Hned na začátku si možná říkáte, čím mě může takové malé auto překvapit. Vždyť se jich na trhu nabízí mraky a jediné čím se možná odlišují, je jejich vzhled. Pokud navíc příliš nesledujete francouzské vozy, čekali byste jen další „nudný hatchback“ od Peugeotu.
A zde musíme vyvrátit vše, co si o tomto voze už dopředu možná myslíte. Nová „třistaosmička“ je plná překvapení a ani já jsem se za dobu testu nestačil divit.
Konstrukce | Hatchback, rozměry: 4367 × 1852 × 1441 mm, hmotnost: 1708 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid (benzín/elektromotor), pohon předních kol |
Výkon | 165 kW (110 kW benzín. motor, 81 kW elektromotor), točivý moment 230 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 9,9 kWh využitelná kapacita (celková 12,4 kWh), nádrž 40 l, dojezd 700 km |
Nabíjení | jednofázová palubní 3,7 kW nabíječka, za příplatek 7,4 kW |
Spotřeba a dojezd | 14 kWh/100 km, dojezd až 60 km, kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km |
Výbava | LED Matrix světla, i-Cockpit, Travel Assist, vyhřívaná a masážní sedadla, 360° parkovací kamery |
Cena testovacího modelu | 910 000 Kč |
Peugeot u vozu změnil a zmodernizoval vše co mohl. A začali logem. Omlazené 3D logo se lví hlavou působí dominantně a hned na první pohled oprávněně vytváří dojem, že o obyčejné a nudné auto se jednat nebude. I velká černá maska se šavlozubými světly denního svícení dávají vozu sportovní a dravé rysy.
Co se Peugeotu musí nechat je pestrá paleta barev karoserií. V našem případě bílo–černá kombinace vozu velmi sluší. Neméně atraktivní je i modrá varianta s názvem Vertigo nebo zelená Olivina. Vůz doplňují 18palcová černě lakovaná kola s pneumatikami šíře 225 milimetrů. Ty vůz perfektně drží při sportovnější jízdě zatáčkami. K samotné dynamice jízdy se ale dostaneme až později.
Když přicházíte k vozu, tak zvláště za tmy vás „třistaosmička“ přivítá 3D nástupním logem a efektní grafikou světlometů jak vpředu, tak i vzadu. V každé výbavě je vůz dodáván s Full LED světlomety. Za příplatek pak můžete mít přední svítilny typu Matrix LED s automatickým přepínáním dálkových světel a eliminací oslnění protijedoucích vozidel.
Zadní skupina světel je rozdělena na tři segmenty. Každý je tvořen prostorovými zkosenými obdélníčky. Ty vůz opticky ještě rozšiřují. Krajní segmenty obsahují navíc skryté LEDky pro blinkry. Mlhovky a couvací světla jsou decentně umístěné v krajích černého nárazníku vedle koncovek výfuku.
Chromované lemy výfuků jsou široké a navozují pocit, že pod kapotou si bude bručet našlapaný dvoulitr. Realita je ovšem jiná, ale rozhodně nezklame. Jediné, co mi k vozu příliš vzhledově nesedí, jsou hrany bočních prahů.
Zvolenou délkou a viditelnou hranou spoje s karoserií působí levně, jako by si je tam dodělal mladý kutil. Tyto hrany vozu nic nepřidají a dle mého názoru by bez nich vůz působil čistěji a více přirozeně.
Když usednete za volant, budete si připadat jako v jiném světě. Nízký zkosený volant přímo vybízí ke sportovní jízdě. Kaplička digitálních budíků je posazena dále od řidiče a nezvykle se na ní koukáte přes volant, nikoliv skrze něj, tak jako u většiny ostatních vozů. Chvíli mi trvalo, než jsem si nastavil polohu sedadla i volantu tak, abych se cítil komfortně a viděl všechna důležitá jízdní data.
Centrální displej je posazený níže, než jsme v posledních letech zvyklí. Díky tomu ale nijak nenarušuje horní linku palubní desky a rozhodně nepřekáží ve výhledu z vozu. Z horní strany je displej orámovaný výdechy topení a klimatizace, které nápadně připomínají řešení z Passatu posledních dvou generací.
