První elektrický Peugeot? Model VLV vznikl za války a předběhl svou dobu

  • První elektromobil od francouzské automobilky vyjel z továrny v roce 1942
  • Peugeot VLV disponoval dojezdem až 80 kilometrů díky 12V bateriím
  • Uplatnění vůz našel primárně v soukromých ordinacích nebo na poště
Elektrický Peugeot VLV

Elektrický Peugeot VLV byl velice zvláštní | foto: Stellantis

Když se řekne první Peugeot s plně elektrickým pohonem, mnohým se vybaví první sériově prodávaný model francouzské značky – 106. Co kdybychom vám ale řekli, že automobilka začala s elektromobilitou koketovat ještě dřív, dokonce mnohem dřív.

Již na začátku 20. století konstruoval Peugeot první elektrické motory, které měly sloužit především pro dodávky a za druhé světové války bylo poté městské vozítko na baterky odpovědí na nedostatek fosilních paliv. Jak Peugeot VLV vypadal a pro koho byl primárně určen?

Peugeot VLV byl elektrickým zjevením

Ohlédněme se na chvíli zpět v čase, konkrétně do roku 1941. Okupovaná Francie trpí nedostatkem fosilních paliv, kterých se málokterý běžný občan dočkal a když už měl to štěstí, na dlouhé ježdění to opravdu nebylo. Většina z nich se totiž zpracovala právě pro vojenské účely a zbytek se rozdával pouze na příděl.

Inženýři francouzské automobilky si tedy museli lámat hlavu s tím, jak tuto krizi obejít a přišli se způsobem, který mnoho lidí překvapil. Společnost se totiž vrátila k pohonu, se kterým už přeci jen měla nějaké zkušenosti, tedy elektrice. S tou Peugeot pracoval poprvé již roku 1902 při testování prvních motorů, které měli pohánět malé dodávky, ale k realizaci se nedošlo.

Peugeot VLV, zepředu

Peugeot VLV, zepředu | foto: Stellantis


Čtěte také: Peugeot má nové logo. Změna v roce 2021 přichází i kvůli elektrifikaci


Konstrukce vozu nebyl žádný luxus

Samotná konstrukce vozu je přitom velmi zajímavá. Vůz mohl pojmout dvě osoby a na vozovku přenášely výkon čtyři 12V baterie, které zvládli poskytnout dojezd až 80 kilometrů při maximální rychlosti 36 km/h. To byl na toto období pro ježdění po městě velký přepych.

Celá karoserie byla hliníková a jen na jejím vrchu se tyčila plátěná střecha, která se dala dle potřeb sundat a z vozítka jste tak rázem mohli udělat kabriolet. Jediný díl, na kterém jsme mohli najít ocel byl podvozek, to aby vše hezky drželo.

Peugeot VLV, zezadu

Peugeot VLV, interiér | foto: Stellantis

Pro koho byl elektromobil určen?

Kola byla rozmístěná také velmi netradičně, zatímco přední kola disponovali rozvorem 1050 mm, zadní kola byla velmi blízko u sebe, rozdělovalo je konkrétně 355 mm, automobil tak ani nemusel disponovat diferenciálem.

Co se týče využití, Peugeot VLV sloužil především k práci. Logicky se velmi hodil doktorům, hlavně těm soukromým, kteří tak mohli bez problému dojet za svými pacienty. Několik z vyrobených vozů se upotřebilo také u pošty. Za 4 roky prodeje se stihlo prodat pouhopouhých 377 kusů, následně byla výroba nacistickým Německem zakázána. Většinu z nich momentálně najdeme spíše v muzeích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

První elektrický Peugeot? Model VLV vznikl za války a předběhl svou dobu

  • První elektromobil od francouzské automobilky vyjel z továrny v roce 1942
  • Peugeot VLV disponoval dojezdem až 80 kilometrů díky 12V bateriím
  • Uplatnění vůz našel primárně v soukromých ordinacích nebo na poště
Elektrický Peugeot VLV

Elektrický Peugeot VLV byl velice zvláštní | foto: Stellantis

Když se řekne první Peugeot s plně elektrickým pohonem, mnohým se vybaví první sériově prodávaný model francouzské značky – 106. Co kdybychom vám ale řekli, že automobilka začala s elektromobilitou koketovat ještě dřív, dokonce mnohem dřív.

Již na začátku 20. století konstruoval Peugeot první elektrické motory, které měly sloužit především pro dodávky a za druhé světové války bylo poté městské vozítko na baterky odpovědí na nedostatek fosilních paliv. Jak Peugeot VLV vypadal a pro koho byl primárně určen?

Peugeot VLV byl elektrickým zjevením

Ohlédněme se na chvíli zpět v čase, konkrétně do roku 1941. Okupovaná Francie trpí nedostatkem fosilních paliv, kterých se málokterý běžný občan dočkal a když už měl to štěstí, na dlouhé ježdění to opravdu nebylo. Většina z nich se totiž zpracovala právě pro vojenské účely a zbytek se rozdával pouze na příděl.

Inženýři francouzské automobilky si tedy museli lámat hlavu s tím, jak tuto krizi obejít a přišli se způsobem, který mnoho lidí překvapil. Společnost se totiž vrátila k pohonu, se kterým už přeci jen měla nějaké zkušenosti, tedy elektrice. S tou Peugeot pracoval poprvé již roku 1902 při testování prvních motorů, které měli pohánět malé dodávky, ale k realizaci se nedošlo.

Peugeot VLV, zepředu

Peugeot VLV, zepředu | foto: Stellantis


Čtěte také: Peugeot má nové logo. Změna v roce 2021 přichází i kvůli elektrifikaci


Konstrukce vozu nebyl žádný luxus

Samotná konstrukce vozu je přitom velmi zajímavá. Vůz mohl pojmout dvě osoby a na vozovku přenášely výkon čtyři 12V baterie, které zvládli poskytnout dojezd až 80 kilometrů při maximální rychlosti 36 km/h. To byl na toto období pro ježdění po městě velký přepych.

Celá karoserie byla hliníková a jen na jejím vrchu se tyčila plátěná střecha, která se dala dle potřeb sundat a z vozítka jste tak rázem mohli udělat kabriolet. Jediný díl, na kterém jsme mohli najít ocel byl podvozek, to aby vše hezky drželo.

Peugeot VLV, zezadu

Peugeot VLV, interiér | foto: Stellantis

Pro koho byl elektromobil určen?

Kola byla rozmístěná také velmi netradičně, zatímco přední kola disponovali rozvorem 1050 mm, zadní kola byla velmi blízko u sebe, rozdělovalo je konkrétně 355 mm, automobil tak ani nemusel disponovat diferenciálem.

Co se týče využití, Peugeot VLV sloužil především k práci. Logicky se velmi hodil doktorům, hlavně těm soukromým, kteří tak mohli bez problému dojet za svými pacienty. Několik z vyrobených vozů se upotřebilo také u pošty. Za 4 roky prodeje se stihlo prodat pouhopouhých 377 kusů, následně byla výroba nacistickým Německem zakázána. Většinu z nich momentálně najdeme spíše v muzeích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."