Tradiční japonská automobilka s legendárními vozy je na pokraji přežití. Musela dokonce přejít do nouzového stavu a je nucena zrušit devět tisíc pracovních pozic. Výrobní náklady jsou nyní velmi vysoké a tak dojde i k útlumu kapacity výroby. Situace je natolik vážná, že se automobilka musí zbavit i svého podílu v Mitsubishi a výkonný ředitel si výrazně sníží svojí výplatu. Jak velké a vážné jsou problémy Nissanu?
Nissan se v minulém čtvrtletí dostal do ztráty. Situace je ještě horší než za minulého vedení Carlose Ghosna. Po něm štafetu převzal Makoto Uchida, který společnost opět postavil na nohy a do černých čísel. Jenže situace na trhu je alarmující a firma musí projít rozsáhlou reformou. S tím se nyní pojí i snížení výroby, očekává se také pokles prodejů i výhled na další vývoj. Změny se očekávají na vnitřním obsazení. Předseda představenstva bude povýšen na pozici výkonného finančního ředitele.
Ředitel nechce být tím, který přijde na řadu s uskromněním až jako poslední. Jako zodpovědný vůdce si s okamžitou platností snížil výplatu o 50 procent. Podle dostupných informací je standardní roční výplata ředitele Uchidy ve výši zhruba 4,3 milionu dolarů. V přepočtu je o pěkně zaokrouhlenou sumu sta milionů korun. I přes tento vstřícný krok přijde o práci devět tisíc zaměstnanců. Nová reforma má společnosti ušetřit tři miliardy dolarů. Nissan bohužel ve svých krátkodobých plánech mířil příliš vysoko. Velkou ránou byla i zpomalující tendence a zájem o čistě elektrické modely. Značka není aktuálně připravena pokrýt současné požadavky klientely.
Celosvětová produkce bude ponížena o pětinu. Ročně tak automobilka vyrobí pět milionů vozidel. Aktuální nabídka je tvořena třicítkou nových i aktualizovaných modelů. Nissan bude muset nyní pečlivě zvažovat, kdy které novinky spustí a na kterých trzích dostanou přednost. Neradi by totiž sahali k rušení plánovaných obnov vozového parku. V segmentu elektrických vozidel značka nyní nabízí pouze dvojici modelů Ariya a Leaf, a to i na většině strategických trzích. Tento segment podpoří nový model ze společného vývoje s Renaultem nejdříve v roce 2026.
Další důležitou finanční injekci Nissan získá odprodejem třetiny svého vlastnictví ve společnosti Mitsubishi. Téměř půl miliardy dolarů půjdou na snížení bolestivých propadů. Jelikož společnost aktuálně vlastní 34 procent a patří k rozhodovací entitě, ani po odprodeji nepřijde o svojí dominantní pozici. Další podíly ve výši 5,2 miliardy dolarů nyní leží v obnoveném partnerství s Renaultem. Společnosti se dohodly na společném vývoji elektrických vozidel včetně nejdůležitějších součástí.
Tradiční japonská automobilka s legendárními vozy je na pokraji přežití. Musela dokonce přejít do nouzového stavu a je nucena zrušit devět tisíc pracovních pozic. Výrobní náklady jsou nyní velmi vysoké a tak dojde i k útlumu kapacity výroby. Situace je natolik vážná, že se automobilka musí zbavit i svého podílu v Mitsubishi a výkonný ředitel si výrazně sníží svojí výplatu. Jak velké a vážné jsou problémy Nissanu?
Nissan se v minulém čtvrtletí dostal do ztráty. Situace je ještě horší než za minulého vedení Carlose Ghosna. Po něm štafetu převzal Makoto Uchida, který společnost opět postavil na nohy a do černých čísel. Jenže situace na trhu je alarmující a firma musí projít rozsáhlou reformou. S tím se nyní pojí i snížení výroby, očekává se také pokles prodejů i výhled na další vývoj. Změny se očekávají na vnitřním obsazení. Předseda představenstva bude povýšen na pozici výkonného finančního ředitele.
Ředitel nechce být tím, který přijde na řadu s uskromněním až jako poslední. Jako zodpovědný vůdce si s okamžitou platností snížil výplatu o 50 procent. Podle dostupných informací je standardní roční výplata ředitele Uchidy ve výši zhruba 4,3 milionu dolarů. V přepočtu je o pěkně zaokrouhlenou sumu sta milionů korun. I přes tento vstřícný krok přijde o práci devět tisíc zaměstnanců. Nová reforma má společnosti ušetřit tři miliardy dolarů. Nissan bohužel ve svých krátkodobých plánech mířil příliš vysoko. Velkou ránou byla i zpomalující tendence a zájem o čistě elektrické modely. Značka není aktuálně připravena pokrýt současné požadavky klientely.
Celosvětová produkce bude ponížena o pětinu. Ročně tak automobilka vyrobí pět milionů vozidel. Aktuální nabídka je tvořena třicítkou nových i aktualizovaných modelů. Nissan bude muset nyní pečlivě zvažovat, kdy které novinky spustí a na kterých trzích dostanou přednost. Neradi by totiž sahali k rušení plánovaných obnov vozového parku. V segmentu elektrických vozidel značka nyní nabízí pouze dvojici modelů Ariya a Leaf, a to i na většině strategických trzích. Tento segment podpoří nový model ze společného vývoje s Renaultem nejdříve v roce 2026.
Další důležitou finanční injekci Nissan získá odprodejem třetiny svého vlastnictví ve společnosti Mitsubishi. Téměř půl miliardy dolarů půjdou na snížení bolestivých propadů. Jelikož společnost aktuálně vlastní 34 procent a patří k rozhodovací entitě, ani po odprodeji nepřijde o svojí dominantní pozici. Další podíly ve výši 5,2 miliardy dolarů nyní leží v obnoveném partnerství s Renaultem. Společnosti se dohodly na společném vývoji elektrických vozidel včetně nejdůležitějších součástí.