Displej je mírně natočený směrem k řidiči a dává tak jasně najevo, komu ve voze slouží. Systém funguje přesně, rychle a je krásně citlivý na dotek.
Bohužel velkou nevýhodou je obrovská náchylnost na chytání otisků prstů. Po pár minutách nastavování vozu máte pocit, že jste displej nečistili snad celý rok. Oleofobní vrstva by měla být u takto velkých dotykových ploch dnes samozřejmostí. Bohužel to kazí dojem z jinak krásně čistého interiéru.
Pod displejem se nachází další dotyková plocha pro zkratky a rychlý přístup v infotainmentu. Můžete si sem navolit jak oblíbenou stanici rádia, rychlé přepnutí na Android Auto nebo Apple CarPlay, přednastavenou hodnotu klimatizace nebo rychlou volbu pro vytočení kontaktu. Možností je skutečně mnoho a i způsob, jakým zkratky nahrazujete, velmi připomíná logiku z mobilních telefonů.
Je to vlastně takový další malý dotykový displej, který díky možnosti rychlého přístupu budete používat ze všech prvků nejčastěji. Peugeot tento systém nazývá i-Toggles a zaslouží si velkou pozornost i obdiv za kvalitní zpracování.
Pod tímto minidisplejem ale najdete i pár fyzických tlačítek, které umožní přístup do nastavení řidičských asistentů, ovládání topení a klimatizace, rychlé přepnutí na vnitřní okruh cirkulace vzduchu, vypnutí topení/klimatizace a výstražné blinkry. Tlačítka jsou pěkně designově vyvedená a připomínají spínače z leteckých stíhaček a letounů.
Všechny konektory, které v interiéru najdete, jsou typu USB-C. Nákupu nových kabelů se tedy nevyhnete, zvláště pokud máte mnoho přenosných zařízení. Váš telefon můžete v přihrádce pod centrálním displejem nabít i bezdrátově standardem Qi. Jen si dejte pozor, abyste jej umístili do správné přihrádky.
Jsou zde totiž dvě blízko u sebe a jen jedna podporuje nabíjení. Ta druhá je čistě odkládací plocha u konektorů USB-C, ale zmást vás může piktogram mobilního telefonu. U této přihrádky dále najdete i klasickou 12V zásuvku pro další elektroniku.
Umístění startovacího tlačítka na širokém středovém tunelu je zvolené příhodně. Hned u něj se nachází i volič převodovky. Parkovací brzda a rekuperační režim Brake mají vyhrazená tlačítka. Mezi zpětným chodem, neutrálem a „déčkem“ pro jízdu vpřed pak použijete kolébkový přepínač s dvěma stupni chodu. Ze zpátečky na dopředný chod tak zvolíte jedním dlouhým potažením. Na středové konzoli blíže straně řidiče pak najdete už jen volič jízdních režimů. Ze začátku si jej budete chvíli plést s řadící pákou.
Tento přepínač dává na výběr, zda pojedete čistě na elektřinu, zda budete v případě potřeby spínat i benzínový motor nebo zda využijete oba zdroje pohonu pro sportovní jízdu. Po každém startu se vůz automaticky přepíná do elektrického režimu. Pokud máte téměř nebo zcela vybitou baterii, je režim automaticky zvolený jako hybridní. A tento mód také budete využívat nejčastěji.
Do rychlosti 135 km/h vůz preferuje jízdu na šťávu ze zásuvky. Poté spíná benzínový motor o objemu 1,6 l a výkonu 110 nebo 132 kW. Obě benzínové varianty vždy doplňuje elektromotor o výkonu 81 kW. O řazení se stará automatická osmistupňová převodovka typu e-EAT8. Díky tomuto spojení může vůz jezdit i na zvýhodněných registračních značkách EL. Podle tabulek WLTP totiž umí jezdit s emisemi hluboko pod 50 gramů na kilometr. Konkrétně se dá dostat na hodnoty 25–30 g CO²/km.
