Test Peugeot e-2008 GT – Predátor, který není na vrcholu potravního řetězce

  • Nový Peugeot je nabízený ve třech variantách – elektromobil, benzin, diesel
  • Ukážeme, že má plně elektrické kompaktní SUV e-2008 čím zaujmout
  • V jeho neprospěch hrají disciplíny jako je dojezd či cena
Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

S příchodem nové modulární platformy e-CMP se dal francouzský výrobce do výroby zajímavých elektromobilů. Nejsou sice čistokrevné, tj. že by od základů byly postavené pouze jako elektromobil, takže se tak trochu zbytečně ochuzují o některé přednosti plynoucí z plné elektrifikace, ovšem pro běžného zákazníka představují celkem atraktivní alternativu k sesterským spalovacím verzím.

Tímto způsobem už jsme měli v naší redakční garáži zapůjčený hatchback Peugeot e-208 (test), který se nám nesmírně líbil designem a jízdními vlastnostmi, koneckonců ne náhodou zvítězil i v prestižní anketě Evropské auto roku 2020. Nemůžu si pomoct, ale nové kompaktní elektrické SUV v podobě modelu Peugeot e-2008 je v 99 % stejným autem, jen o něco větším a prostornějším. Více prozradí náš dnešní podrobný test, ve kterém jsme proklepli konkrétně nejvyšší verzi GT.

Peugeot e-2008: specifikace

Konstrukce kompaktní SUV, rozměry: 4300 × 1987 × 1550 mm, hmotnost: 1548 kg
Pohon elektřina, pohon předních kol
Výkon celkově 100 kW/260 Nm
Baterie Li-Ion, 50 kWh (využitelných 45 kWh)
Nabíjení rychlonabíjení: max. 100 kW, palubní nabíječka: max. 11 kW, konektory: CCS, Mennekes
Spotřeba a dojezd kombinovaná spotřeba: 18 kWh/100 km, dojezd: až 310 km (WLTP)
Výbava a technologie 10″ dotykový displej, digitální přístrojová deska i-Cockpit 3D, bezpečnostní asistenti, adaptivní dálková světla, Android Auto/Apple CarPlay, mobilní aplikace MyPeugeot
Cena a dostupnost od 875 000 Kč, 2020

Video

Vypadá jako šavlozubý tygr

Obří tesáky na přední masce coby nepřehlédnutelné přední LED světlomety – to je zřejmě první věc, které si u nového elektrického, kompaktního SUV od Peugeotu všimnete. Ale nejen u něj, design je totiž naprosto stejný i u sesterských verzí, které pohání benzín či nafta. Díky uložení baterek do podlahy se dokázal výrobce vyvarovat jakýmkoliv prostorovým i designovým kompromisům ať už v kabině, tak v zavazadlovém prostoru.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), výrazná přední maska

Peugeot e-2008 GT Line (2020), výrazná přední maska

Pokud byste přeci jen chtěli od sebe rozeznat elektromobilovou verzi od té s konvenčním typem pohonu, poradím, že krom speciální espézetky ve formátu EL musíte koukat například po monogramu “e” kolem bočních zpětných zrcátek či po označení e-2008 na zadní straně. Ale pozor, na přední straně uvidíte ve všech i včetně neelektrických verzích jen označení 2008. Všímavějším lidem pak můžu doporučit bádání ještě po diachronickém logu Peugeotu, které hází odlesky v modré a zelené barvě, aby tak auto na baterky dávalo na obdiv svou čistší technologii pohonu.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Zvenku vypadá Peugeot e-2008 za mě velmi moderně a krásně, v testovaném bílém provedení působí navíc celkem luxusně. Líbí se mi výrazná a poměrně vysoká přední maska, která může cestujícím dodávat pocit bezpečí stejně jako robustnější konstrukce typu SUV, ačkoliv jde rozměrově o kompaktnější provedení, které není extrémně prostorný, dále ostře řezané tvary na boku, či poněkud vyvýšený zadek auta. Že jde ovšem o testovanou nejvyšší verzi GT Line, která působí poněkud sportovněji a prémiověji, zjistíte až uvnitř vozu.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

