Nikola končí. Elektrické a vodíkové tahače měly porazit Teslu, ale přišel krach

Automobilka Nikola chtěla změnit svět nákladní dopravy, ale skončila bankrotem. Skandály, dluhy a nerealistické sliby ji nakonec stáhly ke dnu.
Slavné jméno v názvu nestačilo
V automobilovém světě není neobvyklé, když si startupy vypůjčí jméno od ikonických osobností. Například Tesla si vypůjčila příjmení slavného vynálezce Nikoly Tesly a stala se lídrem trhu s elektromobily. Když však dva dělají totéž, není to totéž. Automobilka Nikola, která si do názvu vetkla jeho křestní jméno, místo revoluce v elektromobilitě skončila bankrotem.
Jak uvádí Reuters, po letech finančních problémů a skandálů nakonec Nikola požádala o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického bankrotového zákona. Důvodem je obrovský dluh a hrozící kolaps hotovostního toku, kterému už nebylo možné zabránit.
Když v roce 2014 Nikola vznikla, měla přitom nemalé ambice. Chtěla změnit svět dopravy pomocí elektrických a vodíkových nákladních vozidel. Zpočátku si získala důvěru investorů a v roce 2020 dosáhla hodnoty přes 30 miliard dolarů (přibližně 722 miliard korun), více než zavedené automobilky jako Ford. Do společnosti investovali giganti jako General Motors, ale brzy se ukázalo, že její sliby byly přehnané.
První velký problém přišel, když se ukázalo, že prezentované technologie nejsou tak vyspělé, jak Nikola tvrdila. Skandál kolem videa, kde se údajně funkční prototyp tahače Nikola One pohyboval jen díky gravitaci z kopce, byl jen začátkem. V roce 2021 byl zakladatel Trevor Milton obviněn z klamání investorů a později odsouzen. To byl pro společnost fatální zásah.

Co bude dál?
O osudu společnosti nyní rozhodne soudní řízení. Značka Nikola sice nezmizí úplně, ale je nepravděpodobné, že by se jí podařilo obnovit důvěru investorů. Její technologie, pokud jsou životaschopné, mohou být odkoupeny jinými hráči v oboru, ale samostatně už Nikola pravděpodobně nevstane z popela.
Příběh Nikoly ukazuje, že velké vize a odvážné sliby nestačí. Elektromobilita je extrémně náročný byznys a přežijí jen ti, kteří mají nejen inovace, ale také realistickou strategii a pevné finanční základy. Pro investory je to připomínka, že nestačí věřit jen hezkým prezentacím – klíčová je skutečná technologická vyspělost a schopnost přejít od slibů k výrobě.
Nikola chtěla změnit svět nákladní dopravy, ale nakonec se stala spíše varováním pro ostatní. Zatímco Tesla, Rivian a další hráči pokračují v boji o trh, Nikola se stává jedním z velkých neúspěchů elektromobilního průmyslu. Jestli se technologie Nikoly někdy uplatní, zůstává otázkou. Jisté ale je, že její příběh se stane spíše odstrašujícím příkladem než inspirací pro budoucí startupy.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.