Největší mýtus o elektromobilech? Ne vždy jsou za jízdy tišší než spalovací auta

Elektromobily nejsou automaticky tišší než spalovací vozy. Hlučnost ovlivňuje víc faktorů – nejen motor, ale i aerodynamika či odhlučnění.
Test hlučnosti aut
Spalovací a elektrické vozy mají mezi sebou vcelku podstatné mechanické rozdíly. Ty mimo jiné znamenají i rozdílné hodnoty v hlučnosti. Chodci se bouří proti rámusu více valcových sportovních vozů, ale podobně mají námitky i proti téměř neslyšným elektromobilům. Kromě vnějšího projevu je ale důležitý i akustický jízdní komfort.
Britský motoristický server Autocar se rozhodl tyto hodnoty porovnat. Ovšem trochu z jiného měřítka. Hlučnost neovlivňuje jen ostatní účastníky provozu, ale i samotnou posádku. Když dojde na hluk v kabině, nemají si jednotlivé typy pohonu příliš mnoho co vyčítat. Jak se totiž ukázalo, jízdní klid vám elektrický pohon automaticky nezaručí.
Na test si reportér vzal plug-in hybridní Bentley Continental GT Speed Hybrid. Když se vůz rozvášní a rozezpívá všech osm válců, nemůže být o klidné jízdě ani řeč. Bentley ale umí tuto koncertní síň se 772 koníky utlumit a sveze vás za pouhého šumění elektronů.

Výsledky jsou překvapivé
Je jasné, že z exteriéru vozu je elektrická součást pohonu znatelně tišší. Uvnitř vozu jde ale překvapivě o minimální změnu. Redaktor si na pomoc vzal ověřený decibelmetr. Při stabilní rychlosti 50 mílí v hodině (80 km/h) při jízdě na elektřinu zaznamenal hluk 61,7 dB. Pro přirovnání jde o zhruba o hlasitost běžné konverzace mezi dvěma lidmi.
Když se do jízdy přidal i spalovací agregát, vzrostl hluk na 62,2 dB, tedy sotva o pět desetin decibelu. Měřená hodnota tedy hovoří jasně. Ovšem lidské ucho je velmi složitý aparát a dokáže vnímat i velmi drobné rozdíly. Kabina Bentley je kvalitně odhlučněná, což ovšem neznamená, že byste nepoznali moment, kdy se do jízdy přidá benzínový motor. O jeho přítomnosti budete vědět, i když jen drží volnoběh.
Elektromobily dokáží být i hlučnější
Kromě pohonu zvyšuje hlučnost i aerodynamika nebo hluk od vozovky a kol. Výsledky Bentley nejsou vůbec špatné. Pokud byste ale chtěli zkusit usednout do dražšího vozu a zjistit, jaký bude mít vliv na celkový hluk, byli byste možná zklamaní. Například Mercedes-Benz EQS, který postrádá konvenční motor, je ve výsledku tišší jen o necelé 4 dB (58 dB).
Oproti Bentley si připlatíte i více jak 2,5 milionu korun. Okolo hodnot 61-62 dB pak běžně jezdí Cupra Tavascan EV nebo hybridní Dacia Duster. Přidá se k nim i spalovací BMW 120 M Sport. Překvapivě naopak Kia EV6 nebo Audi Q6 e-tron mají běžnou hlučnost měřenou až na 65 dB, takže jsou oproti některým spalovacím autům hlučnější.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.