GT Line není stavěn na závodění

Coby řidič jsem si okamžitě všimnul nádherné palubní desky, která využívá imitace karbonu. Jde o nějaký měkčený materiál spolehlivě fungující jako zbraň na všechny možné nečistoty a otisky prstů. Speciální verze e-2008 GT se může dále pochlubit krásně tvarovaným menším sportovnějším volantem a předními sedadly, které vás spolehlivě udrží i při rychlejším průjezdu ostřejší zatáčkou. Nenechte se ale zmást, tenhle Peugeot sice vypadá jako predátor, ale rozhodně není stavěn na nějaké závodění, o čemž svědčí už samotný výkon 100 kW/260 Nm s pohonem pouze přední nápravy, zrychlení z nuly na sto za 8,5 s nebo omezení rychlosti na 150 km/h.

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

“Dvatisíceosmička” bude mnohem spíše pohodlným, prostorným a bezpečným elektromobilem do rodiny. Díky skvělému odhlučnění kabiny a už z podstaty věci velmi tichému pohonu si můžete jako tatínek nebo maminka užívat cenného klidu, pokud vaše děti na cestě usnou. Prostoru je také více než dost, ať už sedíte na předních nebo zadních sedadlech a nejste člověk extrémních rozměrů a proporcí. Pokud jde o zavazadlový prostor, Peugeot e-2008 nabízí v řeči čísel 434 litrů a až 1467 litrů po sklopení zadních sedaček. Nicméně zde mi nepřišlo úplně praktické zavírání pátých dveří, které jsou poměrně dost těžké a pro některé lidi už to může znamenat docela slušné posilování.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), zavazadlový prostor, kufr

Peugeot e-2008 GT Line (2020), zavazadlový prostor

Za volantem Peugeotu e-2008

Je tichý, je pohodlný, je bezpečný, ale dokáže být i trochu zábavný, když přepnete na režim sport. To je asi tak ve zkratce, jak bych popsal jízdní dojmy s elektrickým Peugeotem e-2008. Nicméně co je také podstatné říct, tak nejen že nejde o čistokrevný elektromobil, který by byl postavený na ryze elektromobilové platformě, tak také že inženýři jej nastavili takovým způsobem, aby se více podobal svým jízdním projevem spalováku než elektromobilu. Za mě je to škoda, ale tuším, že běžný zákazník přecházející z konvenčního auta bude dost možná raději za tento přístup.

