Tradiční disciplíny motorsportu se stále úspěšně drží tradičních spalovacích technologií. I když i monoposty královské kategorie Formule 1 vlastní hybridní jednotky, srdcem závodních vozů jsou stále benzínové motory. Vrcholné kategorii exhibičně sekunduje série elektrických vozů Formule E, i když stále hledá větší cestu na výsluní. Americká tradiční závodní série NASCAR ovšem do budoucna plánuje větší skok.
Série spolu s elektrickým gigantem ABB a automobilkami Ford, Chevrolet a Toyota připravují velmi ambiciózní projekt. Jak již účast společnosti ABB napovídá, půjde o elektrický model. Nejen že má sloužit jako ukázka toho, co by se mohlo časem prohánět na amerických oválech, partneři chtějí společně vytvořit zcela novou kategorii sportovních elektromobilů s vysokým výkonem.
První ukázku vývoje před pár dny série přivezla na městský závod v Chicagu. Za volant elektrického závoďáku usedla legenda David Ragan. Ten se v rozhovoru pro Associated Press vyjádřil, že jízda byla velmi divoká. Poprvé si ve voze podobného zaměření zaposlouchal do skřípění pneumatik z ostrých zatáčkách a doslova cítil pálení brzd po prudkém brzdění z vysoké rychlosti. I když je vůz rozhodně tišší oproti standardním vozům NASCAR, zdaleka není tichý. Bručivý projev spalovacího motoru nahradil uspokojivý elektrický šum plný výkonu.
Čtěte také: Hyundai na závodě Pikes Peak vypustil bestii. Můžete si ji i koupit!
O pohon prototypu se stará trojice elektrických motorů STARD UHP 6-Phase. Dohromady produkují až 1 000 kW špičkového výkonu. Energii ukládá baterie o kapacitě 78 kWh. Akceleraci se podařilo oproti konvenčním modelů dostat na poloviční čas. Vozu nechybí ani schopnost rekuperace brzdného účinku. Klasický brzdový systém byl speciální komponenty a spalováky budou mít co dělat, aby dosáhly stejného brzdného účinku. Na testovacím okruhu byl prototyp zatím o dvě desetiny pomalejší, Ragan ale přiznává, že se s vozem zatím učí a nechce zatím elektrický projekt ždímat na hraně možností.
Jestliže neradi vidíte elektrický pohon přebírat štafetu po spalovácích, nyní vás trochu uklidníme. Nikdo v dohledné době neočekává velkou výměnu vozového parku v žádné z předních závodních sérií. Pokud se bude NASCAR snažit o takový krok, podobně jako v případě monopostů formulí nejdříve vznikne oddělená elektrická série. Nejbližším cílem série je stát se uhlíkově neutrální do roku 2035.
Tradiční disciplíny motorsportu se stále úspěšně drží tradičních spalovacích technologií. I když i monoposty královské kategorie Formule 1 vlastní hybridní jednotky, srdcem závodních vozů jsou stále benzínové motory. Vrcholné kategorii exhibičně sekunduje série elektrických vozů Formule E, i když stále hledá větší cestu na výsluní. Americká tradiční závodní série NASCAR ovšem do budoucna plánuje větší skok.
Série spolu s elektrickým gigantem ABB a automobilkami Ford, Chevrolet a Toyota připravují velmi ambiciózní projekt. Jak již účast společnosti ABB napovídá, půjde o elektrický model. Nejen že má sloužit jako ukázka toho, co by se mohlo časem prohánět na amerických oválech, partneři chtějí společně vytvořit zcela novou kategorii sportovních elektromobilů s vysokým výkonem.
První ukázku vývoje před pár dny série přivezla na městský závod v Chicagu. Za volant elektrického závoďáku usedla legenda David Ragan. Ten se v rozhovoru pro Associated Press vyjádřil, že jízda byla velmi divoká. Poprvé si ve voze podobného zaměření zaposlouchal do skřípění pneumatik z ostrých zatáčkách a doslova cítil pálení brzd po prudkém brzdění z vysoké rychlosti. I když je vůz rozhodně tišší oproti standardním vozům NASCAR, zdaleka není tichý. Bručivý projev spalovacího motoru nahradil uspokojivý elektrický šum plný výkonu.
Čtěte také: Hyundai na závodě Pikes Peak vypustil bestii. Můžete si ji i koupit!
O pohon prototypu se stará trojice elektrických motorů STARD UHP 6-Phase. Dohromady produkují až 1 000 kW špičkového výkonu. Energii ukládá baterie o kapacitě 78 kWh. Akceleraci se podařilo oproti konvenčním modelů dostat na poloviční čas. Vozu nechybí ani schopnost rekuperace brzdného účinku. Klasický brzdový systém byl speciální komponenty a spalováky budou mít co dělat, aby dosáhly stejného brzdného účinku. Na testovacím okruhu byl prototyp zatím o dvě desetiny pomalejší, Ragan ale přiznává, že se s vozem zatím učí a nechce zatím elektrický projekt ždímat na hraně možností.
Jestliže neradi vidíte elektrický pohon přebírat štafetu po spalovácích, nyní vás trochu uklidníme. Nikdo v dohledné době neočekává velkou výměnu vozového parku v žádné z předních závodních sérií. Pokud se bude NASCAR snažit o takový krok, podobně jako v případě monopostů formulí nejdříve vznikne oddělená elektrická série. Nejbližším cílem série je stát se uhlíkově neutrální do roku 2035.