Pokud máte starší auto, měli byste zbystřit. V Česku začíná jezdit emisní policie

Nová inspekce INSID bude autonomně dohlížet na emise, hmotnost i technický stav vozidel. Pokutu dostanete i bez asistence policie.
Nová autonomní kontrolní jednotka
Počátek letošních školních prázdnin je zajímavý nejen pro studenty, ale i pro účastníky silničního provozu. Na jednu stranu se lidem usnadní život díky modernizaci a elektronizaci dopravní agendy, na straně druhé musí být na silnicích více obezřetní. Státní a městské policisty spolu s Celní správou totiž doplní nový orgán, který bude dohlížet na limity emisí.
Inspekce silniční dopravy (INSID) se bude starat o to, aby se po komunikacích nepohybovaly vozy, které by svým provozem mohly ohrozit ostatní účastníky. Ač se novému dohledu přezdívá emisní policie, nejde o jedinou pravomoc, kterou budou vykonávat. Policistům usnadní práci s kontrolou uchycení nákladu, hmotností vozidel a přívěsů nebo dobou strávenou za volantem u profesních řidičů.
Zatímco orgán není v Česku žádným nováčkem, nová je jeho prezentace, název, pravomoce i stejnokroje. Ty jsou dostatečně odlišné od běžných složek záchranného systému a jsou i dostatečně odolné pro práci v terénu. Cílem není stavět náhodně veškeré vozy v provozu, školení pracovníci budou kontrolovat především starší a potenciálně nevyhovující vozy a především velké nákladní prostředky.
- INSID, Volkswagen Crafter | foto: INSID
- INSID, Škoda Karoq | foto: INSID
- INSID, Škoda Karoq | foto: INSID
Pokutu můžete dostat i bez policisty
Velké měřící dodávky (nejčastěji Volkswagen Crafter) doplňují i stíhací vozy Škoda Karoq. Ty budou pro připravenou techniku na záchytných bodech přivážet ke kontrole například kamiony k převážení hmotnosti. Ve vozech INSIDu najdeme i mobilní stanici technické kontroly. Ty jsou zatím k dispozici v republice dvě a do konce roku další dvě přibudou.
Tato technika je schopná zkontrolovat vozy od jednostopých motocyklů, přes běžné osobní vozy do 3,5 tuny, tak i těžký kamion s přívěsem. Jednou důležitou novinkou je, že pracovníci nepotřebují ke kontrole a pokutování hříšníka asistenci policie. Počínaje prvním červencem fungují zcela autonomně od pokynu k zastavení, přes výběr pokuty až k přání bezpečné jízdy při loučení.
V nejhorším případě se ale může stát, že vozidlo nebude k další jízdě připuštěno. Řidič může přijít o body, finanční obnos nebo i registrační značky vozidla. Jednotky budou jezdit na vlastní vytipovaná místa, po všech typech silničních komunikací, ale i na místa doporučená samotnými obcemi. To především v případě, kdy kamiony neoprávněně využívají obecní komunikace ke zkracování cest nebo vyhýbání se mýta.
Zdroj: INSID ČR
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.