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

Vše to začíná už u samotného ovládání. Elektrický Peugeot musíte “nastartovat” tlačítkem, pak zařadit přes menší řadicí páku, odblokovat parkovací brzdu a pak se vám auto samo rozjede. U Tesly nebo nového Volkswagenu děláte jen třetinu věcí, protože prostě elektromobil nemusíte ovládat takovým způsobem jako například vesmírnou loď, a ještě při jízdě můžete používat pouze jeden pedál a nic víc. U modelu e-2008 musíte používat pedály akcelerace i brzdy, protože ani režim B zintenzivňující sílu rekuperace, a tedy brzdění oproti základnímu režimu D, kolikrát nestačí.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Při přepnutí do sportovního režimu pak zrychlíte reakce pedálu akcelerace, ovšem nečekejte žádné zaražení do sedačky, nástup výkonu je plynulý. A pokud byste chtěli jezdit pokaždé v režimu sport a ne v klasickém režimu, není možnost tuto volbu nastálo uložit a budete tak muset pokaždé přepínat znovu a znovu. Stejně tak i v případě využití režimu eco, který však pouze ještě více snižuje výkon a odezvu. Je škoda, že právě tyhle věci Peugeot neumožňuje nastavit v systému dle preferencí zákazníka. Vzhledem k abcenci automatické parkovací brzdy pak musíte po každém zastavení manuálně nejen přepnout na režim P, ale ještě aktivovat parkovací brzdu, jinak po otevření dveří uslyšíte hodně nepříjemný poplach.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Vězte ale, že tohle jsou přesně ty věci, kterých si budete všímat spíše až poté, co jednou přejdete na čistokrevný elektromobil s jednodušším ovládáním. Stejně jako v případě ovládání infotainmentu, který v případě majitelů vozů značky Peugeot může být řekněme v pohodě, ale pokud vyzkoušíte něco jiného, možná také přijdete na to, že ten z francouzské produkce nepatří mezi nejintuitivnější a nejrychlejší systémy. Už například proto, že přes 10palcovou dotykovou obrazovku ovládáte prakticky vše od navigace, přes hudbu, až po klimatizaci. Jenže logika ovládání a hlavně pomalé reakce kladou zbytečné překážky. Například takové zapnutí vyhřívání sedadla řidiče je naprosto utopené pod volantem, a jelikož se ovládá senzorově bez jakékoliv haptické odezvy, nezbývá mi, než se za jízdy sklonit a chvíli veškerou pozornost věnovat nikoliv řízení, ale jedinému tlačítku. Ne, tohle na praktičnosti, ani bezpečnosti nepřidává.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Možná právě proto má nový Peugeot e-2008 ve výbavě plnou palbu bezpečnostních asistentů, které vám mohou zachránit život nebo minimálně alespoň peněženku. Samozřejmostí je upozornění před kolizí, hlídání vozu v jízdních pruzích, adaptivní tempomat s bohatým nastavením včetně vzdálenosti od vozu před vámi, či sledování mrtvých úhlů. Nicméně i zde bych měl výtku směrem k ovládání, když autopilotní funkce nastavujete přes speciální ovladač pod volantem, který v noci naprosto nevidíte a nezbývá než mít dobrou paměť, nebo si něčím přisvítit. Ani ambientní barevné podsvícení na palubní desce a dveřích totiž v tomto případě bohužel nepomáhá.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), 3D i-Cockpit

Peugeot e-2008 GT Line (2020), 3D i-Cockpit

Co bych chtěl ale pochválit, je 3D plně digitální přístrojová deska, u které si můžete snadno měnit režimy zobrazení a vzhledem k použité technologii máte takový dojem, jako kdyby informace z displeje tak trochu vystupovaly. Praktické je také připojení smartphonu přes funkce Android Auto či Apple CarPlay, což fungovalo naprosto bezvadně, ale pouze přes kabel, nikoliv i bezdrátově. Aplikace MyPeugeot zase přináší do chytrých telefonů možnost sledování aktuálního stavu baterie či průběhu nabíjení elektromobilu na nabíječce, dále pak možnost předvytopit či předvyklimatizovat si svůj automobil, nebo například vyhledat jej na mapě.

Chválím rychlé nabíjení, ale co ta spotřeba a dojezd?

Na veřejných nabíječkách můžete s elektromobilem od Peugeotu využít až 100 kW výkon, se kterým lze auto nabít do 80 % zhruba za půl hodiny. Nicméně v Česku jsou mnohem početnější 50kW stanice, a na nich počítejte s nabitím na 80 % za méně než hodinu, což je stále skvělý výsledek. Do 100 % pak nabití trvá přes 1,5 hodiny, samozřejmě v závislosti na teplotních podmínkách. Ale Peugeot e-2008 má vyhřívanou baterii, takže si dokáže poradit i s tímto pro některé elektromobily zásadním problémem. Přes wallbox pak počítejte s dobou nabíjení přes 5 hodin, pakliže využijete 11kW palubní nabíječku.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), nabíjení elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), nabíjení elektromobilu

Rychlost nabíjení je tedy silnou stránkou vozu, ovšem člověk už se příliš nedozví z ukazatele nabíjení, kde máte údaj o počtu kilometrů nabitých za hodinu, nikoliv reálný výkon nabíječky. Problém pak také představuje, že se auto samo zamkne, pokud od něj odejdete jen metr ke stojanu s nabíječkou, čímž se přeruší nabíjení a vy můžete začít celý proces nanovo. Stejně tak, když například nabíjíte a jen se na chvíli od auta vzdálíte a pak zase přiblížíte, dojde automaticky k ukončení nabíjení, ačkoliv to nechcete. Takové maličkosti si možná řeknete, že se dají přežít, když si na ně dáte dobrý pozor. Ale znáte to pořekadlo – tisíckrát nic umořilo osla.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), spotřeba