Baterie o celkové kapacitě 12,4 kWh (9,9 kWh využitelná kapacita) je umístěna pod podlahou, a tak nezabírá místo v zavazadlovém prostoru. Ten je v této krátké verzi spíše menší. Kočár pro dítě tam dostanete i tak. Výrobce udává dojezd na elektřinu mezi 60 a 74 kilometry. Palubní displej s plně nabitou baterií za dobu testu nepřesáhl hodnotu 56 kilometrů. Počasí panovalo krásné, slunečné a suché. Dalo by se říci, že pro pohon na elektřinu šlo o téměř ideální podmínky. Nicméně dojezd po většinu doby ubýval pomaleji, a tak bylo možné se s čistě elektrickou jízdou dostat i lehce přes výrobcem propagovaných 60 kilometrů.
Vůz nabízí i možnost rekuperace brzdného účinku. Je dobré si zvyknout i z mírného kopečka spínat volič režimu Brake, pár kilometrů na baterii dokáže přidat, i když se číslo na palubním přístroji nezmění. Pokud víte, že po dálniční jízdě vás čeká ještě 10 nebo 20 kilometrů jízdy městem, můžete si v nastavení vozu „zamknout“ tyto hodnoty dojezdu a spalovací motor bude baterii udržovat pro pozdější použití.
Určitě ale není dobré vybít baterii a pak ji násilně dobíjet spalovacím motorem. V takovém případě si zvýšite spotřebu paliva i na dvojnásobek. A jezdit s plug-in hybridním vozem za 8 litrů na 100 km je opravdu škoda.
Při testovacích jízdách v hybridním režimu se dá bez potíží jezdit se spotřebou kolem 2 litrů Naturalu na 100 km a pod hranicí 10 kWh na 100 km elektrické pomoci. Při čistě elektrické jízdě po městě se na kratší vzdálenosti dostanete na spotřebu 14–20 kWh/100 km. Zde velmi záleží, jak využíváte rekuperace, a především na vašem jízdním stylu.
Z dlouhodobého hlediska se při nájezdu téměř jednoho tisíce kilometrů pohybovala spotřeba paliva na hranici 5 litrů na 100 km a 7 kWh/100 km elektrické energie. I když nabíjíte vůz v domácích podmínkách bez tarifu pro elektromobily, při nízkém nočním proudu lze jezdit zhruba za 60 až 70 haléřů na kilometr.
Port nabíječky se nachází na levém C-sloupku, zrcadlově na druhé straně pak najdete tankovací otvor. Peugeot 308 nenabízí žádný způsob rychlonabíjení, vždy jste tak odkázání na palubní nabíječku a střídavý proud. Nejrychleji tedy vůz nabijete z 22 kW AC nabíječky klasickým Mennekes portem. V takovém případě nabíjíte rychlostí 12 km/h.
V domácích podmínkách kolísá rychlost mezi 4 a 8 km/h. Celou baterii většinou dobijete během 7 hodin. Noční nabíjení se tak přímo vybízí k použití. Pokud přes den vyrážíte na opakované jízdy, ve chvílích stání toho příliš nenabijete. Ale to se příliš neliší ani u jiných plug-in hybridů.
Peugeot si dal záležet i na usnadnění řidičských povinností. Nabízí proto širokou škálu dopravních asistentů, které opět posouvají řidiče více do pozice pasažéra. Ale nebojte se, vůz vás stále potřebuje. Na volantu přepínáte tlačítkem mezi klasickým tempomatem nebo komplexnějším asistentem pro cestování.
Ten umí hlídat jízdu v pruhu, umí sám přejet do vedlejšího, když mu dáte pokyn blinkrem, pohlídá mrtvé úhly a bude si hlídat rychlost podle okolních vozů a podle dopravních značek. Jízdní pruhy vůz hlídá i mimo zapnutý Travel Assist. Na dálnici se na něj dá vcelku dobře spolehnout, ale samozřejmě vás upozorní, pokud sundáte ruce z volantu. Vaši pozornost vůz stále sleduje.
Pokud pojedete po dobře označené menší silnici, i zde vám vůz se zatáčením pomůže. Nenechávejte ale řízení pouze na něm, u větších zatáček má tendenci pomocníky vypínat a předávat v tichosti velení řidiči. Jakmile vůz cítí, že máte řízení pod kontrolou, jemnými pohyby volantu vám ve směru pomůže. Pokud ale odpor na volantu necítí, jelo by auto klidně rovně do pole nebo do protisměru. To se mu samozřejmě nedá vyčítat, je ale nutné o tom vědět včas.
