Nejprodávanější elektromobil v Evropě je z Česka. Teslu předběhl gigant BYD

Pavel Škopek
Škoda Elroq Sportline (2025) | foto: Škoda Auto
Škoda Elroq Sportline (2025) | foto: Škoda Auto

Škoda stoupá, Tesla klesá, Volkswagen vede. Evropský trh elektromobilů v dubnu táhly nové modely i rozdílná podpora států.

Prodeje elektromobilů v Evropě

Volkswagen vede, Škoda prudce roste, Tesla padá. Tak vypadá evropský trh elektromobilů v dubnu. Značky jako Škoda, Volkswagen nebo BMW získaly v dubnu silné pozice, a to především díky novým modelům a vyšší dostupnosti vozů. Dravá čínská konkurence, především BYD, expanduje svižně, ale na samý vrchol má v Evropě stále daleko.

Podle dat JATO Dynamics se v dubnu zaregistrovalo 184 312 čistě elektrických vozů, což je meziročně o 28 % více. Jejich tržní podíl činí 17 %. Ještě větší nárůst o 31 % zaznamenaly plug-in hybridy, kterých se prodalo 97 715. S meziročním růstem o 214 % se na třetí místo dostala Škoda.

Kompaktní SUV Škoda Elroq se stalo vůbec nejprodávanějším elektromobilem v Evropě (7 998 ks) a předběhlo i stálice jako Volkswagen ID.3 a ID.7. Naopak v Tesle příliš důvodů k oslavám nemají. Prodeje Modelu Y se v dubnu propadly o 53 %, celkově značka klesla na 11. místo se 7 165 vozy (–49 %). BYD se s 7 231 kusy posunul na 10. místo a meziročně vzrostl o 169 %.

Prodeje elektromobilů v Evropě v dubnu 2025 | foto: JATO Dynamics
Prodeje elektromobilů v Evropě v dubnu 2025 | foto: JATO Dynamics

Dotace pomáhají hlavně bohatým

Na první pohled to vypadá jako vítězství zelené mobility. Statistiky však ukazují úplně jiný příběh. CleanTechnica ve své analýze upozorňuje na skutečnost, že většinu dotací na elektromobily čerpají firmy a vyšší příjmové skupiny. Tím se z elektromobility stává částečně elitářská záležitost, která míjí běžné domácnosti. Ačkoli právě ty by potřebovaly podporu nejvíce.

Země EU navíc volí v podpoře elektromobility různé přístupy. Francie směřuje dotace k nízkopříjmovým skupinám, Německo je naopak omezilo u fleetů. V Česku jsou naopak podporováni pouze podnikatelé. Výsledkem je roztříštěný trh, kde je těžké nastavit jednotná pravidla a dosáhnout skutečně masového přechodu na elektromobily. Rozdílná politika navíc brzdí strategii automobilek a plánování výroby.

Evropská elektromobilita jede na dvě rychlosti. Pokud má být přechod k bezemisní dopravě skutečně inkluzivní, musí podpora směřovat k širším vrstvám obyvatelstva. Škoda s Elroqem ukazuje, že receptem na úspěch může být dostupný, praktický vůz pro reálné potřeby. Klíčem k dalšímu růstu ale zůstává promyšlená a spravedlivá podpora.

zdroje: JATO Dynamics, CleanTechnica


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články