Peugeot e-2008 GT Line (2020), spotřeba

Pokud jde o spotřebu a dojezd, testovaný Peugeot e-2008 má k dispozici 50kWh baterii s využitelnou kapacitou 45 kWh. Dle oficiálních údajů by měl elektromobil zvládnout ujet až 310 km (WLTP) na jedno nabití, jenže realita je samozřejmě jiná. První problém za mě přichází už v případě nepřesného ukazatele dojezdu a také ne zcela vypovídajícího ukazatele spotřeby na středovém displeji, kde vidíte údaje pouze maximálně hodinu zpátky, ale ne více. A za volantem zase můžete používat pouze dvojici měřičů tripu, které musíte vždy před cestou nezapomenout vynulovat, abyste měli z čeho vycházet. Při pokusu o test dojezdu mi posledních 20 kilometrů Peugeot hlásil, že mám dojezd jen 2 kilometry a v okolí nejsou žádné nabíjecí stanice. Jakmile jsem se ale na jednu “světe div se” dostal, elektromobil ukazoval ještě zbývajících 8 % v baterce. Proč člověk nevidí na některém z displejů raději procenta, než kilometry?

Spotřeba teď v zimě byla samozřejmě o něco horší než v létě, nicméně během jízdy panovaly na zimu spíše příznivější podmínky s teplotou několik stupňů nad nulou. I díky efektivnímu tepelnému čerpadlu a nastavení klimatizace na příjemných 21 stupňů Celsia byla spotřeba po městě kolem 15 kWh/100 km, po okreskách kolem 20 kWh/100 km a po dálnici s maximální povolenou rychlostí pak kolem 25 kWh/100 km. Na poměry dnešních elektromobilů jde spíše o spotřebu podprůměrnou a vzhledem ke kapacitě baterie pak ani dojezd nebyl z kategorie nejlepších. Nicméně troufnu si tvrdit, že s dojezdem přes 170 km po dálnici a dojezdem přes 300 km ve městě by většina lidí neměla mít teď v zimě žádný problém. A v létě to bude ještě o něco lepší. Navíc Peugeot e-2008 může využít již avizované výhody v podobě rychlejšího nabíjení.

Shrnutí testu

Francouzská automobilka bere elektromobil jako něco víc, a tak jeho nové elektrické SUV Peugeot e-2008 seženete pouze ve vyšší výbavě za cenu od necelých 900 tisíc korun a v případě testované GT varianty s příplatkovou výbavou pak dokonce kolem milionu. Nemůžeme se tedy divit, že žádný prodejní hit z toho zřejmě nebude.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Základní verze na pohled stejného modelu 2008 se spalovacím motorem stojí necelých 400 tisíc korun a i v případě srovnatelně vybavené sesterské spalovací verze Peugeotu jde o poměrně slušný cenový rozdíl oproti plně elektrickému modelu e-2008. Na poli elektromobilů je pak největší konkurencí Hyundai Kona Electric (test), který zaujme delším dojezdem, propracovanějším infotainmentem či jízdními vlastnostmi, které jsou bližší elektromobilu než spalováku.

Po týdnu s Peugeotem e-2008 se ale můžu podepsat pod to, že si rozhodně získá a uspokojí zákazníky přinejmenším z řad fanoušků značky. Takový zákazník totiž dost možná ocení nikoliv to, že jde o elektromobil, ale že jde o automobil, jenž bude pohodlnější, modernější, tišší a úspornější na provoz než stejný model se spalovacím motorem pod kapotou. Navíc příští generace vozu už bude pouze plně elektrická a tedy předpokládáme, že postavena na čistě elektrické platformě, nikoliv současné modulární, takže pak dokáže z elektromobilu vytěžit mnohem více.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
krásný design vyšší pořizovací cena
jízdní vlastnosti vyšší spotřeba a kratší dojezd
pohodlný a tichý interiér  ovládání infotainmentu
bezpečnostní asistenti
rychlé nabíjení
ovládání přes smartphone

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Peugeot e-2008 GT – Predátor, který není na vrcholu potravního řetězce