Čtení dopravních značek funguje zhruba stejně spolehlivě jako u ostatních vozů. Takové značky, které nevidí, tak přečíst nemůže a občas vás i v obci vede poslední známou rychlostí. Značky označující hranice obce prostě občas přehlédne. Stejně tak někdy použije rychlost určenou pro vedlejší ulice. To jsou ale neduhy tohoto systému, stejné potíže jsem zaznamenal i v případě elektrického Mercedesu EQA 250.
Pokud hledáte vůz tohoto typu a velikosti do rodiny, bude vás zajímat, jak si na tom stojí vnitřním prostorem. Řidič i spolujezdec mají skvěle připravené sedačky. Mají příjemné boční vedení. Z vaší ideální polohy vás nepustí ani při jízdě prudšími zatáčkami. Sedačky nabízí vyhřívání, elektrické nastavení včetně dvou pamětí. Při dlouhých cestách pak oceníte masážní funkce.
Na zadních sedadlech je pro dospělou osobu místa méně, a zvláště nástup může být pro vyšší osoby lehce náročnější. Sedadla jsou ale pohodlná a i na delší cestu si zde dva pasažéři udělají pohodlí.
Peugeot má vkusně schované zámky pro dětské sedačky ISOFIX. Nijak nenarušují potahy ani vzhled sedadel. Jsou totiž ukryté pod dvojicí zipů. Navíc se budete muset smířit s tím, že budete mít zadní stranu předních sedadel neustále špinavé od botiček. Řidičova sedačka umožňuje komfortní nástup s odjetím sedadla, ale pokud do dětské sedačky neumisťuje ratolest váš spolujezdec, je v zadní pozici sedadlo příliš blízko té zadní.
Peugeot svým sportovním vzhledem zaujme nejedno oko. Jeho schopnosti sportovní jízdy jsou ale více omezené. Modré doplňky interiéru i nápis Hybrid na víku kufru dávají jasně najevo, že s tímto vozem se ostře nejezdí. Pokud využijete sportovní režim jízdy, zábavu si rozhodně užijete. Neměli byste ale od auta očekávat, že bude vyhrávat závody s ostře laděnými spalovacími hatchbacky.
Pružné zrychlení je skvělé, zátah motoru nechá znát, že se pod kapotou nachází solidní motor a v zatáčkách vůz drží skvěle. Dojem lehce pokazí pomalejší převodovka. Ale když si uvědomíte, z jakého důvodu jste si tento vůz pořídili, velmi rychle jí to odpustíte. Stejně tak neočekávejte prudká zrychlení od elektromotoru. Díky němu snižujete výrazně spotřebu a neplní zde tu hlavní funkci jako v případě čistých elektromobilů.
Vůz nejen na mě, ale i na kolegy v redakci, udělal velký dojem. Pokročilost a vyspělost systémů vozu je skvělá, displeje jsou čitelné i za slunečného počasí, spotřeba dosahuje papírových hodnot a jízdní vlastnosti jsou parádní. Za mě může být drobným nedostatkem méně prostoru, to ale vyřeší právě představovaná prodloužená verze 308 SW. V takovém případě se bude jednat o plnohodnotné rodinné vozidlo bez nutných kompromisů.
Cenovka v plné výbavě sice atakuje hranici jednoho milionu, za tu cenu ale dostanete vše, co od rodinného vozu potřebujete. A k tomu pár vychytávek, které vaši jízdu i život s vozem jen vylepší. Mezi hybridními vozy je ale cena naprosto obhajitelná. V takovém Peugeotu se za vámi navíc kde kdo otočí a bude koukat, jakým luxusním vozem se to vozíte.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
asistenty řidiče | Travel assist se vypíná |
velký dotykový displej se zkratkami i-toggles | boční hrany karoserie |
čistě elektrický dojezd | pomalé nabíjení |
celkový vzhled vozu | |
LED světlomety |
Hned na začátku si možná říkáte, čím mě může takové malé auto překvapit. Vždyť se jich na trhu nabízí mraky a jediné čím se možná odlišují, je jejich vzhled. Pokud navíc příliš nesledujete francouzské vozy, čekali byste jen další „nudný hatchback“ od Peugeotu.
