Praha dostala tučnou pokutu za zvýhodněné parkování hybridů (Aktualizováno)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se od začátku letošního roku zabýval podezřelými podmínkami kolem zvýhodněného parkování pro některé hybridy v Praze, které v roce 2018 nastavilo minulé vedení města. A dnes byla udělena pokuta ve výši téměř jednoho milionu korun!
Článek je z 13. ledna 2020 a byl aktualizován 16. července 2020.
TIP: Opravdu jezdí hybridy od Toyoty převážně na elektřinu?
Pokuta je skutečně udělena, hrozila 10x vyšší
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil hlavnímu městu Praze pokutu 984 tisíc korun (původně hrozila pokuta až 10 milionů korun) za stanovení pravidel pro parkování aut s hybridním pohonem. Podle úřadu město zvýhodňovalo jednu část řidičů hybridních vozů oproti druhým, aniž by prokázalo přímou souvislost mezi výkonem spalovacího motoru a emisemi z výfukových plynů.
„Hlavní město Praha porušilo zákon o ochraně hospodářské soutěže, když bez objektivně ospravedlnitelných důvodů zvýhodnilo na svém území parkování některých vozidel s hybridním pohonem v zónách placeného stání. Bezplatné parkování přitom měla pouze ta hybridní vozidla, která byla schopna jízdy jen na elektrický pohon a u nichž výkon spalovacího motoru nepřesahoval 135 kW,“ uvedl v tiskové zprávě mluvčí úřadu Martin Švanda. „Výkon instalovaného spalovacího motoru totiž není spolehlivým ukazatelem hodnoty emisí hybridního vozidla.“
Pokuta ještě není pravomocná, lze proti ní podat rozklad.

TIP: Vše, co potřebujete vědět o parkování elektromobilů v Praze zdarma
Podmínky byly diskriminační
Některé hybridy mohly od poloviny roku 2018 parkovat po Praze jen za 100 Kč ročně, jiné nemohly. Způsob, podle kterého bylo určeno, které vozy smí využít zvýhodněných podmínek a které naopak nemůžou, byl podle ÚOHS diskriminační. Zvýhodněné parkovné měly jen vozy s výkonem spalovacího motoru do 135 kW. Jedna část řidičů hybridních vozů tak byla zvýhodněna a druhá část nikoliv, aniž by byla prokázána přímá souvislost mezi výkonem spalovacího motoru a emisemi z výfukových plynů.
Od dubna 2019 však město nastavilo nové podmínky a tentokrát se již opíralo o evropskou směrnici, která definuje jako ekologické vozidlo to, které vyprodukuje méně než 50 miligramů CO2 na jeden kilometr jízdy. Parkování v zónách mohly získat zdarma auta s registrační značkou elektrického vozidla (EL). Město se pak bránilo, že vše je již minulost a podmínky nastavovalo ještě minulé vedení města, takže s hrozící pokutou až 10 milionů korun nesouhlasilo.
Může to vypadat, že v současnosti by již mělo být vše v pořádku, tedy pokud nebudeme řešit fakt, že registrační značku se zvýhodněním mohou nadále dostat vozy nejen čistě elektrické s prokazatelně nulovými lokálními emisemi (elektromobily), ale také plug-in hybridy, u kterých přitom nelze dokázat, že by po městě jezdily vždy jen čistě na elektřinu a neměly opravdu žádné lokální emise. Uvidíme, jestli se bude i tohle časem nějak řešit…
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.