  • Nový Peugeot je nabízený ve třech variantách – elektromobil, benzin, diesel
  • Ukážeme, že má plně elektrické kompaktní SUV e-2008 čím zaujmout
  • V jeho neprospěch hrají disciplíny jako je dojezd či cena
Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

S příchodem nové modulární platformy e-CMP se dal francouzský výrobce do výroby zajímavých elektromobilů. Nejsou sice čistokrevné, tj. že by od základů byly postavené pouze jako elektromobil, takže se tak trochu zbytečně ochuzují o některé přednosti plynoucí z plné elektrifikace, ovšem pro běžného zákazníka představují celkem atraktivní alternativu k sesterským spalovacím verzím.

Tímto způsobem už jsme měli v naší redakční garáži zapůjčený hatchback Peugeot e-208 (test), který se nám nesmírně líbil designem a jízdními vlastnostmi, koneckonců ne náhodou zvítězil i v prestižní anketě Evropské auto roku 2020. Nemůžu si pomoct, ale nové kompaktní elektrické SUV v podobě modelu Peugeot e-2008 je v 99 % stejným autem, jen o něco větším a prostornějším. Více prozradí náš dnešní podrobný test, ve kterém jsme proklepli konkrétně nejvyšší verzi GT.

Peugeot e-2008: specifikace

Konstrukce kompaktní SUV, rozměry: 4300 × 1987 × 1550 mm, hmotnost: 1548 kg
Pohon elektřina, pohon předních kol
Výkon celkově 100 kW/260 Nm
Baterie Li-Ion, 50 kWh (využitelných 45 kWh)
Nabíjení rychlonabíjení: max. 100 kW, palubní nabíječka: max. 11 kW, konektory: CCS, Mennekes
Spotřeba a dojezd kombinovaná spotřeba: 18 kWh/100 km, dojezd: až 310 km (WLTP)
Výbava a technologie 10″ dotykový displej, digitální přístrojová deska i-Cockpit 3D, bezpečnostní asistenti, adaptivní dálková světla, Android Auto/Apple CarPlay, mobilní aplikace MyPeugeot
Cena a dostupnost od 875 000 Kč, 2020

Video

Vypadá jako šavlozubý tygr

Obří tesáky na přední masce coby nepřehlédnutelné přední LED světlomety – to je zřejmě první věc, které si u nového elektrického, kompaktního SUV od Peugeotu všimnete. Ale nejen u něj, design je totiž naprosto stejný i u sesterských verzí, které pohání benzín či nafta. Díky uložení baterek do podlahy se dokázal výrobce vyvarovat jakýmkoliv prostorovým i designovým kompromisům ať už v kabině, tak v zavazadlovém prostoru.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), výrazná přední maska

Peugeot e-2008 GT Line (2020), výrazná přední maska

Pokud byste přeci jen chtěli od sebe rozeznat elektromobilovou verzi od té s konvenčním typem pohonu, poradím, že krom speciální espézetky ve formátu EL musíte koukat například po monogramu “e” kolem bočních zpětných zrcátek či po označení e-2008 na zadní straně. Ale pozor, na přední straně uvidíte ve všech i včetně neelektrických verzích jen označení 2008. Všímavějším lidem pak můžu doporučit bádání ještě po diachronickém logu Peugeotu, které hází odlesky v modré a zelené barvě, aby tak auto na baterky dávalo na obdiv svou čistší technologii pohonu.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Zvenku vypadá Peugeot e-2008 za mě velmi moderně a krásně, v testovaném bílém provedení působí navíc celkem luxusně. Líbí se mi výrazná a poměrně vysoká přední maska, která může cestujícím dodávat pocit bezpečí stejně jako robustnější konstrukce typu SUV, ačkoliv jde rozměrově o kompaktnější provedení, které není extrémně prostorný, dále ostře řezané tvary na boku, či poněkud vyvýšený zadek auta. Že jde ovšem o testovanou nejvyšší verzi GT Line, která působí poněkud sportovněji a prémiověji, zjistíte až uvnitř vozu.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