A zde musíme vyvrátit vše, co si o tomto voze už dopředu možná myslíte. Nová „třistaosmička“ je plná překvapení a ani já jsem se za dobu testu nestačil divit.
Konstrukce | Hatchback, rozměry: 4367 × 1852 × 1441 mm, hmotnost: 1708 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid (benzín/elektromotor), pohon předních kol |
Výkon | 165 kW (110 kW benzín. motor, 81 kW elektromotor), točivý moment 230 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 9,9 kWh využitelná kapacita (celková 12,4 kWh), nádrž 40 l, dojezd 700 km |
Nabíjení | jednofázová palubní 3,7 kW nabíječka, za příplatek 7,4 kW |
Spotřeba a dojezd | 14 kWh/100 km, dojezd až 60 km, kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km |
Výbava | LED Matrix světla, i-Cockpit, Travel Assist, vyhřívaná a masážní sedadla, 360° parkovací kamery |
Cena testovacího modelu | 910 000 Kč |
Peugeot u vozu změnil a zmodernizoval vše co mohl. A začali logem. Omlazené 3D logo se lví hlavou působí dominantně a hned na první pohled oprávněně vytváří dojem, že o obyčejné a nudné auto se jednat nebude. I velká černá maska se šavlozubými světly denního svícení dávají vozu sportovní a dravé rysy.
Co se Peugeotu musí nechat je pestrá paleta barev karoserií. V našem případě bílo–černá kombinace vozu velmi sluší. Neméně atraktivní je i modrá varianta s názvem Vertigo nebo zelená Olivina. Vůz doplňují 18palcová černě lakovaná kola s pneumatikami šíře 225 milimetrů. Ty vůz perfektně drží při sportovnější jízdě zatáčkami. K samotné dynamice jízdy se ale dostaneme až později.
Když přicházíte k vozu, tak zvláště za tmy vás „třistaosmička“ přivítá 3D nástupním logem a efektní grafikou světlometů jak vpředu, tak i vzadu. V každé výbavě je vůz dodáván s Full LED světlomety. Za příplatek pak můžete mít přední svítilny typu Matrix LED s automatickým přepínáním dálkových světel a eliminací oslnění protijedoucích vozidel.
Zadní skupina světel je rozdělena na tři segmenty. Každý je tvořen prostorovými zkosenými obdélníčky. Ty vůz opticky ještě rozšiřují. Krajní segmenty obsahují navíc skryté LEDky pro blinkry. Mlhovky a couvací světla jsou decentně umístěné v krajích černého nárazníku vedle koncovek výfuku.
Chromované lemy výfuků jsou široké a navozují pocit, že pod kapotou si bude bručet našlapaný dvoulitr. Realita je ovšem jiná, ale rozhodně nezklame. Jediné, co mi k vozu příliš vzhledově nesedí, jsou hrany bočních prahů.
Zvolenou délkou a viditelnou hranou spoje s karoserií působí levně, jako by si je tam dodělal mladý kutil. Tyto hrany vozu nic nepřidají a dle mého názoru by bez nich vůz působil čistěji a více přirozeně.
Když usednete za volant, budete si připadat jako v jiném světě. Nízký zkosený volant přímo vybízí ke sportovní jízdě. Kaplička digitálních budíků je posazena dále od řidiče a nezvykle se na ní koukáte přes volant, nikoliv skrze něj, tak jako u většiny ostatních vozů. Chvíli mi trvalo, než jsem si nastavil polohu sedadla i volantu tak, abych se cítil komfortně a viděl všechna důležitá jízdní data.
Centrální displej je posazený níže, než jsme v posledních letech zvyklí. Díky tomu ale nijak nenarušuje horní linku palubní desky a rozhodně nepřekáží ve výhledu z vozu. Z horní strany je displej orámovaný výdechy topení a klimatizace, které nápadně připomínají řešení z Passatu posledních dvou generací.
