Nová série závodů elektromobilů? NASCAR testuje hodně zajímavý prototyp

  • Prototyp elektrického závodního vozu se o víkendu proháněl po Chicagu
  • Trojice motorů generuje 1 000 kW výkonu
  • Brzká náhrada se neočekává, nejdříve bude speciální série
Elektrický prototyp závodního speciálu série NASCAR

Elektrický prototyp závodního speciálu série NASCAR | foto: NASCAR

Tradiční disciplíny motorsportu se stále úspěšně drží tradičních spalovacích technologií. I když i monoposty královské kategorie Formule 1 vlastní hybridní jednotky, srdcem závodních vozů jsou stále benzínové motory. Vrcholné kategorii exhibičně sekunduje série elektrických vozů Formule E, i když stále hledá větší cestu na výsluní. Americká tradiční závodní série NASCAR ovšem do budoucna plánuje větší skok.

Chytré hlavy se daly dohromady

Série spolu s elektrickým gigantem ABB a automobilkami Ford, Chevrolet a Toyota připravují velmi ambiciózní projekt. Jak již účast společnosti ABB napovídá, půjde o elektrický model. Nejen že má sloužit jako ukázka toho, co by se mohlo časem prohánět na amerických oválech, partneři chtějí společně vytvořit zcela novou kategorii sportovních elektromobilů s vysokým výkonem.

První ukázku vývoje před pár dny série přivezla na městský závod v Chicagu. Za volant elektrického závoďáku usedla legenda David Ragan. Ten se v rozhovoru pro Associated Press vyjádřil, že jízda byla velmi divoká. Poprvé si ve voze podobného zaměření zaposlouchal do skřípění pneumatik z ostrých zatáčkách a doslova cítil pálení brzd po prudkém brzdění z vysoké rychlosti. I když je vůz rozhodně tišší oproti standardním vozům NASCAR, zdaleka není tichý. Bručivý projev spalovacího motoru nahradil uspokojivý elektrický šum plný výkonu.

Prototyp elektrického závodního vozu NASCAR

Prototyp elektrického závodního vozu NASCAR | foto: NASCAR


Čtěte také: Hyundai na závodě Pikes Peak vypustil bestii. Můžete si ji i koupit!


NASCAR je zatím v bezpečí, plánuje se vlastní série

O pohon prototypu se stará trojice elektrických motorů STARD UHP 6-Phase. Dohromady produkují až 1 000 kW špičkového výkonu. Energii ukládá baterie o kapacitě 78 kWh. Akceleraci se podařilo oproti konvenčním modelů dostat na poloviční čas. Vozu nechybí ani schopnost rekuperace brzdného účinku. Klasický brzdový systém byl speciální komponenty a spalováky budou mít co dělat, aby dosáhly stejného brzdného účinku. Na testovacím okruhu byl prototyp zatím o dvě desetiny pomalejší, Ragan ale přiznává, že se s vozem zatím učí a nechce zatím elektrický projekt ždímat na hraně možností.

Jestliže neradi vidíte elektrický pohon přebírat štafetu po spalovácích, nyní vás trochu uklidníme. Nikdo v dohledné době neočekává velkou výměnu vozového parku v žádné z předních závodních sérií. Pokud se bude NASCAR snažit o takový krok, podobně jako v případě monopostů formulí nejdříve vznikne oddělená elektrická série. Nejbližším cílem série je stát se uhlíkově neutrální do roku 2035.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nová série závodů elektromobilů? NASCAR testuje hodně zajímavý prototyp

  • Prototyp elektrického závodního vozu se o víkendu proháněl po Chicagu
  • Trojice motorů generuje 1 000 kW výkonu
  • Brzká náhrada se neočekává, nejdříve bude speciální série
Elektrický prototyp závodního speciálu série NASCAR

Elektrický prototyp závodního speciálu série NASCAR | foto: NASCAR

Tradiční disciplíny motorsportu se stále úspěšně drží tradičních spalovacích technologií. I když i monoposty královské kategorie Formule 1 vlastní hybridní jednotky, srdcem závodních vozů jsou stále benzínové motory. Vrcholné kategorii exhibičně sekunduje série elektrických vozů Formule E, i když stále hledá větší cestu na výsluní. Americká tradiční závodní série NASCAR ovšem do budoucna plánuje větší skok.

Chytré hlavy se daly dohromady

Série spolu s elektrickým gigantem ABB a automobilkami Ford, Chevrolet a Toyota připravují velmi ambiciózní projekt. Jak již účast společnosti ABB napovídá, půjde o elektrický model. Nejen že má sloužit jako ukázka toho, co by se mohlo časem prohánět na amerických oválech, partneři chtějí společně vytvořit zcela novou kategorii sportovních elektromobilů s vysokým výkonem.

První ukázku vývoje před pár dny série přivezla na městský závod v Chicagu. Za volant elektrického závoďáku usedla legenda David Ragan. Ten se v rozhovoru pro Associated Press vyjádřil, že jízda byla velmi divoká. Poprvé si ve voze podobného zaměření zaposlouchal do skřípění pneumatik z ostrých zatáčkách a doslova cítil pálení brzd po prudkém brzdění z vysoké rychlosti. I když je vůz rozhodně tišší oproti standardním vozům NASCAR, zdaleka není tichý. Bručivý projev spalovacího motoru nahradil uspokojivý elektrický šum plný výkonu.

Prototyp elektrického závodního vozu NASCAR

Prototyp elektrického závodního vozu NASCAR | foto: NASCAR


Čtěte také: Hyundai na závodě Pikes Peak vypustil bestii. Můžete si ji i koupit!


NASCAR je zatím v bezpečí, plánuje se vlastní série

O pohon prototypu se stará trojice elektrických motorů STARD UHP 6-Phase. Dohromady produkují až 1 000 kW špičkového výkonu. Energii ukládá baterie o kapacitě 78 kWh. Akceleraci se podařilo oproti konvenčním modelů dostat na poloviční čas. Vozu nechybí ani schopnost rekuperace brzdného účinku. Klasický brzdový systém byl speciální komponenty a spalováky budou mít co dělat, aby dosáhly stejného brzdného účinku. Na testovacím okruhu byl prototyp zatím o dvě desetiny pomalejší, Ragan ale přiznává, že se s vozem zatím učí a nechce zatím elektrický projekt ždímat na hraně možností.

Jestliže neradi vidíte elektrický pohon přebírat štafetu po spalovácích, nyní vás trochu uklidníme. Nikdo v dohledné době neočekává velkou výměnu vozového parku v žádné z předních závodních sérií. Pokud se bude NASCAR snažit o takový krok, podobně jako v případě monopostů formulí nejdříve vznikne oddělená elektrická série. Nejbližším cílem série je stát se uhlíkově neutrální do roku 2035.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."