GT Line není stavěn na závodění

Coby řidič jsem si okamžitě všimnul nádherné palubní desky, která využívá imitace karbonu. Jde o nějaký měkčený materiál spolehlivě fungující jako zbraň na všechny možné nečistoty a otisky prstů. Speciální verze e-2008 GT se může dále pochlubit krásně tvarovaným menším sportovnějším volantem a předními sedadly, které vás spolehlivě udrží i při rychlejším průjezdu ostřejší zatáčkou. Nenechte se ale zmást, tenhle Peugeot sice vypadá jako predátor, ale rozhodně není stavěn na nějaké závodění, o čemž svědčí už samotný výkon 100 kW/260 Nm s pohonem pouze přední nápravy, zrychlení z nuly na sto za 8,5 s nebo omezení rychlosti na 150 km/h.

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

“Dvatisíceosmička” bude mnohem spíše pohodlným, prostorným a bezpečným elektromobilem do rodiny. Díky skvělému odhlučnění kabiny a už z podstaty věci velmi tichému pohonu si můžete jako tatínek nebo maminka užívat cenného klidu, pokud vaše děti na cestě usnou. Prostoru je také více než dost, ať už sedíte na předních nebo zadních sedadlech a nejste člověk extrémních rozměrů a proporcí. Pokud jde o zavazadlový prostor, Peugeot e-2008 nabízí v řeči čísel 434 litrů a až 1467 litrů po sklopení zadních sedaček. Nicméně zde mi nepřišlo úplně praktické zavírání pátých dveří, které jsou poměrně dost těžké a pro některé lidi už to může znamenat docela slušné posilování.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), zavazadlový prostor, kufr

Peugeot e-2008 GT Line (2020), zavazadlový prostor

Za volantem Peugeotu e-2008

Je tichý, je pohodlný, je bezpečný, ale dokáže být i trochu zábavný, když přepnete na režim sport. To je asi tak ve zkratce, jak bych popsal jízdní dojmy s elektrickým Peugeotem e-2008. Nicméně co je také podstatné říct, tak nejen že nejde o čistokrevný elektromobil, který by byl postavený na ryze elektromobilové platformě, tak také že inženýři jej nastavili takovým způsobem, aby se více podobal svým jízdním projevem spalováku než elektromobilu. Za mě je to škoda, ale tuším, že běžný zákazník přecházející z konvenčního auta bude dost možná raději za tento přístup.

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

Za volantem elektromobilu Peugeot e-2008 GT Line (2020)