Displej je mírně natočený směrem k řidiči a dává tak jasně najevo, komu ve voze slouží. Systém funguje přesně, rychle a je krásně citlivý na dotek.
Bohužel velkou nevýhodou je obrovská náchylnost na chytání otisků prstů. Po pár minutách nastavování vozu máte pocit, že jste displej nečistili snad celý rok. Oleofobní vrstva by měla být u takto velkých dotykových ploch dnes samozřejmostí. Bohužel to kazí dojem z jinak krásně čistého interiéru.
Pod displejem se nachází další dotyková plocha pro zkratky a rychlý přístup v infotainmentu. Můžete si sem navolit jak oblíbenou stanici rádia, rychlé přepnutí na Android Auto nebo Apple CarPlay, přednastavenou hodnotu klimatizace nebo rychlou volbu pro vytočení kontaktu. Možností je skutečně mnoho a i způsob, jakým zkratky nahrazujete, velmi připomíná logiku z mobilních telefonů.
Je to vlastně takový další malý dotykový displej, který díky možnosti rychlého přístupu budete používat ze všech prvků nejčastěji. Peugeot tento systém nazývá i-Toggles a zaslouží si velkou pozornost i obdiv za kvalitní zpracování.
Pod tímto minidisplejem ale najdete i pár fyzických tlačítek, které umožní přístup do nastavení řidičských asistentů, ovládání topení a klimatizace, rychlé přepnutí na vnitřní okruh cirkulace vzduchu, vypnutí topení/klimatizace a výstražné blinkry. Tlačítka jsou pěkně designově vyvedená a připomínají spínače z leteckých stíhaček a letounů.
Všechny konektory, které v interiéru najdete, jsou typu USB-C. Nákupu nových kabelů se tedy nevyhnete, zvláště pokud máte mnoho přenosných zařízení. Váš telefon můžete v přihrádce pod centrálním displejem nabít i bezdrátově standardem Qi. Jen si dejte pozor, abyste jej umístili do správné přihrádky.
Jsou zde totiž dvě blízko u sebe a jen jedna podporuje nabíjení. Ta druhá je čistě odkládací plocha u konektorů USB-C, ale zmást vás může piktogram mobilního telefonu. U této přihrádky dále najdete i klasickou 12V zásuvku pro další elektroniku.
Umístění startovacího tlačítka na širokém středovém tunelu je zvolené příhodně. Hned u něj se nachází i volič převodovky. Parkovací brzda a rekuperační režim Brake mají vyhrazená tlačítka. Mezi zpětným chodem, neutrálem a „déčkem“ pro jízdu vpřed pak použijete kolébkový přepínač s dvěma stupni chodu. Ze zpátečky na dopředný chod tak zvolíte jedním dlouhým potažením. Na středové konzoli blíže straně řidiče pak najdete už jen volič jízdních režimů. Ze začátku si jej budete chvíli plést s řadící pákou.
Tento přepínač dává na výběr, zda pojedete čistě na elektřinu, zda budete v případě potřeby spínat i benzínový motor nebo zda využijete oba zdroje pohonu pro sportovní jízdu. Po každém startu se vůz automaticky přepíná do elektrického režimu. Pokud máte téměř nebo zcela vybitou baterii, je režim automaticky zvolený jako hybridní. A tento mód také budete využívat nejčastěji.
Do rychlosti 135 km/h vůz preferuje jízdu na šťávu ze zásuvky. Poté spíná benzínový motor o objemu 1,6 l a výkonu 110 nebo 132 kW. Obě benzínové varianty vždy doplňuje elektromotor o výkonu 81 kW. O řazení se stará automatická osmistupňová převodovka typu e-EAT8. Díky tomuto spojení může vůz jezdit i na zvýhodněných registračních značkách EL. Podle tabulek WLTP totiž umí jezdit s emisemi hluboko pod 50 gramů na kilometr. Konkrétně se dá dostat na hodnoty 25–30 g CO²/km.
