Nové bezkobaltové baterie pro elektromobily jsou realitou. Mají spoustu výhod

  • Čínský Svolt oznámil, že jeho nové bezkobaltové baterie jsou na trhu
  • Jedním z odběratelů je koncern PSA a pravděpodobně také koncern Volkswagen
  • Nové NMX baterie jsou cenově dostupnější, ekologičtější a mají delší životnost
Baterie v podvozku elektromobilu

Konstrukce elektromobilu s baterií v podvozku | foto: VW

Nejen Tesla, ale i čínští producenti baterií v loňském roce jako mávnutím kouzelného proutku slibovali nové, vylepšené baterie pro elektromobily, které se naprosto obejdou bez kobaltu – tedy vzácného a drahého kovu, kolem kterého se vyprávějí historky o utrpení malých dětí v dolech v Demokratické republice Kongo apod.

A nové bezkobaltové baterie jsou realitou. Čínská společnost Svolt, která svůj produkt předvedla odborníkům a partnerům již v roce 2019 na automobilovém salonu ve Frankfurtu, teď oznámila, že přijímá objednávky z celého světa. Mezi zájemci je koncern PSA a tipovali bychom, že i koncern Volkswagen.


Čtěte také: Elektromobily budou levnější než spalovací auta. Slibuje to bezkobaltová baterie


Nové baterie se obejdou bez kobaltu

První z nových bezkobaltových baterií bude totiž rozměrově kompatibilní s modulární platformou MEB, kterou vyvinul právě německý Volkswagen. A kterou využívají i elektrické automobily koncernových značek, včetně mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Jde o NMX baterii s kapacitou 43 kWh, přičemž využitelných je 39,6 kWh. Druhá baterie bude mít kapacitu 84,5 kWh, tedy využitelných bude necelých 80 kWh.

Nové Li-Ion baterie od společnosti Innolith

Tohle jsou zase jiné baterie, konkrétně nové Li-Ion baterie od společnosti Innolith

Základní bezkobaltová baterie od firmy Svolt využívá kombinace niklu (75 %) a manganu (25 %), má energetickou hustotu 245 Wh/kg a rozměry 33,4 x 220 x 102,5 mm. Větší baterie je typu L6 a má energetickou hustotu 240 Wh/kg a rozměry 21,5 x 574 x 118 mm. Výroba má začít v červnu letošního roku v čínské továrně, v roce 2023 se mají baterie vyrábět i v Německu. Bezkobaltová baterie s vyšší kapacitou by měla být dostupná až od čtvrtého čtvrtletí 2021.

Jaké jsou výhody bezkobaltových baterií?

Výhodou bezkobaltových NMX baterií je podle firmy Svolt zhruba o 5 % levnější výroba, dále že jde o baterie ekologičtější bez kontroverzního kobaltu, či prodloužená životnost. Naopak nevýhodou je o 5 % menší kapacita, což ale může být kompromis, který by reálně nemusel výrobcům aut vadit, pokud zvládnou zapracovat na efektivitě celého systému kolem elektromobilu nebo zkrátka zvolí druhou z baterií, která má větší kapacitu, se kterou by ani dojezd přes 400 km neměl být problém.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nové bezkobaltové baterie pro elektromobily jsou realitou. Mají spoustu výhod

  • Čínský Svolt oznámil, že jeho nové bezkobaltové baterie jsou na trhu
  • Jedním z odběratelů je koncern PSA a pravděpodobně také koncern Volkswagen
  • Nové NMX baterie jsou cenově dostupnější, ekologičtější a mají delší životnost
Baterie v podvozku elektromobilu

Konstrukce elektromobilu s baterií v podvozku | foto: VW

Nejen Tesla, ale i čínští producenti baterií v loňském roce jako mávnutím kouzelného proutku slibovali nové, vylepšené baterie pro elektromobily, které se naprosto obejdou bez kobaltu – tedy vzácného a drahého kovu, kolem kterého se vyprávějí historky o utrpení malých dětí v dolech v Demokratické republice Kongo apod.

A nové bezkobaltové baterie jsou realitou. Čínská společnost Svolt, která svůj produkt předvedla odborníkům a partnerům již v roce 2019 na automobilovém salonu ve Frankfurtu, teď oznámila, že přijímá objednávky z celého světa. Mezi zájemci je koncern PSA a tipovali bychom, že i koncern Volkswagen.


Čtěte také: Elektromobily budou levnější než spalovací auta. Slibuje to bezkobaltová baterie


Nové baterie se obejdou bez kobaltu

První z nových bezkobaltových baterií bude totiž rozměrově kompatibilní s modulární platformou MEB, kterou vyvinul právě německý Volkswagen. A kterou využívají i elektrické automobily koncernových značek, včetně mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Jde o NMX baterii s kapacitou 43 kWh, přičemž využitelných je 39,6 kWh. Druhá baterie bude mít kapacitu 84,5 kWh, tedy využitelných bude necelých 80 kWh.

Nové Li-Ion baterie od společnosti Innolith

Tohle jsou zase jiné baterie, konkrétně nové Li-Ion baterie od společnosti Innolith

Základní bezkobaltová baterie od firmy Svolt využívá kombinace niklu (75 %) a manganu (25 %), má energetickou hustotu 245 Wh/kg a rozměry 33,4 x 220 x 102,5 mm. Větší baterie je typu L6 a má energetickou hustotu 240 Wh/kg a rozměry 21,5 x 574 x 118 mm. Výroba má začít v červnu letošního roku v čínské továrně, v roce 2023 se mají baterie vyrábět i v Německu. Bezkobaltová baterie s vyšší kapacitou by měla být dostupná až od čtvrtého čtvrtletí 2021.

Jaké jsou výhody bezkobaltových baterií?

Výhodou bezkobaltových NMX baterií je podle firmy Svolt zhruba o 5 % levnější výroba, dále že jde o baterie ekologičtější bez kontroverzního kobaltu, či prodloužená životnost. Naopak nevýhodou je o 5 % menší kapacita, což ale může být kompromis, který by reálně nemusel výrobcům aut vadit, pokud zvládnou zapracovat na efektivitě celého systému kolem elektromobilu nebo zkrátka zvolí druhou z baterií, která má větší kapacitu, se kterou by ani dojezd přes 400 km neměl být problém.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."