Vše to začíná už u samotného ovládání. Elektrický Peugeot musíte “nastartovat” tlačítkem, pak zařadit přes menší řadicí páku, odblokovat parkovací brzdu a pak se vám auto samo rozjede. U Tesly nebo nového Volkswagenu děláte jen třetinu věcí, protože prostě elektromobil nemusíte ovládat takovým způsobem jako například vesmírnou loď, a ještě při jízdě můžete používat pouze jeden pedál a nic víc. U modelu e-2008 musíte používat pedály akcelerace i brzdy, protože ani režim B zintenzivňující sílu rekuperace, a tedy brzdění oproti základnímu režimu D, kolikrát nestačí.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Při přepnutí do sportovního režimu pak zrychlíte reakce pedálu akcelerace, ovšem nečekejte žádné zaražení do sedačky, nástup výkonu je plynulý. A pokud byste chtěli jezdit pokaždé v režimu sport a ne v klasickém režimu, není možnost tuto volbu nastálo uložit a budete tak muset pokaždé přepínat znovu a znovu. Stejně tak i v případě využití režimu eco, který však pouze ještě více snižuje výkon a odezvu. Je škoda, že právě tyhle věci Peugeot neumožňuje nastavit v systému dle preferencí zákazníka. Vzhledem k abcenci automatické parkovací brzdy pak musíte po každém zastavení manuálně nejen přepnout na režim P, ale ještě aktivovat parkovací brzdu, jinak po otevření dveří uslyšíte hodně nepříjemný poplach.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Vězte ale, že tohle jsou přesně ty věci, kterých si budete všímat spíše až poté, co jednou přejdete na čistokrevný elektromobil s jednodušším ovládáním. Stejně jako v případě ovládání infotainmentu, který v případě majitelů vozů značky Peugeot může být řekněme v pohodě, ale pokud vyzkoušíte něco jiného, možná také přijdete na to, že ten z francouzské produkce nepatří mezi nejintuitivnější a nejrychlejší systémy. Už například proto, že přes 10palcovou dotykovou obrazovku ovládáte prakticky vše od navigace, přes hudbu, až po klimatizaci. Jenže logika ovládání a hlavně pomalé reakce kladou zbytečné překážky. Například takové zapnutí vyhřívání sedadla řidiče je naprosto utopené pod volantem, a jelikož se ovládá senzorově bez jakékoliv haptické odezvy, nezbývá mi, než se za jízdy sklonit a chvíli veškerou pozornost věnovat nikoliv řízení, ale jedinému tlačítku. Ne, tohle na praktičnosti, ani bezpečnosti nepřidává.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Možná právě proto má nový Peugeot e-2008 ve výbavě plnou palbu bezpečnostních asistentů, které vám mohou zachránit život nebo minimálně alespoň peněženku. Samozřejmostí je upozornění před kolizí, hlídání vozu v jízdních pruzích, adaptivní tempomat s bohatým nastavením včetně vzdálenosti od vozu před vámi, či sledování mrtvých úhlů. Nicméně i zde bych měl výtku směrem k ovládání, když autopilotní funkce nastavujete přes speciální ovladač pod volantem, který v noci naprosto nevidíte a nezbývá než mít dobrou paměť, nebo si něčím přisvítit. Ani ambientní barevné podsvícení na palubní desce a dveřích totiž v tomto případě bohužel nepomáhá.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), 3D i-Cockpit

Peugeot e-2008 GT Line (2020), 3D i-Cockpit

Co bych chtěl ale pochválit, je 3D plně digitální přístrojová deska, u které si můžete snadno měnit režimy zobrazení a vzhledem k použité technologii máte takový dojem, jako kdyby informace z displeje tak trochu vystupovaly. Praktické je také připojení smartphonu přes funkce Android Auto či Apple CarPlay, což fungovalo naprosto bezvadně, ale pouze přes kabel, nikoliv i bezdrátově. Aplikace MyPeugeot zase přináší do chytrých telefonů možnost sledování aktuálního stavu baterie či průběhu nabíjení elektromobilu na nabíječce, dále pak možnost předvytopit či předvyklimatizovat si svůj automobil, nebo například vyhledat jej na mapě.

Chválím rychlé nabíjení, ale co ta spotřeba a dojezd?

Na veřejných nabíječkách můžete s elektromobilem od Peugeotu využít až 100 kW výkon, se kterým lze auto nabít do 80 % zhruba za půl hodiny. Nicméně v Česku jsou mnohem početnější 50kW stanice, a na nich počítejte s nabitím na 80 % za méně než hodinu, což je stále skvělý výsledek. Do 100 % pak nabití trvá přes 1,5 hodiny, samozřejmě v závislosti na teplotních podmínkách. Ale Peugeot e-2008 má vyhřívanou baterii, takže si dokáže poradit i s tímto pro některé elektromobily zásadním problémem. Přes wallbox pak počítejte s dobou nabíjení přes 5 hodin, pakliže využijete 11kW palubní nabíječku.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), nabíjení elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), nabíjení elektromobilu

Rychlost nabíjení je tedy silnou stránkou vozu, ovšem člověk už se příliš nedozví z ukazatele nabíjení, kde máte údaj o počtu kilometrů nabitých za hodinu, nikoliv reálný výkon nabíječky. Problém pak také představuje, že se auto samo zamkne, pokud od něj odejdete jen metr ke stojanu s nabíječkou, čímž se přeruší nabíjení a vy můžete začít celý proces nanovo. Stejně tak, když například nabíjíte a jen se na chvíli od auta vzdálíte a pak zase přiblížíte, dojde automaticky k ukončení nabíjení, ačkoliv to nechcete. Takové maličkosti si možná řeknete, že se dají přežít, když si na ně dáte dobrý pozor. Ale znáte to pořekadlo – tisíckrát nic umořilo osla.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), spotřeba