Baterie o celkové kapacitě 12,4 kWh (9,9 kWh využitelná kapacita) je umístěna pod podlahou, a tak nezabírá místo v zavazadlovém prostoru. Ten je v této krátké verzi spíše menší. Kočár pro dítě tam dostanete i tak. Výrobce udává dojezd na elektřinu mezi 60 a 74 kilometry. Palubní displej s plně nabitou baterií za dobu testu nepřesáhl hodnotu 56 kilometrů. Počasí panovalo krásné, slunečné a suché. Dalo by se říci, že pro pohon na elektřinu šlo o téměř ideální podmínky. Nicméně dojezd po většinu doby ubýval pomaleji, a tak bylo možné se s čistě elektrickou jízdou dostat i lehce přes výrobcem propagovaných 60 kilometrů.
Vůz nabízí i možnost rekuperace brzdného účinku. Je dobré si zvyknout i z mírného kopečka spínat volič režimu Brake, pár kilometrů na baterii dokáže přidat, i když se číslo na palubním přístroji nezmění. Pokud víte, že po dálniční jízdě vás čeká ještě 10 nebo 20 kilometrů jízdy městem, můžete si v nastavení vozu „zamknout“ tyto hodnoty dojezdu a spalovací motor bude baterii udržovat pro pozdější použití.
Určitě ale není dobré vybít baterii a pak ji násilně dobíjet spalovacím motorem. V takovém případě si zvýšite spotřebu paliva i na dvojnásobek. A jezdit s plug-in hybridním vozem za 8 litrů na 100 km je opravdu škoda.
Při testovacích jízdách v hybridním režimu se dá bez potíží jezdit se spotřebou kolem 2 litrů Naturalu na 100 km a pod hranicí 10 kWh na 100 km elektrické pomoci. Při čistě elektrické jízdě po městě se na kratší vzdálenosti dostanete na spotřebu 14–20 kWh/100 km. Zde velmi záleží, jak využíváte rekuperace, a především na vašem jízdním stylu.
Z dlouhodobého hlediska se při nájezdu téměř jednoho tisíce kilometrů pohybovala spotřeba paliva na hranici 5 litrů na 100 km a 7 kWh/100 km elektrické energie. I když nabíjíte vůz v domácích podmínkách bez tarifu pro elektromobily, při nízkém nočním proudu lze jezdit zhruba za 60 až 70 haléřů na kilometr.
Port nabíječky se nachází na levém C-sloupku, zrcadlově na druhé straně pak najdete tankovací otvor. Peugeot 308 nenabízí žádný způsob rychlonabíjení, vždy jste tak odkázání na palubní nabíječku a střídavý proud. Nejrychleji tedy vůz nabijete z 22 kW AC nabíječky klasickým Mennekes portem. V takovém případě nabíjíte rychlostí 12 km/h.
V domácích podmínkách kolísá rychlost mezi 4 a 8 km/h. Celou baterii většinou dobijete během 7 hodin. Noční nabíjení se tak přímo vybízí k použití. Pokud přes den vyrážíte na opakované jízdy, ve chvílích stání toho příliš nenabijete. Ale to se příliš neliší ani u jiných plug-in hybridů.
Peugeot si dal záležet i na usnadnění řidičských povinností. Nabízí proto širokou škálu dopravních asistentů, které opět posouvají řidiče více do pozice pasažéra. Ale nebojte se, vůz vás stále potřebuje. Na volantu přepínáte tlačítkem mezi klasickým tempomatem nebo komplexnějším asistentem pro cestování.
Ten umí hlídat jízdu v pruhu, umí sám přejet do vedlejšího, když mu dáte pokyn blinkrem, pohlídá mrtvé úhly a bude si hlídat rychlost podle okolních vozů a podle dopravních značek. Jízdní pruhy vůz hlídá i mimo zapnutý Travel Assist. Na dálnici se na něj dá vcelku dobře spolehnout, ale samozřejmě vás upozorní, pokud sundáte ruce z volantu. Vaši pozornost vůz stále sleduje.
Pokud pojedete po dobře označené menší silnici, i zde vám vůz se zatáčením pomůže. Nenechávejte ale řízení pouze na něm, u větších zatáček má tendenci pomocníky vypínat a předávat v tichosti velení řidiči. Jakmile vůz cítí, že máte řízení pod kontrolou, jemnými pohyby volantu vám ve směru pomůže. Pokud ale odpor na volantu necítí, jelo by auto klidně rovně do pole nebo do protisměru. To se mu samozřejmě nedá vyčítat, je ale nutné o tom vědět včas.
