Německo řeší obří skandál kolem dotací na podporu vodíkových technologií

Tankování vodíkového autobusu v Praze

Tankování vodíkového autobusu v Praze | foto: DPP

Německá vodíková asociace (DWV) se aktuálně vypořádává s důsledky korupčního skandálu, který otřásl německou scénou vodíkových projektů a vedl k odchodům několika klíčových osobností z veřejných funkcí. Je mezi nimi i Werner Diwald, který má na konci roku odstoupit z pozice šéfa DWV. Skandál, který vypukl na začátku letošního roku, vrhá stín na přidělování dotací v sektoru vodíkových technologií.

Po dotačním skandálu opouští svou pozici šéf vodíkové asociace

Hlavní roli ve skandálu hrály vazby mezi Wernerem Diwaldem a Klausem Bonhoffem, bývalým vedoucím oddělení pro politické otázky na ministerstvu dopravy. Bonhoff, považovaný za klíčového zastánce vodíkových technologií, měl v roce 2021 silně lobovat za co nejrychlejší schválení dotace na podporu vodíkových projektů pro DWV. Tuto žádost podával sám Diwald, který byl Bonhoffovým dlouholetým přítelem a zároveň šéfem DWV, což vyvolalo pochyby o průhledném přidělování veřejných financí.

Aféru pomohlo rozdmýchat také zveřejnění e-mailů mezi Diwaldem a Bonhoffem, které naznačilo, že Bonhoff nejedná nestranně, jak by se v jeho pozici očekávalo. To vedlo ke zvýšení obav ohledně přidělování dotací na vodíkové projekty a k následnému zesílení tlaku na vedení DWV i ministerstvo dopravy. Bonhoff byl v únoru 2024 odvolán ministrem dopravy Volkerem Wissingem, který poté zrušil i celou divizi zaměřenou na vodíkové projekty.

Německý ministr dopravy, Volker Wissing

Německý ministr dopravy, Volker Wissing | foto: Oliver Berg

Ministerstvo prošetřuje nároky na dotace

Po vypuknutí aféry zahájilo spolkové ministerstvo dopravy vnitřní šetření. Závěry z konce září 2024 přinesly informace o tom, že minimálně dva jeho zaměstnanci v rámci svých pravomocí pochybili. Byla zahájena řada disciplinárních řízení a prošetřuje se, zda nebude nezbytné navrácení některých již přidělených dotací.

S ohledem na skandál se DWV rozhodla nahradit Wernera Diwalda Friederike Lassenovou, dosavadní vedoucí politiky a regulace v asociaci. Výkonný výbor DWV také přijal rozhodnutí posílit vedení vytvořením pozice výkonného ředitele. DWV doufá, že daný krok posílí transparentnost a obnoví důvěru veřejnosti v jejich projekty.

Podaří se obnovit ztracenou důvěru?

Dalším důsledkem aféry je dočasné pozastavení funkce prezidenta DWV Olivera Weinmanna, jehož jméno je rovněž spojeno s kontroverzními událostmi na ministerstvu dopravy. Podle zpráv měl Weinmann blízké vztahy s Bonhoffem a měl být součástí jejich „prázdninové skupiny“.

Aféra kolem vodíkových dotací otřásla DWV a vedla k výrazným změnám ve vedení asociace. Ministerstvo dopravy se zároveň zaměřuje na posílení kontrolních mechanismů v procesu přidělování financí a doufá, že zajištění transparentnosti pomůže k obnově důvěry v podporu vodíkových technologií v Německu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Německo řeší obří skandál kolem dotací na podporu vodíkových technologií

Tankování vodíkového autobusu v Praze

Tankování vodíkového autobusu v Praze | foto: DPP

Německá vodíková asociace (DWV) se aktuálně vypořádává s důsledky korupčního skandálu, který otřásl německou scénou vodíkových projektů a vedl k odchodům několika klíčových osobností z veřejných funkcí. Je mezi nimi i Werner Diwald, který má na konci roku odstoupit z pozice šéfa DWV. Skandál, který vypukl na začátku letošního roku, vrhá stín na přidělování dotací v sektoru vodíkových technologií.

Po dotačním skandálu opouští svou pozici šéf vodíkové asociace

Hlavní roli ve skandálu hrály vazby mezi Wernerem Diwaldem a Klausem Bonhoffem, bývalým vedoucím oddělení pro politické otázky na ministerstvu dopravy. Bonhoff, považovaný za klíčového zastánce vodíkových technologií, měl v roce 2021 silně lobovat za co nejrychlejší schválení dotace na podporu vodíkových projektů pro DWV. Tuto žádost podával sám Diwald, který byl Bonhoffovým dlouholetým přítelem a zároveň šéfem DWV, což vyvolalo pochyby o průhledném přidělování veřejných financí.

Aféru pomohlo rozdmýchat také zveřejnění e-mailů mezi Diwaldem a Bonhoffem, které naznačilo, že Bonhoff nejedná nestranně, jak by se v jeho pozici očekávalo. To vedlo ke zvýšení obav ohledně přidělování dotací na vodíkové projekty a k následnému zesílení tlaku na vedení DWV i ministerstvo dopravy. Bonhoff byl v únoru 2024 odvolán ministrem dopravy Volkerem Wissingem, který poté zrušil i celou divizi zaměřenou na vodíkové projekty.

Německý ministr dopravy, Volker Wissing

Německý ministr dopravy, Volker Wissing | foto: Oliver Berg

Ministerstvo prošetřuje nároky na dotace

Po vypuknutí aféry zahájilo spolkové ministerstvo dopravy vnitřní šetření. Závěry z konce září 2024 přinesly informace o tom, že minimálně dva jeho zaměstnanci v rámci svých pravomocí pochybili. Byla zahájena řada disciplinárních řízení a prošetřuje se, zda nebude nezbytné navrácení některých již přidělených dotací.

S ohledem na skandál se DWV rozhodla nahradit Wernera Diwalda Friederike Lassenovou, dosavadní vedoucí politiky a regulace v asociaci. Výkonný výbor DWV také přijal rozhodnutí posílit vedení vytvořením pozice výkonného ředitele. DWV doufá, že daný krok posílí transparentnost a obnoví důvěru veřejnosti v jejich projekty.

Podaří se obnovit ztracenou důvěru?

Dalším důsledkem aféry je dočasné pozastavení funkce prezidenta DWV Olivera Weinmanna, jehož jméno je rovněž spojeno s kontroverzními událostmi na ministerstvu dopravy. Podle zpráv měl Weinmann blízké vztahy s Bonhoffem a měl být součástí jejich „prázdninové skupiny“.

Aféra kolem vodíkových dotací otřásla DWV a vedla k výrazným změnám ve vedení asociace. Ministerstvo dopravy se zároveň zaměřuje na posílení kontrolních mechanismů v procesu přidělování financí a doufá, že zajištění transparentnosti pomůže k obnově důvěry v podporu vodíkových technologií v Německu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."