Peugeot e-2008 GT Line (2020), spotřeba

Pokud jde o spotřebu a dojezd, testovaný Peugeot e-2008 má k dispozici 50kWh baterii s využitelnou kapacitou 45 kWh. Dle oficiálních údajů by měl elektromobil zvládnout ujet až 310 km (WLTP) na jedno nabití, jenže realita je samozřejmě jiná. První problém za mě přichází už v případě nepřesného ukazatele dojezdu a také ne zcela vypovídajícího ukazatele spotřeby na středovém displeji, kde vidíte údaje pouze maximálně hodinu zpátky, ale ne více. A za volantem zase můžete používat pouze dvojici měřičů tripu, které musíte vždy před cestou nezapomenout vynulovat, abyste měli z čeho vycházet. Při pokusu o test dojezdu mi posledních 20 kilometrů Peugeot hlásil, že mám dojezd jen 2 kilometry a v okolí nejsou žádné nabíjecí stanice. Jakmile jsem se ale na jednu “světe div se” dostal, elektromobil ukazoval ještě zbývajících 8 % v baterce. Proč člověk nevidí na některém z displejů raději procenta, než kilometry?

Spotřeba teď v zimě byla samozřejmě o něco horší než v létě, nicméně během jízdy panovaly na zimu spíše příznivější podmínky s teplotou několik stupňů nad nulou. I díky efektivnímu tepelnému čerpadlu a nastavení klimatizace na příjemných 21 stupňů Celsia byla spotřeba po městě kolem 15 kWh/100 km, po okreskách kolem 20 kWh/100 km a po dálnici s maximální povolenou rychlostí pak kolem 25 kWh/100 km. Na poměry dnešních elektromobilů jde spíše o spotřebu podprůměrnou a vzhledem ke kapacitě baterie pak ani dojezd nebyl z kategorie nejlepších. Nicméně troufnu si tvrdit, že s dojezdem přes 170 km po dálnici a dojezdem přes 300 km ve městě by většina lidí neměla mít teď v zimě žádný problém. A v létě to bude ještě o něco lepší. Navíc Peugeot e-2008 může využít již avizované výhody v podobě rychlejšího nabíjení.

Shrnutí testu

Francouzská automobilka bere elektromobil jako něco víc, a tak jeho nové elektrické SUV Peugeot e-2008 seženete pouze ve vyšší výbavě za cenu od necelých 900 tisíc korun a v případě testované GT varianty s příplatkovou výbavou pak dokonce kolem milionu. Nemůžeme se tedy divit, že žádný prodejní hit z toho zřejmě nebude.

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Peugeot e-2008 GT Line (2020), test elektromobilu

Základní verze na pohled stejného modelu 2008 se spalovacím motorem stojí necelých 400 tisíc korun a i v případě srovnatelně vybavené sesterské spalovací verze Peugeotu jde o poměrně slušný cenový rozdíl oproti plně elektrickému modelu e-2008. Na poli elektromobilů je pak největší konkurencí Hyundai Kona Electric (test), který zaujme delším dojezdem, propracovanějším infotainmentem či jízdními vlastnostmi, které jsou bližší elektromobilu než spalováku.

Po týdnu s Peugeotem e-2008 se ale můžu podepsat pod to, že si rozhodně získá a uspokojí zákazníky přinejmenším z řad fanoušků značky. Takový zákazník totiž dost možná ocení nikoliv to, že jde o elektromobil, ale že jde o automobil, jenž bude pohodlnější, modernější, tišší a úspornější na provoz než stejný model se spalovacím motorem pod kapotou. Navíc příští generace vozu už bude pouze plně elektrická a tedy předpokládáme, že postavena na čistě elektrické platformě, nikoliv současné modulární, takže pak dokáže z elektromobilu vytěžit mnohem více.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
krásný design vyšší pořizovací cena
jízdní vlastnosti vyšší spotřeba a kratší dojezd
pohodlný a tichý interiér  ovládání infotainmentu
bezpečnostní asistenti
rychlé nabíjení
ovládání přes smartphone

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."