Čtení dopravních značek funguje zhruba stejně spolehlivě jako u ostatních vozů. Takové značky, které nevidí, tak přečíst nemůže a občas vás i v obci vede poslední známou rychlostí. Značky označující hranice obce prostě občas přehlédne. Stejně tak někdy použije rychlost určenou pro vedlejší ulice. To jsou ale neduhy tohoto systému, stejné potíže jsem zaznamenal i v případě elektrického Mercedesu EQA 250.
Pokud hledáte vůz tohoto typu a velikosti do rodiny, bude vás zajímat, jak si na tom stojí vnitřním prostorem. Řidič i spolujezdec mají skvěle připravené sedačky. Mají příjemné boční vedení. Z vaší ideální polohy vás nepustí ani při jízdě prudšími zatáčkami. Sedačky nabízí vyhřívání, elektrické nastavení včetně dvou pamětí. Při dlouhých cestách pak oceníte masážní funkce.
Na zadních sedadlech je pro dospělou osobu místa méně, a zvláště nástup může být pro vyšší osoby lehce náročnější. Sedadla jsou ale pohodlná a i na delší cestu si zde dva pasažéři udělají pohodlí.
Peugeot má vkusně schované zámky pro dětské sedačky ISOFIX. Nijak nenarušují potahy ani vzhled sedadel. Jsou totiž ukryté pod dvojicí zipů. Navíc se budete muset smířit s tím, že budete mít zadní stranu předních sedadel neustále špinavé od botiček. Řidičova sedačka umožňuje komfortní nástup s odjetím sedadla, ale pokud do dětské sedačky neumisťuje ratolest váš spolujezdec, je v zadní pozici sedadlo příliš blízko té zadní.
Peugeot svým sportovním vzhledem zaujme nejedno oko. Jeho schopnosti sportovní jízdy jsou ale více omezené. Modré doplňky interiéru i nápis Hybrid na víku kufru dávají jasně najevo, že s tímto vozem se ostře nejezdí. Pokud využijete sportovní režim jízdy, zábavu si rozhodně užijete. Neměli byste ale od auta očekávat, že bude vyhrávat závody s ostře laděnými spalovacími hatchbacky.
Pružné zrychlení je skvělé, zátah motoru nechá znát, že se pod kapotou nachází solidní motor a v zatáčkách vůz drží skvěle. Dojem lehce pokazí pomalejší převodovka. Ale když si uvědomíte, z jakého důvodu jste si tento vůz pořídili, velmi rychle jí to odpustíte. Stejně tak neočekávejte prudká zrychlení od elektromotoru. Díky němu snižujete výrazně spotřebu a neplní zde tu hlavní funkci jako v případě čistých elektromobilů.
Vůz nejen na mě, ale i na kolegy v redakci, udělal velký dojem. Pokročilost a vyspělost systémů vozu je skvělá, displeje jsou čitelné i za slunečného počasí, spotřeba dosahuje papírových hodnot a jízdní vlastnosti jsou parádní. Za mě může být drobným nedostatkem méně prostoru, to ale vyřeší právě představovaná prodloužená verze 308 SW. V takovém případě se bude jednat o plnohodnotné rodinné vozidlo bez nutných kompromisů.
Cenovka v plné výbavě sice atakuje hranici jednoho milionu, za tu cenu ale dostanete vše, co od rodinného vozu potřebujete. A k tomu pár vychytávek, které vaši jízdu i život s vozem jen vylepší. Mezi hybridními vozy je ale cena naprosto obhajitelná. V takovém Peugeotu se za vámi navíc kde kdo otočí a bude koukat, jakým luxusním vozem se to vozíte.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
asistenty řidiče | Travel assist se vypíná |
velký dotykový displej se zkratkami i-toggles | boční hrany karoserie |
čistě elektrický dojezd | pomalé nabíjení |
celkový vzhled vozu | |
LED světlomety |