu.

Baterie elektromobilu Porsche Taycan Turbo S

Baterie elektromobilu Porsche Taycan Turbo S | foto: Porsche


Čtěte také: Porsche Mission R oplývá brutálním výkonem a odhaluje budoucnost motorsportu


Lithiové baterie nesplňují sportovní nároky

Sportovní a závodní vozy vyžadují speciální bateriovou technologii. Aby byly jejich požadavky splněny, potřebuje Porsche speciální výkonné články. Křemík má pro vývoj bateriových článků značný potenciál, protože umožňuje provoz i při teplotách nad 75 stupňů Celsia. To je obzvlášť důležité pro použití na závodním okruhu, kde aktuální možné teplotní maximum 55 stupňů, což negativně ovlivňuje výkon v extrémních situacích.

S křemíkem je možné výrazně zvýšit hustotu energie ve srovnání se současnými bateriemi. Sestava baterií může být kompaktnější a nové chemické složení také snižuje vnitřní odpor. Díky tomu může baterie během rekuperace absorbovat víc energie a také je efektivnější při rychlém nabíjení. Hustota energie nového článku by měla být přibližně o 40 % vyšší než u současného Porsche Taycan. Nová chemie článkům výrazně zkracuje dobu nabíjení. Dnes je Taycan nabitý z 5 na 80 % za 22,5 minuty. Vysoce výkonné články bude možné nabít i za méně než 15 minut. To přibližuje dobu nabíjení času tradičního procesu tankování.

Baterie v elektromobilu Porsche Taycan

Baterie v elektromobilu Porsche Taycan

Skromný začátek nebo smělý cíl?

Nové baterie na bázi křemíku budou zpočátku používány v malých sériích ve vysoce výkonných vozidlech a v motoristickém sportu. Pro jejich výrobu chce Porsche zřídit zcela nový výrobní řetězec. Baterie s extrémním výkonem zapadají do filosofie Porsche, které řeší dlouhé cesty spíš rychlým a častějším nabíjením, než bateriemi se zvlášť vysokou kapacitou, ale současně vysokou hmotností. Ta se příliš nehodí k dynamickému zážitku z jízdy ani k použítí na závodních drahách.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."