Nové nařízení od EU! Jízdní kola budou mít „vyhrazená“ parkovací místa

Matouš Vrchota
  • Každý nový dům bude muset nabídnout parkování pro jízdní kola
  • Součástí budou i přípojné body pro dobíjení elektrokol
  • Nizozemsko je průkopníkem a EU chce tento trend rozšířit do dalších zemí
Cyklistické kolo
Cyklistické kolo

Evropské unii se velmi zamlouvá výrazný pro-cyklistický přístup Nizozemska. Po jejím vzoru chce posílit koncentraci tohoto způsobu dopravy i v ostatních zemích. Evropský parlament vnímá problém v nedostatku parkovacích a úložných míst pro jednostopé stroje. Novela zákona to má změnit.

Kam s jízdními koly?

Jedním z důvodů, proč lidé nepřecházejí z automobilů na bicykly, ať už klasické mechanické nebo elektrické, je ten, že je nemají kde zaparkovat. A to ani ve městech, ale ani v bytech. Nově postavené domy tak podle chystaného nařízení od EU budou muset do své výbavy zahrnout i dostatek parkovacích míst pro jízdní kola. Úprava technických požadavků se nevyhne ani domům, které budou procházet rozsáhlou rekonstrukcí.

Povinnost výstavby parkovišť pro kola bude povinná pro všechny domy, které nabízí alespoň pět běžných parkovacích míst pro motorová vozidla. Podobná pravidla budou platit i u komerčních a nebytových prostor. Výjimku mohou dostat místa, u kterých se v zásadě nepředpokládá, že jej budou občané navštěvovat tímto způsobem. Z logiky věci se tak bude dít především u zdravotních zařízení. V opačných případech musí parkoviště nabídnout kapacitu 10 % z celkového objemu budovy. Tedy např. pro 100 lidí alespoň 10 parkovacích míst pro kola.

Parkoviště v domě pro cyklistická kola
Parkoviště v domě pro cyklistická kola

Čtěte také: Jednoduše geniální! Nizozemci integrují solární panely do cyklostezky


Více nabíječek pro elektrokola

Jelikož v průměrné domácnosti žije 2,3 osoby, stanovila EU limit nejméně dvou parkovacích míst na jeden bytový prostor. V průměru tak bude mít každý obyvatel své vlastní cyklo-stání. V jednání je i varianta, kdy by místa byla povinná i u budov, které nedisponují žádnými standardními parkovacími plochami pro dvoustopá vozidla. Myslí se ale i na elektrickou mobilitu. V místech, kde je parkování obyvatelům umožněno, se budou instalovat i chráničky s kabeláží pro nabíjení elektrokol.

V rámci podpory udržitelné mobility i větší energetické nezávislosti by nové připojné body měly umožnit i obousměrné nabíjení a inteligentní dobíjení v závislosti na množství odebírané energie celým objektem. Návrh je projednáván a upravován do finální podoby a Evropský parlament by měl směrnici schválit pravděpodobně ještě v prvním čtvrtletí letošního roku. Státy se jí musí začít řídit nejpozději do dvou let od počátku platnosti.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články