Německo řeší obří skandál kolem dotací na podporu vodíkových technologií

Petr Bergmann
Tankování vodíkového autobusu v Praze
Tankování vodíkového autobusu v Praze

Německá vodíková asociace (DWV) se aktuálně vypořádává s důsledky korupčního skandálu, který otřásl německou scénou vodíkových projektů a vedl k odchodům několika klíčových osobností z veřejných funkcí. Je mezi nimi i Werner Diwald, který má na konci roku odstoupit z pozice šéfa DWV. Skandál, který vypukl na začátku letošního roku, vrhá stín na přidělování dotací v sektoru vodíkových technologií.

Po dotačním skandálu opouští svou pozici šéf vodíkové asociace

Hlavní roli ve skandálu hrály vazby mezi Wernerem Diwaldem a Klausem Bonhoffem, bývalým vedoucím oddělení pro politické otázky na ministerstvu dopravy. Bonhoff, považovaný za klíčového zastánce vodíkových technologií, měl v roce 2021 silně lobovat za co nejrychlejší schválení dotace na podporu vodíkových projektů pro DWV. Tuto žádost podával sám Diwald, který byl Bonhoffovým dlouholetým přítelem a zároveň šéfem DWV, což vyvolalo pochyby o průhledném přidělování veřejných financí.

Aféru pomohlo rozdmýchat také zveřejnění e-mailů mezi Diwaldem a Bonhoffem, které naznačilo, že Bonhoff nejedná nestranně, jak by se v jeho pozici očekávalo. To vedlo ke zvýšení obav ohledně přidělování dotací na vodíkové projekty a k následnému zesílení tlaku na vedení DWV i ministerstvo dopravy. Bonhoff byl v únoru 2024 odvolán ministrem dopravy Volkerem Wissingem, který poté zrušil i celou divizi zaměřenou na vodíkové projekty.

Německý ministr dopravy, Volker Wissing
Německý ministr dopravy, Volker Wissing

Ministerstvo prošetřuje nároky na dotace

Po vypuknutí aféry zahájilo spolkové ministerstvo dopravy vnitřní šetření. Závěry z konce září 2024 přinesly informace o tom, že minimálně dva jeho zaměstnanci v rámci svých pravomocí pochybili. Byla zahájena řada disciplinárních řízení a prošetřuje se, zda nebude nezbytné navrácení některých již přidělených dotací.

S ohledem na skandál se DWV rozhodla nahradit Wernera Diwalda Friederike Lassenovou, dosavadní vedoucí politiky a regulace v asociaci. Výkonný výbor DWV také přijal rozhodnutí posílit vedení vytvořením pozice výkonného ředitele. DWV doufá, že daný krok posílí transparentnost a obnoví důvěru veřejnosti v jejich projekty.

Podaří se obnovit ztracenou důvěru?

Dalším důsledkem aféry je dočasné pozastavení funkce prezidenta DWV Olivera Weinmanna, jehož jméno je rovněž spojeno s kontroverzními událostmi na ministerstvu dopravy. Podle zpráv měl Weinmann blízké vztahy s Bonhoffem a měl být součástí jejich „prázdninové skupiny“.

Aféra kolem vodíkových dotací otřásla DWV a vedla k výrazným změnám ve vedení asociace. Ministerstvo dopravy se zároveň zaměřuje na posílení kontrolních mechanismů v procesu přidělování financí a doufá, že zajištění transparentnosti pomůže k obnově důvěry v podporu vodíkových technologií v Německu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články