Není SUV jako SUV. V testu bezpečnosti jsou výsledky hodně odlišné

Matouš Vrchota
  • Malá SUV mívají horší bezpečnostní výsledky než větší modely
  • Aktuální ročníky populárních SUV jsou na tom ale opět o něco lépe
  • Nejvyšší hodnocení získal jen jediný model
Subaru Forester 2024
Subaru Forester 2024

Američané provedli nový test u desítky populárních malých vozů SUV. Zaměřili se na výkon a přesnost systémů pro prevenci čelní kolize. Až na Subaru Forester, které si odneslo výborné hodnocení zbylých devět modelů prošlo ucházejícími výsledky.

Systémy automatického brzdění si výrazně polepšily

Záměrem aktualizovaného testu je především přimět výrobce k vyšší kvalitě zpracování takových bezpečnostních funkcí. První výsledky jsou potěšující. Naprostá většina nových vozidel je funkcí asistenta brzdění pro čelní kolize vybavena již standardně. Severoamerická agentura pro bezpečnost jízdy se spojila s neziskovou organizací, aby si posvítila na kvalitu provedení.

Současná generace systémů již dokáže předejít zhruba polovině z kritických nehodových situací. Lehčím nehodám se předchází, ovšem ty těžké až fatální jsou stále často nevyhnutelné. Nejlepší výsledek si odneslo Subaru Forester, které bylo schopné díky funkci automatického brzdění předejít kolizi s osobním vozem v každé ze třech rychlostních hladin. Kolizi s motorkářem předešlo ve dvou nižších rychlostech a výborně detekovalo i stojící vozidlo na krajnici.

Toyota RAV4 Plug-in hybrid (2020)
Toyota RAV4 Plug-in hybrid (2020)

Čtěte také: Všechny Cybertrucky musí okamžitě do servisu. Hrozí u nich vážné nebezpečí


Překvapivý vítěz a ucházející průměr

Systémy navíc poskytly řidiči potřebná data i dříve než v požadovaném nejkratším čase 2,1 sekundy od nebezpečné situace. Na pomyslné druhé příčce s přijatelným hodnocením skočily vozy Honda CR-V a Toyota RAV4. Ucházející příčku obhájily vozy Hyundai Tucson a Jeep Compass. Nejhorším hodnocením je slabé a patří vozům Chevrolet Equinox, Mazdě CX-5, Mitsubishi Outlander a Volkswagenu Taos.

Systémy pro předcházení kolizím se posouvají na lepší úroveň, je ale stále mnoho situací, kdy jsou na bezpečnost provozu krátké. Nehody dvou osobních vozidel jsou dnes již velmi dobře řešitelné, oproti tomu srážky s velkými nákladními vozy často končí fatálně a se ztrátami na životech. Je ale dobré, že i menší vozy se s úrovní bezpečnosti čím dál více vyrovnávají svých velkým sourozencům.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články